Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

Wat is een elektrische auto?

Een elektrische auto wordt aangestuurd door een elektromotor in plaats van een brandstofmotor. De elektromotor krijgt energie uit een regelaar, die wordt beïnvloed door het indrukken van een gaspedaal. De elektrische auto gebruikt energie uit een oplaadbare batterij, die opgeladen kan worden met standaard 240V huishoudstroom.

Geschiedenis van de elektrische auto

In tegenstelling tot een hybride auto – die gebruik maakt van zowel een verbrandingsmotor (benzine, diesel of LPB) als een elektromotor – wordt een elektrische auto enkel aangedreven door elektriciteit. Terugkijkend in de geschiedenis, werd de elektrische auto door de massa niet op grote schaal geadopteerd. Dit had te maken met de afstand die afgelegd kon worden zonder te hoeven laden, lange oplaadtijden en een gebrek aan aandacht van autofabrikanten om de auto te produceren en te vermarkten. Dit is veranderd. Nu batterijtechnologie een vogelvlucht neemt – betere energieopslag tegen lagere kosten – introduceren steeds meer autofabrikanten een elektrische auto. De transitie van brandstofmotor naar elektromotor is hiermee in gang gezet.

Efficiëntie speelt een belangrijke rol

Elektrische auto’s produceren geen uitlaatgassen, verminderen onze afhankelijkheid van olie en zijn goedkoper in gebruik. Hoewel nog niet alle stroom op een duurzame manier wordt opgewekt en de uitstoot wordt doorgeschoven naar de elektriciteitsleveranciers, reduceert dit wel degelijk onze collectieve ecologische voetafdruk.

Een andere factor is gemak: in een rit naar een tankstation, kun je (omgerekend) ongeveer 500 kilowattuur (brandstof) in een gemiddelde tank van 50 liter pompen. Het duurt enkele dagen om de zelfde hoeveelheid energie te halen uit standaard 240V huishoudstroom. Gelukkig duurt het opladen van de elektrische auto in de praktijk slechts enkele uren en niet dagen. Dit komt door de hoge efficiëntie. Veel van onze kilometers betreffen korte ritten waarvoor je niet een volledig energie potentieel nodig hebt van 500 kilowattuur. Het betekend wel dat je op elke bestemming de stekker in het stopcontact moet steken. Laten we niet vergeten dat dit als voordeel heeft dat je nooit meer naar een tankstation hoeft, gewoon thuis de stekker erin steken en klaar.

Ben je iemand die lange ritten maakt en wil je de oplaadtijd reduceren? Dit behoord tot de mogelijkheid! Bij een oplaadpunt duurt het gemiddeld 4 tot 6 uur. Wanneer je gebruik maakt van een snellaadpaal (deze staan langs de kant van de weg) ben je binnen – afhankelijk van je batterij – ongeveer 30 minuten weer helemaal geladen. Een ander groot bijkomend voordeel zijn de lage onderhoudskosten ten opzichte van een normale auto.

De autorevolutie

De elektrische auto is de toekomst. Het aantal laadpalen groeit. Ieder automerk heeft inmiddels zijn eigen modellen op de markt gebracht. En de verkoopcijfers liegen er niet om. Er rijden op dit moment 90.000 (gedeeltelijk) elektrische auto’s op de weg, waarvan ongeveer 10.000 volledig elektrisch. Het is mogelijk dat de brandstofmotor zal verdwijnen. Onderzoek wijst uit dat de meerderheid van Nederland positief is over elektrisch rijden. 42% denkt misschien zelf wel een elektrische auto aan te schaffen. Een derde denkt dat over tien jaar de helft van de Nederlanders elektrisch rijdt. En drie op de tien denken tegen die tijd zelf elektrisch te rijden.

De autorevolutie gaat hand in hand met de energierevolutie. Elektriciteit wordt steeds meer groen opgewekt. Geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind. Dit doormiddel van zonnepanelen en windmolens. Ook wordt er meer en meer op eigen dak opgewekt. In de toekomst kun je geld verdienen als energiebedrijven hun overschot aan groene energie tijdelijk mogen opslaan in jouw elektrische auto. Bij een eventuele verdwijning van het salderen van de zonnepanelen, kan de energie ook in de auto of thuisaccu worden opgeslagen. Om op een later moment weer te gebruiken.

Europese uitstootnorm en subsidies

Om in 2025 aan de Europese uitstootnorm te voldoen, moeten auto’s veel zuiniger worden. Dit kan niet zonder (deels) elektrische aandrijving. Voor een echte doorbraak is de aanschafprijs nu nog te hoog om mensen massaal aan de elektrische auto te krijgen. Dit komt voornamelijk door de dure batterij. De kosten van de batterij zijn daarentegen nu al de helft van wat men voorzag voor 2020. Het duurt niet lang meer voordat de elektrische auto met gemak kan concurreren met een conventionele auto.

De marktbeweging kan worden versneld middels subsidies. Net zoals met de smartphone, tablet en zonnepanelen. De voordelen zijn immers overduidelijk: het is stiller en schoner. De onderhoudskosten zijn stukken lager. En de rijbeleving is om nooit te vergeten. Elektrische auto’s zijn een zegen voor klimaat en gezondheid. Een schonere lucht in stedelijke gebieden en ideaal tegen de opwarming van de aarde. Het zou mooi zijn als de overheid net zoals in Duitsland een handje zou helpen. Duitsland gaat de aanschaf van volledig elektrische auto’s met 1.2 miljard euro stimuleren. Automobilisten die een elektrische auto kopen, krijgen vijfduizend euro subsidie. Voor plug-in hybrids zou een subsidie van drieduizend euro gelden. Het geluid om ook in Nederland aanschafsubsidie te verstrekken blijft vooralsnog uit. Het zou de ontwikkeling van de elektrische auto – die toch wel doorzet – flink versnellen.

Vanaf 2025 alleen nog maar ‘uitstootvrije’ auto’s in de verkoop

Het kabinet laat weten dat Nederland moet streven naar het doel om vanaf 2025 alleen nog maar ‘uitstootvrije’ auto’s te verkopen. Dit heeft betrekking op nieuwe exemplaren, niet op occasions. Branchevereniging RAI, die de belangen van fabrikanten en importeurs vertegenwoordig noemt het ‘onrealistisch’, stelt voorzitter Steven van Eijk. Hij wijst op de bestaande Europese norm: in 2021 mogen voertuigen per kilometer maximaal 95 gram CO2 uitstoten. “Het is volslagen irreëel om te veronderstellen dat de stap van 95 naar 0 gram in 4 kalenderjaren is te maken.” Maar is dit wel zo? “Wij denken dat het mogelijk is om in 2025 alleen maar elektrische nieuwe voertuigen te verkopen,” zegt een woordvoerder van autofabrikant Nissan. “En dat kan dan ook zonder subsidie. Hoe meer auto’s we produceren, hoe lager de kostprijs wordt. We vinden het teleurstellend dat de branchevereniging dit plan afwijst.”

Het is dus een kwestie van willen. “als je het wilt, dan kun je het,” zegt Ad van Wijk, hoogleraar toekomstige energiesystemen in Delft.

Hoe is het mogelijk dat een belangrijke fabrikant zegt dat het kan, terwijl de branchevereniging het tegendeel beweert? Het vermoeden is dat klassieke fabrikanten hier niet op zitten te wachten. Als zij geen benzine- en dieselauto’s meer kunnen maken, moeten ze al hun fabrieken ombouwen en dat kost veel geld. Het is dus een kwestie van willen. “als je het wilt, dan kun je het,” zegt Ad van Wijk, hoogleraar toekomstige energiesystemen in Delft. “Kijk mondiaal: heel veel fabrikanten zijn ermee bezig, de technologie ontwikkelt zich razendsnel. Die auto’s die je nodig hebt, zijn er tegen die tijd gewoon.”

In 2018 komen er vijf modellen op de markt die ongeveer 30.000 euro kosten en waarmee je 300 kilometer per oplaadbeurt kunt rijden. Naar verwachting zullen dan steeds meer mensen ontdekken dat elektrisch rijden ook voor hen aantrekkelijk is. Elektriciteit is in principe goedkoper dan benzine en diesel. Hoogleraar Ad van Wijk geeft over de toekomst nog een kleine voorspelling: “zonder wetgeving is 50 procent van het nieuwe wagenpark elektrisch, in 2025. Met wetgeving is 100 procent mogelijk.”

De elektrische auto en het elektriciteitsnet

Maar wat betekend het voor het elektriciteitsnet als al die elektrische auto’s ineens stroom gaan tanken? “In principe kan het stroomnet die extra vraag gewoon verwerken,” zegt Ton van Cuijk van netbeheerder Enexis. “Er blijft nog heel veel capaciteit ongebruikt op sommige momenten.” De uitdaging schuilt volgens Van Cuijk in het ontwikkelen van slimme diensten, die er voor zorgen dat auto’s juist op die momenten opgeladen worden. “ontwikkelaars zijn daar volop mee bezig. En als het aantal elektrische rijders toeneemt, wordt de zakelijke kant van dit soort producten ook steeds interessanter.”

De uitdaging schuilt volgens Van Cuijk in het ontwikkelen van slimme diensten, die er voor zorgen dat auto’s juist op die momenten opgeladen worden.

Een mooi voorbeeld zijn de eerste ‘Vehicle-to-grid’ laadpalen in de Utrechtse wijk Lombok. De slimme laadpalen worden gekoppeld aan zonnepanelen op de omliggende huizen van bewoners, daken van bedrijven en openbare gebouwen zoals scholen. De publieke palen kunnen de accu van alle types elektrische auto’s laden en ontladen waardoor de auto kan worden gebruikt als energieopslag. Het consortium bestaat uit Stedin, gemeente Utrecht, GE, Vidyn, Last Mile Solutions, Economic Board Utrecht en LomboXnet. Deze partijen en ondermeer ook de gemeente Amersfoort ondertekenden bovendien de intentie tot verdere uitrol van deze veelbelovende innovaties. Slimme laadnetten zijn een onmisbaar onderdeel in de stad van de toekomst en in de opmars van de elektrische auto.

Geef een reactie

preloader