Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

Elektrische auto bruikbaar in Smart Grid

Hoe wordt de elektrische auto een succes als eerst je buurman zijn auto oplaadt en jij daarna pas aan de beurt komt? Het antwoord: Smart Grid. In dit artikel gaan we het hebben over deze slimme netwerken.

Smart Grid

Een Smart Grid is een soort intelligent energienet. Een netwerk waaraan een meet- en regelsysteem is toegevoegd. Hiermee kan vraag en aanbod – de buurman die zijn elektrische auto wil opladen en iemand in de omgeving met zonnepanelen op het dak – op elkaar worden afgestemd. Wanneer het huis met de zonnepanelen een energieoverschot heeft, dan kan de overgebleven energie doorgesluisd worden naar de buurman die zijn elektrische auto wil opladen.

Waarom is een Smart Grid noodzakelijk?

In de toekomst zal energie veelvuldig decentraal worden opgewerkt. Maar energiebronnen zoals wind-, warmte- en zonne-energie zijn onregelmatig en onvoorspelbaar, waardoor ook de energielevering onzeker is. Stroom moet dus opgeslagen worden zodat het op een ander moment weer kan worden gebruikt, alleen is dit nog niet altijd zo makkelijk. Door vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, wordt er optimaal gebruik gemaakt van beschikbare energie. De batterij in de auto kan gebruikt worden als opslag van overtollig energie en ontladen worden op momenten dat vraag het aanbod overstijgt.

Is dit niet het zelfde als een slimme meter?

Nee! Het doel van een Smart Grid is breder. Een slimme meter is een digitale meter die op bepaalde tijdsintervallen verbruikscijfers van gebruikers naar de netbeheerder stuurt. Op deze manier kunnen gebruikers inzicht krijgen in hun verbruik. Uiteraard is het ook in een Smart Grid noodzakelijk om verbruik te meten, maar dit hoeft niet per se met een slimme meter.

De volgende technologieën spelen hierin een belangrijke rol:

  1. Slimme meters: die sturen automatisch verbruikscijfers door naar de nutsbedrijven, en kan gebruikt worden om inzicht te krijgen in je eigen energieverbruik.
  2. Grid sensoren: deze sensoren zijn verspreid over het gehele slimme stroomnetwerk, en vergaren informatie over de gezondheid van het netwerk en de distributie efficiëntie. De informatie wordt vervolgens verstuurd naar de exploitant en ontvangers van de stroom.
  3. Reactieve apparaten: dit zijn apparaten die reageren op signalen uit het intelligente energienet. Bij te weinig energie kan de batterij ontladen worden en bij overtollig energie kan dit worden opgeslagen. Op deze manier blijft het stroomnet stabiel. Ook een zogeheten thuisaccu kan hierop worden aangesloten.

De elektrische auto als reactief apparaat in Smart Grid

Een elektrische auto een apparaat noemen is vloeken in de kerk. Maar in de context van een Smart Grid is het erg handig als we de elektrische auto beschouwen als een apparaat. Andere voorbeelden van reactieve apparaten zijn vriezers die alleen koelen als er voldoende stroom beschikbaar is, een airconditioning die uitschakelt op piekmomenten of een wasmachine die wast op momenten dat de stroom het voordeligst is. De belangrijkste blijft toch wel de elektrische auto. Kleine apparaten verbruiken namelijk weinig stroom, maar een elektrische auto verbruikt toch al vaak meer dan de gemiddelde airconditioning en kan – met een volgeladen batterij – een gemiddeld huishouden voor 5 dagen van energie voorzien. Een belangrijk apparaat dus!

De elektrische auto als belangrijke schakel, omdat:

  1. Ze een grote energieopslag hebben
  2. Hebben de elektronica om snel te kunnen reageren op signalen uit het stroomnet
  3. Ze zijn geografisch verspreid

De functie van een elektrische auto in een slim energienet

Eenmaal verbonden met een Smart Grid en geëxploiteerd als reactief apparaat, kunnen elektrische auto’s overtollige energie opslaan en zorgen voor een stabiel stroomnetwerk. Het maakt voor het slimme energienetwerk niet uit welk merk, model of hoe snel hij van 0 naar 100 gaat. Voor het slimme energienetwerk is het een opslagmogelijkheid van stroom. Een enkele elektrische auto maakt natuurlijk niet het verschil en zou het best werken als reserve stroombron voor een huishouden. Maar wanneer we praten over enkele honderdduizenden tot miljoenen is dit een heel ander verhaal. Wanneer deze aantallen in de aankomende 10 jaar zullen verschijnen is het slimme energienet een onmisbaar onderdeel.

Naar verwachting kunnen het aantal elektrische auto’s in 2020 voor 20 procent voorzien in de piekvraag van elektriciteit. Deze capaciteit is voldoende om ondersteunende energiecentrales compleet te vervangen. Het is dan dus niet meer nodig om een dure gasgestookte elektriciteitscentrale met turbines aan en uit te zetten om te kunnen voldoen aan de energievraag. Honderdduizenden elektrische auto’s – op elkaar aangesloten – kunnen dan de zelfde dienst leveren voor een fractie van de kosten. De elektrische auto kan gebruikt worden als noodstroom bron voor duizenden huishoudens als gevolg van een natuurramp. Het verminderd slijtage aan het stroomnet en speelt een belangrijke rol in de opkomst van eigen energieopwekking zoals zonpanelen op het dak.

De haalbaarheid 

Technologisch is het haalbaar. Wereldwijd zijn er al veel testen uitgevoerd en enkele landen zijn het al actief aan het implementeren. Met slechts een paar aanpassingen is het systeem klaar om de toestroom van nieuwe elektrische auto’s aan te kunnen. Aan de kant van de elektrische auto zal er gewerkt moeten worden met standaarden en oude modellen zullen moeten worden omgebouwd. Autofabrikanten zijn hier al druk mee bezig.

Het enige dat ons nog in de weg staat is de balans tussen de elektrische rijder en het nutsbedrijf. Het is natuurlijk erg vervelend wanneer je auto half leeg is en je in de ochtend naar je werk moet. Voor nu wordt de elektrische auto gezien als een ondersteuning in het slimme energienet. In de toekomst wordt het wellicht mogelijk geld te verdienen wanneer je de elektrische auto beschikbaar stelt voor nutsbedrijven.

 

 

Geef een reactie

preloader