Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

Opel Ampera-e 500 kilometer bereik

Opel lanceer top de autoshow van Parijs de nieuwe Ampera-e. Deze volledig elektrische auto komt begin 2017 op de markt en heeft volgens Opel een revolutionaire range van maar liefst 500 kilometer (volgens NEDC-meetmethode, voorlopige cijfers). Daarmee gaat deze Opel Ampera-e de strijd aan met Tesla’s Model 3 (bereik van 325 km) welke pas in 2018 verschijnt.

“Met de nieuwe Ampera-e zetten we het grootste modellenoffensief in Opels geschiedenis voort”, vertelt Karl-Thomas Neumann, CEO bij Opel. “Met zijn grote actieradius maakt de Ampera-e elektrische mobiliteit geschikt voor de dagelijkse praktijk en daarnaast biedt hij ook veel rijplezier.”

De NEDC-cyclus is een bekende methode om de prestaties van verschillende auto’s te vergelijken. De uitkomst verschilt van de dagelijkse praktijk. Dan spelen factoren als weg- en weersomstandigheden, rijgedrag en belading een belangrijke rol. Deze factoren beïnvloeden het energieverbruik. Daarom heeft Opel de Ampera-e onderworpen aan de wat meer werkelijkheidsgetrouwe WLTP-meting (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) en op basis daarvan het echte bereik geschat op 380 kilometer.

Ampera-e is een keiharde concurrent

De Opel Ampera-e laat met deze waarde concurrenten als de Nissan Leaf (250 kilometer, NEDC), de Renault Zoe (240 kilometer, NEDC), de Volkswagen e-Golf (190 kilometer, NEDC) en de BMW i3 33 kWh (300 kilometer, NEDC) ver achter zich.

Prestaties

De Opel Ampera-e is geeft rust op lange ritten en sportieve prestaties bij het optrekken. Onder de motorkap ligt een 150 kW (204 pk) elektromotor met een koppel van 360 Nm. Dit geeft de auto een topsnelheid van 150 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 in 7,3 seconden.

Slimme rijmodi

De Opel Ampera-e kent verschillende slimme rijmodi. Zodra de bestuurder in de rijmodus ‘Drive’ zijn voet van het ‘gaspedaal’ haalt, remt het systeem af doordat de elektromotor als generator wordt gebruikt. Het afremmen op de motor wordt versterkt in de modus ‘Low’. In de rijmodus ‘Regen on Demand’ kan de bestuurder zelfs maximale energie terugwinnen door middel van een hendel achter het stuurwiel. Het koppel van de elektromotor is zo hoog in de modi ‘Low’ en ‘Regen on Demand’ dat de bestuurder het rempedaal niet hoeft te gebruiken om de auto volledig tot stilstand te brengen bij normaal verkeer. Dit wordt ook wel ‘One Pedal Driving’ genoemd. Het rempedaal is altijd functioneel, voor het geval extra remkracht nodig is. Deze techniek zorgt in stedelijke gebiede voor 5 procent toename in bereik ten opzichte van het bereik in ‘Drive’-modus.

Veel ruimte

De 4,17 meter lange Opel Ampera-e heeft niet alleen een indrukwekkende actieradius, maar is ook erg ruim. Het batterijpakket is onder de vloer gemonteerd, zodat het interieur onverminderd ruimte biedt voor vijf personen. De bagageruimte (381 liter) is bovengemiddeld voor auto’s met een vergelijkbare lengte. Het batterijpakket, dat Opel in samenwerking met LG Chem heeft ontwikkeld, bestaat uit 228 lithium-ion-cellen en heeft een capaciteit van 60 kWh.

Opel OnStar en Wi-Fi-hotspot

De Ampera-e is uitgerust met de nieuwste generatie van het entertainmentsysteem IntelliLink en van Opel OnStar. Deze gelauwerde connectiviteits- en service-assistent dient onder meer als krachtige Wi-Fi-hotspot voor tot wel zeven mobiele apparaten. Het van Apple CarPlay voorziene IntelliLink-systeem biedt de inzittenden toegang tot hun favoriete muziek en andere entertainmentfuncties aan boord van de Opel Ampera-e.

Geef een reactie

preloader