Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

“Extra fiscale ondersteuning voor consumenten is niet de aanpak van het kabinet”

Extra fiscale ondersteuning van elektrische auto’s is volgens minister Kamp van Economische Zaken niet efficiënt. Dat schrijft hij in een brief gericht aan de Kamer. Het kost volgens Kamp te veel geld en het effect op nieuwe kopers is beperkt, stelt hij op basis van conclusies van diverse onderzoeksinstanties.

Formule E-team

Eerder dit jaar schreef het Formule E-team – een samenwerkingsverband van bedrijven, kennisinstellingen en lokale overheden – een brief aan het kabinet. In de brief had het FET een actieplan opgesteld met daarin het verzoek aan het kabinet om het invoeren van een aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s en oplaadtegoed voor tweedehands voertuigen te onderzoeken. Dit was aanleiding voor het kabinet om onderzoek te doen naar de kans van slagen van extra fiscale stimulans op elektrische auto’s.

Extra fiscale ondersteuning

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), CE Delft en Decisio stellen dat voorgestelde regelingen in meerderheid consumenten bereiken die ook zonder deze voorgestelde regelingen een elektrische auto zouden aanschaffen. “Bij nieuwe voertuigen gaat dit om zeker zestig procent van de consumenten, bij tweedehands elektrische auto’s zelfs om negentig procent”, zo valt te lezen in het onderzoek. De onderzoeksinstanties: de effecten van zowel een aanschafsubsidie als een oplaadtegoed zijn onzeker. Volgens Kamp leveren vergelijkbare regelingen in Duitsland en België tot nu toe tegenstrijdige resultaten op. Extra stimulans zou hooguit slechts honderden tot drieduizend extra elektrische voertuigen per jaar opleveren.

Verduurzamen

Volgens Kamp is “verdere stimulering van elektrisch rijden vooral mogelijk door het verduurzamen van de autoproductie via Europees bronbeleid en het verbeteren van de Nederlandse laadinfrastructuur.”

Beoogde doelstelling

“Een groter aandeel duurzame voertuigen in de totale Europese autoproductie en een nog betere laadinfrastructuur bieden op langere termijn het beste groeiperspectief”, aldus Kamp. “Extra fiscale ondersteuning voor consumenten is niet de aanpak van het kabinet, omdat dit beperkt voor nieuwe kopers van elektrische auto’s zorgt. Doelstelling is dat elektrisch rijden in 2020 geen verdere overheidsondersteuning nodig heeft om door te groeien.”

Aantallen

Nederland telt momenteel ongeveer 95.000 elektrische auto’s, waarvan 11.402 volledige en 83.686 gedeeltelijke zoals plug-in hybrides. Verder telt Nederland 24.500 laadpunten. Volgens Kamp behoort Nederland met beide cijfers tot de wereldwijde top-vijf.

Bronbeleid

In de brief schrijft Kamp het volgende: Groei van elektrisch rijden dringt de CO2-uitstoot verder terug. Om toekomstige groei te realiseren, is het volgens het kabinet van belang dat er vooral voldoende oplaadinfrastructuur aanwezig is en dat via zogenoemd Europees bronbeleid autoproducenten verplicht worden een groter aandeel hybride en elektrische auto’s op de markt brengen. Met de Green Deals Publiek Toegankelijke Laadinfrastructuur en Elektrisch Vervoer 2016-2020 investeert het kabinet de komende jaren samen met bedrijven, organisaties als ANWB en lokale overheden miljoenen euro’s in elektrisch vervoer. Deze acties komen bovenop de bestaande fiscale voordelen voor particulieren.

Huidige voordelen

Vooralsnog blijft een koper die in 2016 een elektrische auto koopt dus alleen profiteren van volledige vrijstelling van de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB) tot en met 2020. Zakelijke rijders profiteren nog van vier procent, ook in 2017.

Geef een reactie

preloader