Bijtelling elektrische auto

Bijtelling elektrische auto

Elektrische auto’s zijn ontworpen om zo de CO2 uitstoot te verminderen. Besluit je om elektrisch te gaan rijden, en dus milieubewust te gaan rijden, zul je te maken krijgen met subsidies en ‘beloningen’, als het ware om jou te bedanken voor het feit dat jij je steentje bij draagt. Een beloning hiervoor is bijvoorbeeld dat je, wanneer je elektrisch rijdt, minder bijtelling hoeft te rekenen dan bij een reguliere auto. Om duidelijk te kunnen maken wat de bijtelling is van een elektrische auto is het zaak om eerst goed te begrijpen wat een bijtelling überhaupt betekent.

Wat betekent een bijtelling van een auto

Stel je hebt een gloednieuwe Tesla als bedrijfsauto. Deze auto is als het ware bezit van de zaak en is als het goed is aangeschaft voor zakelijke doeleinden. Het komt dan wel eens voor dat je deze auto voor privé doeleinden gebruikt. Dit mag, echter dien je wanneer je dit regelmatig doet, aan te geven bij de belastingdienst. Bij het maken van persoonlijke ritjes met de bedrijfsauto, verandert de bedrijfsauto in jouw privé auto. En wanneer deze privé ritjes bij elkaar in een jaar op meer dan 500 kilometer uitkomen, dan dien je dit aan te geven, omdat je er dan belasting over moet betalen. Het wordt dan namelijk gezien als jouw belastbaar inkomen. Deze belasting wordt de bijtelling genoemd.

Wat is de bijtelling van een elektrische auto

De bijtelling van een elektrische auto verandert zo goed als jaarlijks. Er wordt, mits je meer dan 500 privé kilometers hebt gereden met je bedrijfsauto, gekeken naar wanneer de elektrische auto op kenteken is gezet. De bijtelling wordt berekend aan de hand van een gegeven percentage op basis van de cataloguswaarde van de auto (hoeveel de auto kost als je hem nieuw koopt). Omdat we spreken van een elektrische auto, is het percentage aanzienlijk lager dan de bijtelling dat gerekend wordt over een reguliere auto. Dit is weer de bekende beloning voor het feit dat jij een steentje bijdraagt aan een beter milieu.

Bijtelling elektrische auto in 2020

Zoals al eerder aangegeven is, verandert de bijtelling van een elektrische auto zo goed als jaarlijks. Dit geldt overigens ook voor reguliere auto’s. Wanneer je een elektrische bedrijfsauto hebt en je rijdt er minimaal 500 privé kilometers mee in een jaar, bedraagt de bijtelling 8% van de cataloguswaarde van de elektrische auto.

Bijtelling elektrische auto 2020 berekenen

Wanneer je de bijtelling van je elektrische auto wilt uitrekenen, moet je zeker weten dat jouw bedrijfsauto geheel elektrisch is en nul CO2 uitstoot. Is dit het geval, dan kun je de volgende rekensom hanteren: wanneer jouw elektrische bedrijfsauto een cataloguswaarde van minder dan €45.000 bedraagt, kun je een percentage van 8% bijtelling aanhouden. Als we dan een fictieve elektrische auto nemen met een cataloguswaarde van €30.000,-, dan wordt de bijtelling van de elektrische auto 30.000 x 0.08 = €2400,-. Dit is het totale bijtellingsbedrag. Over dit bedrag dien je belasting te betalen. Uiteraard hangt dit dan weer af van in welke schijf je zit, en dus welk percentage belasting je betaalt. Maar als we uitgaan van een normale 37,35% belasting, dan dien je dat percentage ook over de bijtelling van je elektrische auto. En dit maakt dan dat je in een jaar 2400 x 0.3735 = €897,- aan belasting over je elektrische bedrijfsauto moet betalen. Is de elektrische bedrijfsauto duurder dan €45.000,-, dan wordt over elke euro boven dit bedrag 22% bijtelling gerekend. Om dit uit te leggen nemen we wederom een fictieve elektrische auto in gedachten, maar dan met een cataloguswaarde van €50.000,-. Dan gaat de berekening er zo uit zien:
45.000 x 0.08 + 5.000 x 0.22 = €4.700,-. Dit is dan het bijtellingsbedrag. Hier betaal je dan belasting over (we nemen voor het gemak hetzelfde percentage aan belasting), wat uitkomt op 4700 x 0.3735 = €1756,-.

Privé kilometers auto van de zaak

Het is aan te raden om een soort ritten dagboek bij te houden, om zo te kunnen nagaan of je bijtelling van de elektrische auto moet betalen. Dit dient uiteraard wel op een administratieve en professionele wijze te verlopen, om zo correct jouw ritten geschiedenis bij te kunnen houden. Je bent niet verplicht om dit te doen. Maar dit geeft je geen vrijbrief om niets te hoeven bijhouden. Omdat je dan andersom ook niet hard zou kunnen maken dat je de bedrijfsauto níet voor privé doeleinden hebt gebruikt.

Wat als je minder dan een jaar in de auto rijdt

Het kan voorkomen dat je bijvoorbeeld maar een half jaar gebruik maakt van de bedrijfsauto. Eerst reken je uit of je, als je wél het gehele jaar privé ritten ermee had gemaakt, uit zou zijn gekomen op 500 privé kilometers. Dus dat betekent in een half jaar 250 kilometer aan privé ritten (3 maanden 125 kilometer, et cetera), om zo in 12 maanden aan 500 kilometer te zijn gekomen. Om vervolgens de bijtelling van de elektrische auto te berekenen neem je de volgende berekening:
6 : 12 x 0.08 x de cataloguswaarde.

Bijtelling elektrische auto 2021

Het percentage aan bijtelling van een elektrische auto is in het jaar 2020 dus 8%. In het verleden lag dit percentage echter lager. Om de zoveel tijd neemt het percentage aan bijtelling op de elektrische auto’s toe. De voorspellingen voor de toekomst zijn dan ook dat de bijtelling van de elektrische auto in 2021 12% bedraagt, 2022 tot en met 2024 16%, 2025 17% en 2026 22%. In 2026 is er dus geen verschil meer tussen of de cataloguswaarde van de elektrische auto meer of minder dan €45.000,- is. Dit is slecht nieuws voor het milieu zou je zeggen, maar de regering heeft hier juist goed over nagedacht. Ze willen namelijk dat bedrijven die een elektrische bedrijfsauto aanschaffen, daar niet te lang mee zullen wachten. En liever vandaag dan morgen nog de aankoop zullen ondertekenen. Want wacht je daar nog een tijdje mee, dan zul je immers op een hogere bijtelling uitkomen.