Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Wat is het verschil tussen AC (wisselstroom) en DC (gelijkstroom) laden?

Snel laden - Tesla Gelijkstroom

Snel laden met DC – Gelijkstroom

Voor het opladen van een elektrische auto op gelijkstroom (DC), is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare aangelegenheid, die om een groot vermogen uit het stroomnetwerk (ca. 125A) vraagt.

Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd ind e auto zit, niet gebruikt. Een accu is namelijk altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt direct aan de accu geleverd. Dit komt erg precies. Als een accu-cel namelijk te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

Langzaam laden met AC – Wisselstroom

In Europa komt er standaard wisselstroom (AC) uit het stopcontact en hebben de meeste huishoudens een 3-Fase netwerk tot hun beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Thuis halen we hieruit meestal 3.7 kW (1-fase, 16A), voor mensen met meer haast zijn er laadstations met een driefase-aansluiting. Het laadvermogen stijgt hiermee naar ongeveer 11 kW. Met Dynamic load balancing kun je optimaal laden zonder u netwerkaansluiting voor veel geld te laten verzwaren. Hiermee kan tot gemiddeld 675 euro per jaar worden bespaart!

De meeste openbare locaties hebben een laadvermogen van 22 kW (32A) en soms zelfs 43 kW (63A). Als de laden van uw auto het aankan, is een 20 kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

Door de hoge kosten voor de aanschaf, installatie en gebruik gaat de voorkeur uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven. DC (gelijkstroom) laden zal alleen efficiënt zijn tijdens het afleggen van lange afstanden zonder (langere) tussenstop. Als voorbeeld een autovakantie naar het buitenland.

 

preloader