Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

2017 BMW i3 krijgt 33kWh batterij, met bereik van 200 km

BMW komt met een reeks nieuwe elektrische modellen, waaronder de 2017 BMW i3 met 50% meer batterijvermogen dan zijn voorganger. Het 2017 model (94 Ah) heeft een capaciteit van 33 kilowattuur (kWh), dat te danken is aan een hogere energiedichtheid van de lithium-ion cellen. De afmetingen van de batterij zijn gelijk gebleven.

Specificaties

Onafhankelijke testen gaven aan dat de auto in barre weersomstandigheden, en bij het gebruik van de airco of verwarming zijn bereik van 200 km behouwt. De rijprestaties van de 170 hp AC elektromotor blijft vrijwel het zelfde. De auto heeft een 0 naar 100 acceleratietijd van iets meer dan 7 seconden en verbruikt gemiddeld 16.5 kWh per 100 kilometer. Dit maakt de BMW i3 zowel de meest sportieve als efficiënte auto in zijn soort. Als aanvulling op de batterijversie is ook te kiezen voor een extra range-extender. De 2 cilinder motor wordt ingeschakeld bij een batterij percentage van onder de 6.5%.

Met de komst van de BMW i3 (94 Ah) heeft BMW ook gewerkt aan een nieuwe laadstation voor thuis Het laadstation is ontworpen om gemakkelijk en snel te kunnen laden en komt met aanvullende mogelijkheden. De prijs van de auto is nog niet bekend gemaakt.

De hogere energiedichtheid van de lithium-ion cellen

De 2017 BMW i3 – met een capaciteit van 94 ampère uren, en een totaal vermogen van 33 kWh en bereik van 200 km – zet een nieuwe norm in zijn soort. Met een verbruik van 16.5 kWh per 100 km is het de meest efficiënte auto met de laagste prijs per kilometer.

2017 BMW i3 33kWh batterij

De batterij van de BMW i3 bestaat uit acht modules die elk twaalf opslagcellen hebben. Zonder de afmetingen te veranderen is BMW er in geslaagd om het vermogen van de batterij met 50% te vergroten. Door het optimaliseren van de batterij, met meer elektrolyt en aanpassing van het actieve materiaal, zijn BMW en Samsung SDI er in geslaagd om de specificaties van de batterij te verbeteren. De vorige batterij (60 Ah) produceerde 22 kWh (bruto) / 19 kWh (netto).

De lithium-ion cellen die worden gebruikt, onderscheiden zich in het veld door het bereik van een goede balans tussen hoge energiedichtheid, stabiliteit en veiligheid in het geval van een ongeluk. De batterij beschikt ook over een thermisch management systeem waardoor de batterij altijd de optimale temperatuur heeft, dit verbeterd de prestaties. Als voorbeeld is het koelmiddel van het airconditioning systeem verantwoordelijk voor het koelen van de hoogspanningsaccu, terwijl het verwarmingssysteem gebruikt kan worden om de batterij op te warmen tot de optimale werktemperatuur. Kopers krijgen 8 jaar / 180.000 kilometer hoog voltage garantie op de accu.

Geoptimaliseerde prestaties leveren, efficiëntere aandrijving

De BMW i3 is veruit de lichtste in zijn soort. Ondanks de geringe gewichtstoename wordt de auto gekenmerkt door zijn rijprestaties die net zo goed zijn als het 60 Ah model. De BMW i3 (94 Ah) wordt aangedreven door dezelfde 3-fase AC synchrone elektromotor die door BMW zelf ontwikkeld is.

De BMW i3 (94 Ah) accelereert van 0 naar 100 km in iets meer dan 7 seconden. De indrukwekkende elektromotor, de kleine draaicirkel van 9.8 meter – is een groot voordeel in de stad, de bijna perfecte 50/50 gewichtsverdeling, precieze elektrische stuurbekrachtiging en de stabiele suspensies set-up maken de i3 een enorm fijne auto om in te reiden. Het sportieve karakter van de elektrische motor is duidelijk merkbaar bij het accelereren van 80 naar 120 km per uur in slechts 5.1 seconden. Dit kan gebruikt worden om snel en veilig een auto te passeren, en wordt normaal gesproken alleen bereikt door verbrandingsmotor aangedreven auto’s met een aanzienlijk hogere output. Het vermogen wordt naar de achterwielen overgebracht via de single-speed transmissie, die de BMW i3 gebruikt om zonder koppel onderbreking te versnellen naar de elektronisch begrensde topsnelheid van 150 km per uur. Het verbruik van de auto is ook verminderd door een groot aantal verbeteringen inclusief herziene elektromotor beheer evenals geavanceerde banden met lage weerstand.

Oplaadtijden

De 7.4 kW oplader van de BMW i3 (94 Ah) kan de 33 kWh batterij in ongeveer 4.5 uur volledig herladen. Dit is iets meer dan de ongeveer 3.5 uur die nodig is om een BMW i3 (60 Ah) volledig te herladen. De auto is standaard uitgerust met een kabel voor publieke laadpunten. De BMW i3 is uitgerust met toekomst bestendige 50 kW gelijkstroom (DC) oplaad technologie. Is de BMW i3 (94 Ah) verbonden met een DC snel laadstation? Dan wordt deze tot minimaal 80 procent opgeladen in minder dan 40 minuten. Dit betekend dat de BMW i3 (94) een laadsnelheid behaald van 4 kilometer per minuut wat overeenkomt met ongeveer 100 kilometer in 25 minuten.

Range-extender voor een nog groter bereik

Er is ook de keuze uit een 2017 BMW i3 (94 Ah) met range-extender. Het bereik van de BMW i3 wordt uitgebreid middels een 650 cc 2-cilinder benzinemotor, die grenst aan de elektrische aandrijving boven de achteras. De motor heeft een maximaal vermogen van 38 pk en drijft een generator aan om elektriciteit te produceren, gebaseerd op een efficiënt principe. Voor wie af en toe extra bereik nodig heeft is de range-extender een ware uitkomst. Bij een laadniveau van onder de 6.5% wordt de range-extender ingeschakeld om het laadniveau constant te houden.

De range-extender heeft geen invloed op de beschikbare bagageruimte van 0.42 m3, die met het neerklappen van de achterbank uitgebreid kan worden naar 1.0 m3. De BMW i3 (94 Ah) beschikt nu over een 2.4 liter brandstoftank en is 25% groter dan zijn voorganger.

De 2017 BMW i3 (94 Ah) met range-extender weegt 122 kilo meer dan de batterijversie, maar wordt gekenmerkt met zijn indrukwekkende prestatiecijfers. Met range-extender accelereert hij van 0 naar 100 in 8 seconden.

Nieuwe apparatuur op de BMW i3

De BMW i3 (94 Ah) is verkrijgbaar in de exclusieve Protonic Blue metallic kleur, welke voorheen alleen beschikbaar was in de VS op de BMWi8. Ook kunnen klanten kiezen uit twee niet-metallic lakkleuren (Capparis White en Fluid Black) in aanvulling op de Protonic Blue zijn nog drie metallic lak kleuren (Mineral Grey, Platinum Silver en Ionic Silver).

2017 BMW i3 binnenkant

Het interieur bestaat uit Deka World donker grijs met blauwe accenten, met lichtgewicht donker stof gemaakt van gerecycled materiaal. De auto komt met een universele garagedeur opener, real-time verkeersinformatie en BMW Comfort Acces technologie. Met dit laatste kan de auto zonder sleutel of afstandsbediening worden geopend of gesloten, mits de sleutel in de buurt is.

De langverwachte elektrische moonroof is ook een beschikbare optie. Deze optie is beschikbaar in verschillende tinten en draagt bij aan de grote reeks functies voor gemak.

Het standaard model van de 2017 BMW i3 beschikt over: automatische klimaatregeling, Dynamic Cruise control, LED-verlichting, HD Radio, DC snel opladen, Navigatiesysteem Business System, BMW Assist en BMW Teleservices. Andere standaard functies zijn onder meer: het iDrive besturingssysteem, de BMW i RemoteApp functionaliteiten, de Driving Dynamic Control switch, hands-free telefoneren, lederen stuurwiel en Park Distance Control (PDC).

De nieuwe BMW thuisoplader Connect

In het najaar van 2016 wordt de nieuwe BMW thuislader Connect verwacht, een laadstation voor thuis die ontwikkeld is om snel en comfortabel te kunnen laden. De nieuwe BMW thuislader – met een compacter ontwerp – laad de batterij van de BMW i3 (94 Ah) in ongeveer 4.5 uur volledig op. De batterij wordt na het inpluggen van de stekker direct geladen. De thuislader wordt bedient met behulp van een LED-interface en is standaard uitgerust met WiFi. Met dit laatste kan op afstand gebruik worden gemaakt van innovatieve oplaaddiensten. Denk hierbij aan een applicatie met alle informatie over het verbruik. De oplader helpt het bereik van de auto te behouden, door deze te resetten wanneer hij is aangesloten.

ConnectedDrive

Het optionele navigatiesysteem biedt BMW ConnectedDrive Services, die speciaal ontwikkeld is voor BMW i. Het systeem volgt geplande en gereden routes. Bij een te grote afstand wordt direct een advies gegeven om over te schakelen naar ECO PRO of ECO PRO+ modus. Het systeem berekend ook de meest efficiënte route. Indien er onderweg moet worden geladen, geeft het systeem automatisch de dichtstbijzijnde laadpalen weer.

2017 BMW i3 binnenkant

Het navigatiesysteem biedt ook een dynamische kaart waarop het bereik is te zien. De huidige laadtoestand van de batterij, de rijstijl, de geactiveerde elektrische comfort functies en gekozen rij modus, de topografische kenmerken, de huidige verkeerssituatie en de buitentemperatuur worden hierin allemaal meegenomen. De Advanced Real Time Traffic Information (ARTTI) wordt ook gebruikt. Deze informatie wordt beschikbaar gesteld door de BMW ConnectedDrive Server.

De 2017 BMW i3 zet een standaard als het aankomt op het verbinden van de auto met de bestuurder. De BMW i applicatie biedt nuttige software voor het plannen van een rit, direct vanaf je smartphone. De software is ook te raadplegen voor de snelste looproute naar je geparkeerde auto en houdt hierin rekening met openbaar vervoer. Van de werkelijke reis in de BMW i3, op zoek naar een parkeerplaats, het gebruik van het openbaar vervoer of wandelen, de BMW i ConnectedDrive diensten brengt de bestuurder zo efficiënt mogelijk naar zijn bestemming.

Geef een reactie

preloader