Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

Elektrische auto opladen?

De elektrische auto opladen kan op verschillende manieren: via normale huishoudstroom, een openbare laadpaal of via een snellader. Het opladen kan met een standaard snelheid, iets versneld of met een snel tempo. Dit hangt af van de manier van opladen, de capaciteit van de batterij, de mate van restcapaciteit en de omvormer in de elektrische auto (het apparaat dat de wisselstroom omzet in gelijkstroom, waarmee de batterij wordt geladen).

Thuis je elektrische auto opladen

De elektrische auto opladen kan thuis, direct vanuit het stopcontact. Normale wandcontactdozen leveren 3.7 kilowatt (230V, 16A). In de meegeleverde kabel bij de auto is doorgaans een kastje met een stroombegrenzer ingebouwd. Hierdoor kan met slechts maximaal 2.3 kW (230V, 10A) worden geladen. Een elektrische auto opladen (0 tot 100 procent) die voorzien is van een 16 kilowattuur batterij (kWh) duurt tussen de 6 en 8 uur. Als voorbeeld nemen we een Nissan Leaf – gemiddelde elektrische auto – die voorzien is van een batterij met een opslag capaciteit van 24 kWh en een omvormer tot 3.7 kW, het opladen duurt dan ongeveer 10 uur. De elektrische auto opladen aan een normaal stopcontact is alleen aan te raden via een thuislaadpunt (230V, 16A), die is aangesloten op een aparte losstaande groep. Met dit laadpunt kun je zonder risico tot 3.7 kW worden geladen. Het aanvragen van een thuislaadpunt kan bij een retailer of energieleverancier. Steeds vaker wordt deze meegeleverd en kan je gemakkelijk thuis je elektrische auto opladen.

Publieke oplaadpunten elektrische auto

Door heel Nederland staan verschillende openbare oplaadpunten. Aan de openbare weg, bij bedrijven, parkeergarages en zelfs bij de McDonalds. Ook is het mogelijk om thuis een oplaadpunt te installeren. Opladen bij publieke oplaadpunten kan normaal of iets versneld, niet te verwarren met snelladen. De publieke oplaadpunten zijn krachtstroomaansluitingen (400V, 16A) en leveren meestal 11 kW. De elektrische auto’s zijn afhankelijk van de capaciteit van de omvormer, niet iedere elektrische auto kan met dit vermogen laden. Dankzij een 3,7 kW omvormer kan een Nissan Leaf batterij in ongeveer 8 uur worden geladen.

Wie versneld wil laden via een normaal oplaadpunt moet de Renault Gamma voertuigen in de gaten houden. Binnenkort komt de elektrische Renault ZOE op de markt, deze auto is voorzien van een Caméléon-lader die tot 11 kW kan opladen. Hierdoor kan de batterij bij een normaal oplaadpunt binnen 1 a 2 uur versnel worden geladen.

Om gebruikt te kunnen maken van publieke oplaadpalen is een oplaadpas nodig, hierover later meer. Iedere elektrische rijder kan via Stichting e-laad een openbaar oplaadpunt aanvragen. Tussen 2009 en 2014 heeft de stichting 3.000 publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s gerealiseerd in heel Nederland. De stichting doet dit ook op eigen initiatief, dit doen zij in overleg met gemeenten. Het doel is om 10.000 oplaadpunten te plaatsen door heel Nederland. Ook via The New Motion kunnen elektrische rijders oplaadpunten (Loloo’s) aanvragen. De kosten van een oplaadpunt zijn eenmalig 825 euro (excl. BTW en installatie) of een vast maandelijks bedrag vanaf 21.55 euro. Uiteraard komen daar de kosten voor het opladen nog bij.

Snelladers voor elektrische auto’s

Bij snelladen wordt de energie met een hoger voltage en een hogere spanning (ampère) in de batterij van de auto gestopt, een elektrische auto met een batterij van 24 kW kan zo in 20 tot 30 minuten tot 80 procent worden geladen. Snelladen vraagt om een eigen oplaad infrastructuur met een vermogen van 40kW tot 50kW en een aparte laadtechniek. In Europa is voor snelladen de ‘ChaDeMo-standaard’ afgesproken.

Capaciteit 230V 400V Laadtijd (20kWh)
1 fase
Laadtijd (20kWh)
3 fase
13A 3,0kW 9,0kW 6 – 3/4 uur 2 – 1/4 uur
16A 3,7kW 11,0kW 5 – 3/4 uur 1 – 3/4 uur
20A 4,6kW 13,8kW 4 – 1/2 uur 1 – 3/4 uur
32A 7,4kW 22,0kW 2 – 3/4 uur 1 uur
63A 14,5kW 43,5kW 1 – 1/2 uur 3/4 uur

Elektrische auto opladen, welke stekker?

Om gebruik te maken van een oplaadpunt en snelladers zijn verschillende stekkers in omloop. Alle Nederlandse partijen die oplaadinfrastructuren plaatsen, hebben in juli 2010 besloten dat heel Nederland ‘type 2 mode 3’ de standaard wordt voor het opladen van elektrische auto’s. In Europa is bij deze manier van laden gekozen voor de Mennekes-stekker als standaardmodel. Een krachtige stroom-stekker die tot 44kW (400V/63) kan laden. Voor snelladen is de ChaDeMo-stekker de standaard. Deze werkt op gelijkstroom, maximaal 500V en 124A. Bij snellaadpunten zijn deze stekkers aanwezig, niet iedere elektrische auto is hiervoor geschikt. Een lijst van geschikte auto’s kunt u vinden op de website van Fastned Nederland.

Oplaadpassen en betalen

Voor de meeste openbare laadpunten en snelladers dient u te beschikken over een universele oplaadpas. Bij de snelladers van de Nissan kan overigens zonder oplaadpas geladen worden. Er zijn verschillende partijen die dergelijke passen verstrekken, zoals The New Motion, Eneco, Nuon, TravelCard, EV-Box en ANWB. Deze passen zij universeel en kunnen bij elke aanbieder worden gebruikt. Opladen bij normale openbare oplaadpunten was in het verleden gratis, dit is afgeschaft. Het vergelijken van de verschillende aanbieders kan gunstige voordelen opleveren.

De enige partijen die nog gratis stroom verstrekken zijn Nissan en de ANWB. Bij de snelladers van deze partijen kan voorlopig nog gratis worden opgeladen. Iedere aanbieder hanteert andere tarieven. De prijzen variëren tussen de 0.29 en 0.34 euro per kWh. Sommige aanbieders berekenen de kosten op basis van minuten, zoals bij The New Motion (43kW snelladers) met 0.51 € per minuut. Elektrische rijders die thuis laden betalen het gebruikelijke stroomtarief. Voor het snelladen heb je een apart abonnement nodig. Aanbieders van deze abonnementen zijn: Allego, EV-Box, Fastned, Greenflux, TheNewMotion. Essent biedt ook een laadpas aan en kost € 2,50 per maand. Voor normaal laden in Amsterdam bij een Essent of Nuon laadpunt kost het je € 0,32 per kWh. Voor overige laadpalen heb je een starttarief van € 0,605 en kWh prijs van € 0,36. Snelladen kost € 4,- voor de eerste 20 min en dan € 2,- per 20 min. Actuele tarieven zijn te vinden op de websites van de diverse aanbieders.

De exacte kosten bij het thuis opladen van een elektrische is afhankelijk van het stroomtarief. Elke aanbieder heeft zijn eigen tarief. Voor de onderstaande berekening is een stroomtarief van 0.205 ct/kWh gebruikt.

Verbruikskosten (berekening per 100 km)
Kilometer per jaar 3,0kW Renault Twizy
(6,1 kWh)
Tazzari Zero
(8,8 kWh)
Nissan Leaf
(13,7 kWh)
Tesla Roadster
(14,2 kWh)
Volvo C30
(16,0 kWh)
15.000 €187,58 €270,60 €421,28 €436,95 €492,-
20.000 €250,10 €360,80 €561,70 €582,20 €656,-
30.000 €375,15 €541,20 €842,55 €873,30 €984,-

Elektrische auto opladen in het buitenland

Wie met de elektrische auto op avontuur wil gaan in het buitenland, doet er goed aan een e-laad pas mee te nemen. Stichting e-laad heeft in samenwerking met het Duitse Ladenetz.de en de Belgische Blue Corner een grensoverschrijdend laadnetwerk in gebruik genomen. In het buitenland een elektrische auto opladen, is dan net zo makkelijk als in Nederland.

Vindbaarheid oplaadpunten

Je kunt op verschillende manieren een oplaadpunt of snellader vinden. Een goed overzicht van alle oplaadpunten – inclusief snelladers – is te vinden bij Oplaadpalen.nl. Het zoeken naar een snellader kan eenvoudig via Google Maps, hier vindt u alle snellaadpunten in Nederland. Het snellaadnetwerk wordt in hoog tempo uitgebreid. Een bekende aanbieder is Fastned en heeft op dit moment 50 locaties verspreid door heel Nederland. Ook Nissan werkt hard aan een uitbreiding. Door heel europa plaatst het bedrijf 400 snelladers, waarvan 40 in Nederland.

Geef een reactie

preloader