Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

Atieva-prototype is Ferrari en Tesla te snel af!

Maak kennis met de Atieva Edna. Een elektrisch aangedreven busje dat een Ferrari California en Tesla Model S te snel af is in een sprintwedstrijdje. De Edna is een prototype van Atieva, een nog relatief onbekend bedrijf waarvan we in de toekomst mogelijk nog veel van gaan horen.

De start-up uit de Verenigde Staten

Atieva is een Amerikaanse start-up onder leiding van Peter Rawlinson, een voormalig Tesla Vice President en Model S hoofdengineer. Het Chinese autoconcern SAIC Motor heeft in de start-up geïnvesteerd en is in het bezit van aandelen. Rawlinson heeft grootse plannen. In de Edna, een omgebouwde Meredes-Benz Vito, demonstreert het bedrijf een nieuw, veelbelovend platform met elektrische aandrijving. Het platform is multifunctioneel en kan gebruikt worden als onderstel voor verschillende modellen auto’s. Atieva heeft de intentie om de technologie op de markt te brengen, maar dan niet in een bus maar een luxueuze sedan. De auto wordt al in 2018 op de markt verwacht, gevolg door twee luxe crossovers in 2020 en 2021. Het bedrijf positioneert zich hiermee als concurrent voor Tesla, Karma en Porsche. Maak kennis met het bedrijf middels de onderstaande storytelling video.

Het verhaal van Atieva

We zagen het bij Elon Musk, oprichter van Telsa: “het is volslagen gestoord om te denken dat je een nieuw automerk op de markt kunt brengen, laat staan dat deze elektrische auto’s produceert”. Makkelijk is het dus niet! Maar hoe gaat Atieva dit voor elkaar krijgen? Dankzij subsidie van de California Alternative Energie and Advanced Transportation Financing Authority. Atieva wacht op een bedrag van 530 miljoen dollar om een nieuwe fabriek te bouwen in Californië. In deze fabriek kan Atieva op jaarbasis 130.000 auto’s bouwen. Modellen krijgen volgens de fabrikant krachtige en efficiënte elektrische aandrijflijnen, innovatieve infotainmentsystemen en autonome rijfuncties. Hoewel dit ambitieuze doelstellingen lijken, maken ze op deze manier een goede kans.

Inside Atieva Film from Atieva on Vimeo.

660 kW aan systeemvermogen

De Edna maakt gebruik van twee elektromotoren, bij elkaar goed voor 900 pk. De motoren halen hun voeding uit een fors 87 kWh accupakket. Met slimme elektronica is de aandrijflijn in staat alle energie maximaal om te zetten in snelheid. De auto sprint van 0 naar 100 km/u in drie seconden. Snel genoeg om twee snelle sportauto’s te verslaan tijdens een sprint. In de onderstaande video verslaat de Edna een Ferrari California en Tesla Model S P90D in een dragrace. Raceday is ON!

Introducing Edna from Atieva on Vimeo.

De opmars van elektrische auto producenten

We zien twee historische krachten aan het werk. Het behoud van het oude en pioniers die hun dromen tot realiteit brengen. In de tijd waar conventionele autofabrikanten vasthouden aan brandstof aangedreven auto’s, duiken steeds meer bedrijven op met grootse plannen om elektrische auto’s te maken. Atieva is er een van, maar in de Verenigde Staten werkt ook Faraday Future plannen uit. Opvallend detail: bij Faraday Future werken voormalig medewerkers van onder andere Tesla Motors, BMW en Volvo. Ook Apple werkt in de schaduw aan een elektrische auto!

Faraday Future

De ambities zijn groot. Het bedrijf beoogt een revolutie in de auto-industrie, niet alleen met bijzondere technieken als autonoom rijden, maar ook het verdienmodel. Faraday Future wil unieke auto-abonnementen aanbieden en ‘in-vehicle content’, applicaties voor in je auto en op je smartphone. Ook heeft de fabrikant een platform ontwikkeld die voor verschillende modellen auto’s kan worden gebruikt.

Achter Faraday Future zit de Chinese geldschieter Jia Yueting, oprichter en topman van Leshi Television (een Chinese videosite). De eerste elektrische auto van Faraday Future krijgt een 98 kWh batterij en wordt verwacht in 2017. Faraday Future heeft in totaal zeven elektrische modellen op de planning staan. Deze auto’s moeten straks in een nieuwe fabriek in Clark Country’s APEX Industrial Park van de assemblagelijn rollen. Prijskaartje van de fabriek? Een kleine 1 miljard dollar en de bouw is inmiddels begonnen. De fabriek moet werkgelegenheid geven aan in totaal 4.500 mensen.

 

Faraday Future Fabriek

Geef een reactie

preloader