Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

Waarom Tesla’s nieuwe zonnedak en thuisaccu gamechangers zijn!

28 oktober onthulde Tesla haar nieuwe zonnedak. Vrijwel niemand wist dat de dakpannen in werkelijkheid functionele zonnepanelen waren, totdat Musk dit zelf aangaf. Het is natuurlijk een handige truc, ziet er leuk uit en een mooie aanwinst op je elektrische Tesla, maar wat is de big deal?

Verschillende mensen suggereren dat het zonnedak niet nieuw is, als gevolg van andere soortgelijke projecten, met onder andere het zonnedak van Dow Chemical’s. Anderen hebben twijfels bij het vermogen van Tesla om de consument te verleiden een zonnedak te kopen, het klinkt als een duur alternatief voor conventionele zonnepanelen. Ook is het voor verschillende mensen niet duidelijk welk doel er wordt beoogt met het zonnedak en hoe het in de algemene bedrijfsstrategie past.

Design is belangrijk

Het is makkelijk om te zeggen dat het uiterlijk er vrijwel niet toe doet, maar het is eigenlijk heel belangrijk, en het overwegen waard voor mensen die een nieuw huis willen bouwen of een bestaand dak willen vervangen. Mensen hebben de keuze uit vier verschillende smaken: Textured Glass, Slate Glass, Tuscan Glass en Smooth Glass. Dit maakt het voor mensen met een hoog inkomen – die veel aandacht stoppen in het uiterlijk van een huis – erg aantrekkelijk.

Zonnedakpan

Net als bij andere vormen van technologie die op zoek zijn naar een sprong van nieuw en innovatief product naar mainstream adoptie, heeft zonne-energie een hindernis op het gebied van klantbeleving (beter bekend als “The Chasm”, bron: Technology adoption life cycle). Bestaande ontwerpen van zonnepanelen, en zelfs de zogenaamde pogingen om die er beter uit te laten zien, zoals het genoemde Dow Chemical project, laten te veel wensen over op het gebied van uitstraling. Mensen willen iets hebben dat in grote lijnen kan worden omschreven als mooi. Een traditionele uitvoering van een zonnepaneel – die zich niet volledig verbergt – is niet aantrekkelijk voor een groot deel van de markt.

Halo-effect

Een aantal analisten en media kanalen hebben Tesla aangeduid als de Apple van de automobiel wereld, en als er één ding is dat Apple goed doet, dan is het profiteren van het zogenaamde “halo-effect”. Dit is het fenomeen waarbij klanten van een van de bedrijfsonderdelen ook klant worden bij een van de andere; iPhone gebruikers – met een positieve product ervaring – hebben vaak de neiging om een Mac te kopen.

Voor Tesla, is dit een kans om een vliegende start te maken als woning zonne-energie bedrijf (die serieus kans maakt als de overname van SolarCity doorgaat) door het domino-effect van de stevige Tesla EV verkoop, met inbegrip van de enorme pre-order belangstelling voor de model 3. Het is misschien raar om te denken aan halo-effecten bij deze producten – elektrische auto’s en thuis energiesystemen – maar Tesla’s fan base kent veel gelijkheden met die van Apple, en omdat ze al een aankoop hebben gedaan op het niveau van een elektrische auto, is het referentiekader geschept.

Tesla doet het net zoals Apple er goed op klanttevredenheid en merkbetrokkenheid, en dat is iets wat niemand die een thuis energiesysteem verkoopt op grote schaal kan evenaren. Raar, maar waar: “ik koop een dak, omdat ik mijn elektrische auto fijn vindt” kan het nieuwe zijn van “ik koop een computer, omdat ik mijn telefoon fijn vindt”.

Extra voordelen

Tesla claimt dat een zonnedak in staat is om een standaard huishouden volledig te voorzien van stroom, en zorgt voor extra voeding via een nieuwe Powerwall 2 batterij in geval van ongunstige weersomstandigheden of andere storingen. Musk zegt dat de totale kosten minder zijn dan het installeren van een gewoon traditioneel dak en het betalen van een energieleverancier. Maar Musk belooft nog meer voordelen.

De dakpannen van Tesla zijn veerkrachtiger dan de traditionele dakbedekking, met inbegrip van terra-cotta, klei en leisteen dakpannen. Dat komt door de taaiheid van het glas, aldus Musk. De resultaten van een impact test – met behulp van een kettlebell – zijn weergegeven in de video hieronder.

Dit moet het zonnedak in theorie beter beschermen tegen potentiële schade door elementen zoals hagel, of zelfs puin of vallende takken. Musk gaf ook aan dat de zonnedakpannen twee tot drie keer langer meegaan dan normale dakpannen, met een gemiddelde levensduur van 20 jaar. Minder vaak een dak vervangen betekend minder afschrijving, op voorwaarde dat dit niet reeds in zijn raming van de up-front kosten is ingecalculeerd.

Het is goed mogelijk dat de nieuwe zonnedakpannen efficiënter zullen worden dan bestaande zonnepanelen. Met het huidige model wordt volgens Musk 98 procent van de efficiëntie van de reguliere panelen bereikt. Tesla werkt samen met 3M om een coating te ontwikkelen voor een nog hogere efficiëntie. Deze coating zou het licht – na binnenkomst – in het paneel opnieuw breken, zodat het nog meer van de potentiële energie vertaalt naar consumeerbare energie.

Het nieuwe ecosysteem

De aankondiging van zonnedakpannen is geen garantie voor een ingrijpende zonne energierevolutie. Tesla geeft aan pas volgend jaar te beginnen met het installeren van zonnedaken bij consumenten, er kan nog veel gebeuren tussen nu en dan! Musk is in iedergeval zelfverzekerd en verwacht dat er uiteindelijk meer Powerwalls dan Tesla auto’s worden verkocht.

Tesla Powerwall

Zonnedaken, Powerwall en Tesla auto’s tezamen vormen een nieuw soort ecosysteem in consumententechnologie, die een belofte van zelfvoorziening in aanvulling op de ecologische voordelen draagt. Tesla heeft al laten weten om het bezit van een elektrische auto een inkomstenbron te laten worden, in plaats van een kostenpost. In de toekomst zal dit ook gebeuren met zonne-energie. De combinatie zonnedakpannen en Powerwalls – in serie geïnstalleerd – geven huiseigenaren de mogelijkheid tot energie opwekken, opslaan en eventueel terugleveren aan het stroomnet. Denk hierbij aan het verkopen van overtollige energie aan een energieleverancier, de buren of het fungeren als oplaadpunt voor elektrische auto’s uit de omgeving.

Het is verleidelijk om te kijken naar Tesla’s onthulling van afgelopen week en te denken dat het een stapsgewijze ontwikkeling is richting de woning zonne-industrie. Maar het is waarschijnlijk meer een stap in de richting van een toekomst waarin mensen meer directe controle hebben over energieopwekking, wat leidt tot een groot verschil in de manier waarop we gaan denken over duurzame energie.

Geef een reactie

preloader