Mijnelektrischeauto.nl - Maakt elektrisch rijden gemakkelijk!

Blog Post

Wat is een Plug-in Hybride?

Elektrisch aangedreven auto’s zijn flink in ontwikkeling, er komen er steeds meer van op de markt. Van hybride en plug-in hybride auto’s, tot volledig elektrisch aangedreven auto’s en auto’s met een range-extender. Maar wat zijn nu de verschillen en welke vorm is het meest duurzaam?

De hybride auto

De hybride auto maakt alleen gebruik van zijn elektromotor bij bepaalde omstandigheden. Deze auto is voorzien van een parallel geschakelde motor. In dit systeem drijven zowel de elektromotor als de brandstofmotor de wielen aan. De omstandigheden bepalen welke combinatie gebruikt wordt. Zo ondersteunt de elektromotor de brandstofmotor bij het optrekken. De meest bekende hybride auto is de Toyota Prius Hybrid, hiervan zijn circa een miljoen exemplaren verkocht. Dit model is voorzien van een accupakket met een capaciteit van 0.8 kWh. Een volledig elektrische Nissan Leaf heeft een capaciteit van 24 kWh. Volgens de fabrikant kan de Prius Full Hybrid maximaal 2 kilometer elektrisch rijden. De accu wordt opgeladen door een regeneratief remsysteem. De vrijgekomen energie van het remmen wordt opgeslagen in de accu.

Plug-in hybride

Bij een plug-in hybride worden de wielen aangedreven door een elektromotor en verbrandingsmotor. Dit kan de verbrandingsmotor zijn of een combinatie van beide. Het zin dus ware alleskunners. Het accupakket van een plug-in hybride auto is op te laden via het regeneratieve remsysteem of direct via het stopcontact of een laadpaal. Een goed voorbeeld van een plug-in hybride is de Toyota Prius Plug-in, een later model van de populaire Prius Hybride. De Prius Plug-in rijdt volgens de fabrikant de eerste 25 kilometer volledig elektrisch. Tot een snelheid van 68 km/h kan de batterij de energievoorziening zelfstandig aan. Bij een hogere snelheid worden beide motoren ingeschakeld. Weer terug in de stad gaat de auto weer volledig over op de elektromotor.

Range-extender

De wielen van auto’s met een range-extender worden direct aangedreven door de elektromotor. De verbrandingsmotor drijft primair een generator aan die stroom levert aan de elektromotor, maar deze kan ook ingezet worden om de batterij bij te laden. De meest bekende auto met range-extender is de Fisker Karma. Fisker zelf spreekt niet van een range-extender, maar van de Ever-techniek. Deze auto wordt geproduceerd in Amerika en is voorzien van twee elektromotoren met maximaal vermogen van 300kW, een brandstofmotor met een vermogen van 191 kW en een accu met een capaciteit van 20 kWh. De elektromotoren drijven de wielen aan, de verbrandingsmotor voedt de generator die op zijn beurt de accu’s oplaad.

Ampera en Volt

Een andere techniek – welke net iets anders is als de range-extender – is te vinden in een Opel Ampera. Deze techniek valt een beetje tussen hybride en range-extender in. Deze auto heeft namelijk drie soorten van aandrijving. Als eerste voedt een batterij de elektromotor die de wielen aandrijft: volledig elektrische aandrijving. In de tweede situatie is er sprake van een batterij die de elektromotor voedt, de verbrandingsmotor laadt de batterij middels een generator en de aandrijving zelf is volledig elektrisch. In de derde situatie is het de verbrandingsmotor die de batterij oplaadt en middels een koppeling ook de wielen indirect aandrijft. De Ampera kan de eerste zestig kilometer volledig elektrisch rijden, daarna neemt de range-extender het over, waardoor de actieradius met 500 kilometer kan worden verlengd.

Volledig elektrische auto

In de volledig elektrische auto zit geen verbrandingsmotor, maar rijdt volledig op een elektromotor. De elektromotor wordt gevoed door een accu-pakket en is op te laden via oplaadpalen. De belangrijkste autofabrikanten van volledig elektrische auto’s zijn Renault (Fluence ZE), Nissan (Leaf), Mitsubishi (iMIEV), Tesla (Roaster en Model S) en de nieuwkomer Faraday Future (FFZERO1).

Kritiek op de Plug-in Hybride

1. De extra batterijen wegen te veel
Reactie: het extra gewicht van de accu’s wordt enigszins gecompenseerd door het lagere gewicht van een gasmotor. Bij hoge snelheden wordt brandstofefficiëntie hoofdzakelijk beïnvloed door de aërodynamica en wordt minimaal beïnvloed door het extra gewicht van de accu’s. Het gewicht is ongeveer gelijk aan een of twee extra passagiers.

2. De extra batterijen kosten veel
Reactie: de kosten voor een plug-in hybride zijn lager dan die van een volledig elektrische auto. Op het moment dat de elektrische auto in grote hoeveelheden wordt verkocht, kunnen betere en goedkopere batterijen worden geproduceerd die de prijs van zowel elektrische auto’s als plug-in hybride zal verlagen. Een volledig elektrische auto zal dan slechts een paar duizend euro meer kosten. Op dit moment kost een plug-in hybride ongeveer evenveel als een gas aangedreven auto. Het opladen van de accu’s zal voornamelijk gebeuren, wanneer stroom het goedkoopst is. Ondanks de hoge aankoopprijs (kan worden verlaagd door subsidie en belastingvoordeel), zijn de brandstof- en onderhoudskosten lager dan een gas aangedreven auto. Dit maakt een plug-in hybride goedkoper in gebruik dan een gas aangedreven auto.

3. De uitstoot van de auto wordt verplaatst naar de energieleverancier
Reactie: de uitstoot van energieleveranciers voor elektrische auto’s zijn lager dan die van brandstofmotoren. Elektrische auto’s die tijdens daluren worden geladen, gebruiken stroom uit energiecentrales die ‘s nachts niet uitgezet kunnen worden. Bovendien wordt er steeds meer groene stroom opgewekt. Het is vele malen makkelijker om de uitstoot van enkele energiecentrales te verminderen dan dat van miljoenen verouderde auto’s. Als laatste kunnen plug-in hybrides en elektrische auto’s opgeladen worden door stroom afkomstig uit zonnepanelen.

Geef een reactie

preloader