Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Stroomsterkte

Hoelang het duurt voordat je accu vol is, hangt er uiteraard van af hoe groot de accu is. Maar de grooste invloed heeft de stroomsterkte van de laadpaal, uitgedrukt in kilowatt (kW). De stelregel is: hoe hoger het aantal kilowatt, hoe sneller de accu is volgeladen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC). Na het lezen van dit artikel weet je alles over laadpalen en hun stroomsterkte.

Elektrische auto opladen

Stroomsterkte: wisselstroom (AC)

Bijna alle netaansluitingen in Europa komen standaard met wisselstroom. Met deze aansluiting is het mogelijk om 1, 2 of 3 fase te laden. Elk huis en het merendeel van de openbare laadpunten in Nederland beschikt over een wisselstroom aansluiting. De termen langzaam laden en regulier laden hebben betrekking op AC-laden. Voor thuis opladen van je elektrische auto is minimaal 1-fase aansluiting nodig met maximaal 10 Ampère.

Amperage
Een 3-fase laadpunt maakt gebruik van krachtstroom met 230V en heeft standaard dus ook 3 maal 16 Ampère. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Met een aanpassing van de aansluiting naar 32A kan dit verhoogd worden naar 22 kW. Dit brengt extra kosten aan vastrecht met zich mee. Hieronder een overzicht met verschillende stroomsterkte.

Ampere Volt=230V 1-fase 2-fase 3-fase
10A 2,3 kW 2,3 kW 4,6 kW 6,9 kW
13A 3,0 kW 3.0 kW 6,0 kW 9.0 kW
16A 3,7 kW 3,7 kW 7,4 kW 11,0 kW
20A 4,6 kW 4,6 kW 9,2 kW 13,8 kW
32A 7,4 kW 7,4 kW 14,8 kW 22,2 kW
63A 14,5 kW 14,5 kW 29,0 kW 43,5 kW

Hieronder een overzicht van de bijbehorende laadtijden per stroomsterkte.

Capaciteit 230V 400V Laadtijd (20kWh) 1-fase Laadtijd (20kWh) 3-fase
13A 3,0kW 9,0kW 6 3/4 uur 2 1/4 uur
16A 3,7kW 11,0kW 5 3/4 uur 1 3/4 uur
20A 4,6kW 13,8kW 4 1/2 uur 1 3/4 uur
32A 7,4kW 22,0kW 2 3/4 uur 1 uur
63A 14,5kW 43,5kW 1 1/2 uur 3/4 uur

Stroomsterkte: gelijkstroom (DC)

Gelijkstroom aansluitingen zijn nog schaars in Nederland. Dit komt doordat er een transformatorstation nodig is om wisselstroom uit het net om te zetten naar gelijkstroom. De term “snelladen” heeft betrekking op DC-laden. Niet alle elektrische auto’s zijn geschikt voor snelladen. Plug-in hybrides zijn – met uitzondering van de Mitsubishi Outlander – niet geschikt voor snelladen! Het laadvermogen bij DC-snelladers is 50 kW.

De volgende elektrische auto’s kunnen snelladen: BMW i3, BYD E6, Citroën Berlingo Electric, Citroën C-Zero, Energica Ego & Eva, Kia Soul EV, Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive, Mitsubishi i-MiEV, Mitsubishi Outlander, Nissan e-NV200 (Evalia), Nissan Leaf, Peugeot iOn, Renault ZOE, Smart Electric Drive (22 kW charger), Tesla Model S, Tesla Model X, Volkswagen e-Golf en Volkswagen e-Up!

Communicatieprotocol – laadmode 1, 2, 3 of 4

Verschillende communicatieprotocollen zijn gedefinieerd ten behoeve van het veilig opladen van elektrische auto’s. Deze oplaadmodi verschillen enerzijds in aansluitingen (type stekker en type oplaadpunt) en anderzijds in de maximale capaciteit en communicatiemogelijkheden tussen de auto en laadpunt. De oplaadmodi hebben betrekking op het laden via wisselstroom (AC), bij laden via gelijkstroom (DC) wordt een andere methode gebruikt.

Mode 1: is laden met een gewoon stopcontact van 220 of 230 Volt met maximaal 10 Ampère. We raden je sterk af je elektrische auto op deze manier te laden, omdat er geen stroombegrenzer op zit die de belasting op het netwerk beperkt. Daardoor is het relatief onveilig.

Mode 2: is laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt meestal een een gewoon stopcontact of via een laadpaal thuis. In de meegeleverde kabel bij de auto is meestal een stroombegrenzer ingebouwd.

Mode 3: is gecontroleerd laden. Dit betekend dat er gecommuniceerd wordt tussen de auto en de lader. Pas als er een afgesproken laadstroom beschikbaar is tussen de auto en de oplaadpaal wordt er spanning op het stopcontact gezet. Mode 3-laden is daarmee een stuk veiliger dan mode 2-laden.

Mode 4: is laden met gelijkstroom. Het laadpunt staat in direct contact met de accu van de elektrische auto en bepaalt zelf het gehele laadproces. Het elektriciteitsnet levert standaard wisselstroom en wordt door een omvormer naar gelijkstroom omgezet. Bij mode 1, 2 en 3 zit de omvormer in de auto zelf.

Mode Communicatie Sluiting 1-fase 3-fase
Mode 1 Geen. De auto vraagt stroom, de energiebron levert (zoveel als de bron kan) in het voertuig max. 16A 3,7 kW max. 16A 11,0 kW
Mode 2 Beperkt. Tussen voertuig en energiebron zit in de laadkabel een ‘in-cable control box’ (ICCB), een apparaatje dat veiligheid waarborgt in het voertuig max. 32A 7,4 kW max. 32A 22.0 kW
Mode 3 Communicatiemodule (PWM) in het laadstation. Het laadstation bepaalt hoeveel energie er geladen kan worden, en geeft dit door (via PWM) aan de auto in het voertuigen in laadpunt max. 63A 14,5 kW max. 63A 43,5 kW
preloader