Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

Oplaadpunt kopen? Tips en adviezen!

Ben jij opzoek naar een oplaadpunt? Dan ben je waarschijnlijk (binnenkort) de trotse eigenaar van een elektrische auto. Dit is een verstandige keuze; wie elektrisch gaat rijden wil doorgaans niet anders meer. Vroeg of laat willen bijna alle elektrische rijders een oplaadpunt, die het opladen van de elektrische auto ruim vier keer versneld. Eigenaren van een plug-in hybride – met een rijafstand van onder de 60 kilometer – vinden de standaard laadkabel vaak voldoende. Maar wanneer de rijafstand van een plug-in hybride wordt vergroot zal ook deze groep mensen steeds vaker voor een oplaadpunt kiezen. In dit artikel geven we tips en adviezen, op basis van de meest gestelde vragen.

Oplaadpunt kopen: wandmodel of laadpaal?

Het opladen via een regulier stopcontact is niet aan te raden. Niet alleen laden de meeste elektrische auto’s slechts op maximaal 6 tot 10 Ampère, het brengt ook het gevaar met zich mee dat de stoppen doorslaan. Een laadpaal of wandmodel wordt vaak aangesloten op een aparte groep. Op deze manier is het vrijwel zeker dat uw meterkast het vermogen aankan, ook wanneer je alle andere elektrische apparaten in huis aan hebt staan. Een laadpunt laadt bovendien op hoger vermogen. De accu van de elektrische auto is daardoor veel sneller weer vol.

Voor thuis zijn diverse laadpalen beschikbaar. Je kunt kiezen voor een model aan de wand, maar ook voor een laadstation gemonteerd op een paal. Welke keuze je hierin makt hangt af van de plek waarop je kunt parkeren. Heb je een eigen oprit, of kun je de auto pal langs de zijkant parkeren, dan is een wandmodel een handige keuze. Staat de elektrische auto wat verder weg, dan is een laadpaal de enige optie. Kies vooral ook voor een slim laadpunt. Dit zijn modellen die de stroomafname apart bijhouden, zodat deze gedeclareerd kan worden bij je werkgever of als aftrekpost kan worden gebruikt bij de fiscus. Ook kun je met een intelligente laadpaal of wandmodel je auto makkelijker opladen met zelf opgewekte duurzame energie. Je kunt het laadpunt zelfs zo instellen, dat de auto alleen wordt geladen middels stroom afkomstig van je zonnepanelen.

Oplaadpunt kopen: wie verzorgt de installatie?

Er zijn veel aanbieders van oplaadpunten voor elektrische auto’s. Zelfs bedrijven die geen oorsprong hebben in installatietechniek zijn deze markt ingesprongen. Met een erkende installateur loop je in ieder geval geen risico’s. De aansluiting op de meterkast en de bekabeling van de laadpaal zal deskundig en met garantie worden geplaatst. Voor het opvragen van een offerte is het belangrijk om bepaalde informatie mee te sturen. Dit zorgt voor een vlotte afhandeling. Maak foto’s en een situatieschets, met een duidelijke omschrijving van de locatie (openbaar terrein, flat, appartement, kantoorlocatie, gedeelde parkeergarage). Ook dien je de volgende informatie mee te sturen.

Praktisch

  1. Merk en model elektrische auto
  2. Aantal elektrische auto’s die tegelijkertijd opgeladen moeten worden
  3. Gewenste laadsnelheid
  4. Wandmodel of paalmodel
  5. Indien gewenst een extra laadkabel
  6. Indien gewenst een slim laadpunt
  7. Indien gewenst een verkeersbord

Technisch

  1. Afstand tussen meterkast en parkeerplek
  2. Aanwezigheid aparte groep met aardlekschakelaar
  3. Aantal muren dat moet worden doorboord
  4. Aantal meter kabel dat moet worden ingegraven

Zakelijk

  1. Indien gewenst in bepaalde RAL-kleur laten spuiten
  2. Mogelijkheid gebruik door derden (delen van kosten)

 

Oplaadpunt kopen: de kosten

Er zijn natuurlijk kosten verbonden bij de aanschaf van een oplaadpunt. Hiervoor betaalt u eenmalig een vast bedrag, enkel de aanschafprijs. Je kunt daarentegen ook kiezen voor een laadpaal die werkt met een pasjessysteem. Hiervoor betaal je ook een eenmalige aanschafprijs, maar ook een maandbedrag voor de abonnementskosten. In deze laadpalen zit meer techniek en maakt de prijs dan ook hoger.

De goedkoopste optie is een laadpaal aanschaffen, simpelweg aansluiten in de groepenkast en aan de wand monteren. Dit is een veel gekozen manier, om zonder te veel kosten, toch een kwaliteitsvolle laadpaal aan te kunnen schaffen en op de juiste manier een elektrische auto te laden. De kosten kunnen daarentegen ook oplopen. Hierbij moet je denken aan een laadpaal op een roestvrijstalen paal, een MID gekeurde kWh meter, het laten spuiten van de laadpaal in gewenste kleur en een langere laadkabel dan standaard wordt geleverd. De kosten voor een elektricien is in de meeste gevallen geen overbodige luxe. De aanschaf van een laadpaal thuis variëren tussen de 1500€ en 2500€ inclusief installatie, afhankelijk van type laadpaal en de omgeving waar de laadpaal wordt geïnstalleerd. Daarnaast maak je natuurlijk kosten voor het gebruik van je eigen auto per oplaadbeurt. Als indicatie kun je 3.5 cent per kilometer rekenen (een kleine auto met verbrandingsmotor zit gemiddeld op 11.5 cent per kilometer).

Oplaadpunt kopen: subsidie

Er bestaat een kans dat je subsidie kunt krijgen. De fiscale ondersteuning van de overheid geldt doorgaans zowel op het oplaadpunt als de installatie. Ook op lokaal niveau bij gemeentes of regio’s die laadpalen subsidiëren zijn mogelijkheden. De regelingen veranderen voortdurend, neem daarom altijd contact op met de overheid of uw gemeente.

Oplaadpunt kopen: laadkabels

De autofabrikant heeft bepaald welke stekker je elektrische auto heeft. Zoals dat vaak gaat in een nieuwe markt wilde de diverse partijen hun, al dan niet gepatenteerde systeem tot standaard verheffen. Al snel zagen de fabrikanten in dat het niet praktisch is als elke auto een eigen stekkertype zou hebben. Dit werd gesteund door de energieleveranciers en de politiek. Ook handig wanneer je met je auto naar het buitenland wil!

Laadkabel type 1 (Yazaki)

Dit type was er als eerst. Deze is ontwikkeld voor het elektriciteit netwerk van Japan en US. De basisspanning daar is 120V. 240 Volt wordt aangeboden als twee fasen (2 x 120V met een fase draaiing van 180*). Het laadvermogen is dan maximaal 3.7 kWh.

Laadkabel type 2 (Mennekes)

De meeste huizen in Europese landen zijn uitgerust met 3 fasen. In Nederland heeft elk huishouden een kabel met drie fasen in de meterkast. Hiervan wordt vaak slechts een fase gebruikt. Een stekker met drie fasen ligt voor de hand omdat – bij gelijkblijvende amperage – twee keer sneller geladen kan worden. Vanuit deze gedachten is de type 2 stekker voor Europa ontwikkeld. Het laadvermogen is dan 3.7 en 11 kWh, afhankelijk van 1 of 2 fase bij 16 ampère.

De Europese variant komt met een elektronische diefstal beveiliging. In Europa is de kabel eigendom van de autobezitter en kan dus losgekoppeld worden van het laadstation. De elektronische beveiliging helpt diefstal van de laadkabel tegen te gaan.

Laadkabel type 3 

Er is ook een type 3 stekker is ontwikkeld door ‘the EV plug Alliance’. Het belangrijkste verschil met de type 2 is een klepje voor de contacten. Dit type kom je voornamelijk tegen in Italië en Frankrijk. In verband met wetgeving moeten alle type 3 aansluitingen per 2017 vervangen zijn door een type 2.

Veiligheid oplaadpunt en laadkabel

Er zijn weinig risico’s bij het gebruik van een laadpaal. Er komt pas spanning op een laadpaal te staan zodra een elektrische auto is aangesloten. In vergelijking met een stopcontact gebeurt er niets als je iets in het contact steekt. Ook kunnen er geen vonken ontstaan als de kabel eruit getrokken wordt. Er kan natuurlijk wel iemand struikelen over het snoer, dus let op hoe je het snoer neerlegt.

Geef een reactie

preloader