Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

Subsidieregeling elektrische auto’s 2017

Het Nederlandse kabinet bekijkt opnieuw de mogelijkheden voor het opzetten van een subsidieregeling voor elektrische auto’s. Doel van de regeling is om de verkoop van elektrische auto’s een impuls te geven.

UPDATE: “Minder groei elektrische auto’s door gebrek aan subsidie” (november, 2016)
UPDATE: “Extra fiscale ondersteuning voor consumenten is niet de aanpak van het kabinet” (oktober, 2016)

Onderzoeken

Voordat het kabinet goedkeuring geeft, wil het eerst onderzoek of een nieuwe subsidieregeling positief effect zal hebben. De ANWB, Bovag en RAI Vereniging zeggen op basis van eigen onderzoek van wel en hebben de onderzoeksresultaten gepresenteerd aan minister Kamp van Economische Zaken. Deze partijen zetten zich samen in voor de toekomst van de elektrische auto met het initiatief Formule E-team.

6.000 euro subsidie

De partijen streven naar een nieuwe aanschafsubsidie en oplaadtegoed. Het Nederlandse kabinet zou voor de maatregel 136 miljoen euro vrij moeten maken in de begroting. De voorgestelde subsidie is fors: namelijk 6.000 euro in 2017 als de consumenten een nieuwe volledig elektrische auto aanschaffen. Het subsidiebedrag loopt geleidelijk af naar 1.500 euro in 2020. Het oplaadtegoed bedraagt 1.000 euro en is bedoelt voor mensen die een tweedehands elektrische of plug-inhybride auto kopen.

Planbureau voor de leefomgeving

Minister Kamp heeft het Planbureau voor de leefomgeving ingeschakeld om alle cijfers en het beoogde effect te onderzoeken. In het najaar van 2016 moeten de onderzoeksresultaten bekend zijn. In de tussentijd profiteren elektrische auto’s al van enkele belastingvoordelen. Zo betalen ondernemers geen aanschafbelasting en motorrijtuigbelasting voor een elektrische auto. Ook de bijtelling is laag.

MIA/Vamil regeling voor ondernemers

De overheid geeft ondernemers die een volledig elektrische auto, plug-in hybride of waterstof auto kopen een aantrekkelijke belastingaftrek. Ook bedrijven die een innovatief milieuvriendelijke techniek ontwikkeld hebben, kunnen gebruik maken van de regeling. Op de lijst staan ongeveer 360 investeringen die echte milieu winst opleveren. Meer informatie over de MIA/VAMIL-regeling staat op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

  • Waterstof auto’s komen in aanmerking voor 36% MIA en 75% Vamil onder code F 3109
  • Volledig elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km komen in aanmerking voor 36% MIA onder code G 3110
  • Plug-in Hybride personenauto’s met een CO2-uitstoot van 0 tot 30 gr/km komen in aanmerking voor 27% MIA onder code D3111. Plug-in Hybride auto’s met een dieselmotor zijn uitgesloten voor de MIA, net als Plygin-hybrides met een uitstoot groter dan 30 g/km: code E3112 is in 2016 vervallen.

Ondernemers kunnen de MIA aanvragen binnen 3 maanden nadat de auto is besteld. De auto hoeft nog niet op kenteken te staan. De besteldatum en niet de datum waarop de auto op kenteken komt, is bepalend voor de eisen die MIA aan de auto stelt. Voorbeeld: op 4 oktober 2016 heeft de ondernemer een nieuwe Nissan Leaf besteld, deze wordt pas in 2017 op kenteken te staan. De ondernemer mag dan tot uiterlijk 4 januari 2017 een MIA aanvragen. De auto moet dan voldoen aan de eisen die gelden op 4 oktober 2016, zoals vermeld in de op die datum geldende milieulijst.

Kosten die in aanmerking komen voor MIA

Een waterstof auto (code F3109) komt in aanmerking voor maximaal 50.000 euro. Gevolgd door een volledig elektrische auto (code G3110) die – inclusief accessoires zoals een laadpaal – ook in aanmerking komt voor maximaal 50.000 euro. De Plug-in Hybride personenauto met een CO2-uitstoot van 0 tot 30 gr/km komt voor maximaal 35.000 euro in aanmerking.

Een laadpaal kan apart worden gemeld (code F3720) als het investeringsbedrag groter is dan 2.500 euro. De laadpaal kan ook worden meegemeld met de auto als het investeringsbedrag lager is dan 2.500 euro en het maximaal te melden bedrag nog niet is bereikt. Investeringskosten in gebruikte auto’s komen niet in aanmerking voor MIA en Vamil subsidieregeling.

Oplaadtegoed

Een voorbeeld

De aanschafprijs van een volledig elektrische auto (code G3110) is 70.000 euro. De elektrische auto komt voor maximaal 50.000 euro in aanmerking voor MIA. Het netto voordeel van de MIA is bij 35% aftrek en 25% belastingtarief: 36% x 25% x 50.000 = 4.500 euro. Dit is exclusief het BPM-voordeel en eventuele andere fiscale voordelen zoals een lagere bijtelling.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)

Bezitters van een volledig elektrische auto zijn in 2016 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gr/km geldt een halftarief. Dit betekend de helft van de normaal verschuldigde MRB. Dit zijn meestal elektrische auto’s met een range extender of plug-in hybrides.

Lage bijtelling

Bij het leasen van een auto wordt belasting betaald, de zogenaamde bijtelling. Voor een volledig elektrische auto geldt een bijtelling van 4%. Voor auto’s met een CO2-uitstoot tussen de 1 en 50 gr/km geldt een bijtelling van 15%.

Regelingen infrastructuur

Ook voor het aanleggen van infrastructuur voor elektrisch rijden zijn regelingen beschikbaar. Zo krijgen ondernemers in Utrecht rentekorting op de investering in snelladers. Een snellader op eigen terrein kost ongeveer 25.000 euro. Een onderneming met eigen parkeergelegenheid kan op eigen terrein een laadpaal of wandmodel laten installeren. Deze kosten liggen tussen de 500 en 3000 euro, exclusief installatie. De prijzen zijn afhankelijk van de aanbieder.

Regionale subsidies

Naast belastingvoordelen is er op sommige plekken een lokale of regionale subsidieregeling. Voor een complete lijst van regionale en lokale regelingen verwijzen we door naar de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland of de website van uw gemeente of provincie.

Geef een reactie

preloader