Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

“Actieradius-angst” bestaat, maar wordt overdreven zegt MIT onderzoek

Actieradius-angst, de aanhoudende zorgen over het niet genoeg bereik om op plaats van bestemming te komen. Het is een van de belangrijkste belemmeringen voor grootschalige elektrische auto adoptie. 

Actieradius-angst als aankoopdrempel

Veel elektrische auto’s hebben nog steeds een lager bereik dan vergelijkbare traditionele modellen, en dat blijft veel consumenten afschrikken. Maar worden deze zorgen niet heel erg overdreven?

Dit blijkt daadwerkelijk het geval, volgens een nieuw onderzoek naar het rijgedrag van elektrische rijders gepubliceerd op MIT Technology Review. Elektrische auto’s die vandaag beschikbaar zijn kunnen voor 87% van de huidige brandstofauto’s vervangen, zegt MIT professor Jessika Trancik en haar collega’s.

Als batterijtechnologie verbeterd – in lijn met de huidige verwachtingen – kan in het jaar 2020 98 procent van de brandstofauto’s door elektrische auto’s worden vervangen, concludeerden de onderzoekers.

Deze conclusies zijn getrokken op basis van zelf-gerapporteerde gegevens over rijgedrag uit de 2009 National Household Survey Travel, samen met GPS en brandstofverbruik data, en luchttemperatuur gegevens. De onderzoekers zijn er vanuit gegaan dat elektrische rijders enkel hun auto ‘s nachts opladen, en niet tussentijds bij woon-werkverkeer of andere uitstapjes.

Onderzoekers geven aan dat de capaciteit van de huidige elektrische auto’s om de brandstofauto’s te vervangen niet afhankelijk is van het klimaat of stedelijke dichtheid. Uit het onderzoek bleek dat de Amerikaanse stad Houston de mogelijkhad om 88 procent te vervangen, terwijl New York de kans had om 87% te vervangen. In landelijke omgeving, bleek dat 81 procent van de brandstofauto’s kan worden vervangen.

Lange tochten blijvende hindernis

Lange tochten blijven een hindernis, hierdoor kan de elektrische auto de brandstofauto nog niet volledig vervangen. Bedrijven spelen hier creatief op met auto ruildiensten voor verre afstanden, snellere laadtechnieken, accu-technologie voor een grotere capaciteit en accu verwissel concepten. De onderzoekers suggereren dat op korte termijn de verhuur van benzine auto’s of een grotere inzet van DC snellaadstations dit kan verhelpen.

Als de accu-technologie verbetert in het tempo voorspeld door het Amerikaanse ministerie van Energie ARPA-E agentschap, zou de elektrische auto in het jaar 2020 bijna alle benzine-en dieselauto’s kunnen vervangen, aldus de onderzoekers.

Milieu impact bij vervanging

Het vervangen van 87 procent van alle huidige verbrandingsauto’s met Nissan Leafs zou al een substantiële impact hebben op het milieu. Dit zou de brandstofconsumptie met 61% reduceren, volgens de data.

Perceptie van de koper als uitdaging

De grote uitdaging is dat de perceptie van de koper – op de auto specificaties en het relatieve belang hiervan – vaak vere van rationeel is. Mensen hebben de neiging om een auto te kiezen die voldoet aan hun meest extreme behoeften, omdat ze hiermee bijvoorbeeld op vakantie willen of soms een lange afstand moeten overbruggen. Dit betekend dat leven zonder een auto vrijwel onmogelijk blijkt in de ogen van een consument. Vooral huishoudens met èèn auto, die enkel vier uit de vijf ritten kan behalen – zonder bij te laden – wordt niet gezien als geschikte auto.

Oplossing

Zou een elektrische auto met 320 kilometer rijbereik en een volledig landelijk netwerk van DC snellaadstations de perceptie veranderen en de angst doen verminderen? In het jaar 2020 zullen we hoogstwaarschijnlijk de eerste signalen waarnemen, maar we zullen nog lang niet alle brandstofauto’s hebben vervangen.

Geef een reactie

preloader