Tesla

Tesla-pagina

Tesla, Inc. (voorheen Tesla Motors, Inc.) is een Amerikaans bedrijf voor elektrische voertuigen en schone energie, gevestigd in Palo Alto, Californië. Het bedrijf is gespecialiseerd in de productie van elektrische voertuigen, de opslag van accu-energie van thuis tot op het elektriciteitsnet en, door de overname van SolarCity, de productie van zonnepanelen en zonnepanelen.

Tesla Model S

Model S is een vijfdeurs hatchback. De levering begon op 22 juni 2012. De eerste producten werden in augustus 2013 in Europa geleverd. De levering in China begon in april 2014. In 2014 werd het model met het stuur rechts voor het eerst geleverd aan het VK, Australië, Hongkong en Japan. Vanaf april 2020 heeft Model S twee configuraties: Model S Long Range Plus en Model S Performance, met een EPA-kilometerstand van 629 kilometer (391 mijl) en 560 kilometer (348 mijl).

Wat kost een Tesla Model S

De prijs van Tesla Model S is €82.990. Eerder is aangekondigd dat het uiterlijk van Tesla Model S of Tesla Model X naar verwachting niet fundamenteel zal veranderen. Hoewel er eerder geruchten waren die hierop wezen. Evenzo is er geen kleinere versie van de batterij van het bovenstaande model. 

Tesla Model S Nieuws

Tesla Model 3

De vierdeurs sedan Model 3 is de derde generatie Tesla. Deze auto was oorspronkelijk bedoeld om model E te worden genoemd, maar nadat Ford een rechtszaak had aangespannen onder het merk “Model E”, kondigde Musk op 16 juli 2014 aan dat de naam werd gewijzigd in “Model 3.” 

Met ingang van december 2019 zijn wereldwijd 448.634 voertuigen van Model 3 geleverd. Begin 2020 overtrof Model 3 Nissan Leaf en werd het de best verkochte elektrische auto ter wereld in de geschiedenis. In maart 2020 bedroeg de verkoop meer dan 500.000.

Wat kost een Tesla Model 3

De Tesla Model 3 is te verkrijgen vanaf € 48.980. De Tesla Model 3 heeft records gevestigd in Noorwegen en Nederland, niet alleen als plug-in auto in deze landen, maar ook het best verkochte personenautomodel op de totale markt in 2019.

Tesla Model 3 Nieuws

Tesla Model X

De Tesla Model X is een middelgrote crossover-SUV met een lichte aluminium carrosserie. De levering van de Type X begon in september 2015. Het wordt aangeboden als 5, 6 en 7 passagiersconfiguraties. De passagiersdeur is een scharnierend ‘Falcon Wing’-ontwerp dat verticaal opengaat.

Wat kost een Tesla Model X

De Tesla Model X is te verkrijgen vanaf € 48.980. In september 2016 werd Model X uitgeroepen tot de best verkochte plug-in elektrische auto van Noorwegen. Voorheen was de Model S vier keer de best verkochte nieuwe auto geworden. Vanaf de oprichting tot september 2018 bedroeg het cumulatieve verkoopvolume 106.689 voertuigen. De Verenigde Staten is de belangrijkste markt. Vanaf september 2018 werden naar schatting 57.327 eenheden verkocht.

Tesla Model X Nieuws

Tesla Model Y

In februari 2018 kondigde Tesla aan dat ze het productieplan van Model Y in de komende 3 tot 6 maanden zouden bekendmaken en vacante posities zouden verstrekken voor de productie en het ontwerp van Model Y. In mei 2018 zei Musk dat het Model Y zou worden. Gebouwd op een platform dat veel componenten deelt met Model 3. De Model Y zal in 2020 in productie zijn. In juli 2018 veranderde Musk de lancering van de Model Y-auto naar maart 2019. In maart 2019 tweette Musk: “Model Y onthuld in de Los Angeles Design Studio op 14 maart”, eraan toevoegend dat de “Model Y beter is dan Model 3, 10% groter, waardoor de kosten 10% hoger zijn.

Wat kost een Tesla Model Y

De prijs van een Tesla Model Y begint vanaf €71.018. De leveringen voor Model Y zijn gestart op 13 maart 2020. 

Tesla Model Y Nieuws

Tesla batterijen

In tegenstelling tot andere autofabrikanten gebruikt Tesla geen afzonderlijke grote batterijcellen, maar duizenden kleine, cilindrische lithium-ion-basiscellen zoals die in consumentenelektronica. Tesla gebruikt een versie van deze cellen die is ontworpen om goedkoper te produceren en lichter te zijn dan standaardcellen door enkele veiligheidsvoorzieningen te verwijderen. Volgens Tesla zijn deze kenmerken overbodig vanwege het geavanceerde warmtebeheersysteem en een opschuimende chemische stof in de batterij om brand te voorkomen. Panasonic is de enige leverancier van de cellen in de Verenigde Staten en werkt samen met Tesla in de ’21 –70 ‘cellen van de Giga Nevada. De batterijcellen van Tesla in China worden geleverd door Panasonic en CATL en zijn de meer traditionele prismatische cellen die door andere autofabrikanten worden gebruikt.

In februari 2016 werden de kosten van Tesla-batterijen geschat op $ 200 per kWh. Tesla verklaarde in de tweede helft van 2016 dat de batterijkosten lager waren dan $ 190 / kWh. Later dat jaar schatte Argonne Labs de jaarlijkse productie op 500.000 balen op $ 163 per kWh. Tijdens de Tesla Aandeelhoudersvergadering van 2018 verklaarde Elon Musk dat de kosten van de batterij in 2018 $ 100 / kWh zouden kunnen zijn, en 2020 brengt Tesla $ 100 / kWh accukosten (tegen (verschillend van accukosten).

De batterij wordt onder de voertuigvloer geplaatst. Dit bespaart ruimte in de kofferbak en kofferbak, maar vergroot de kans op schade aan de accu door vuil of stoten. Type S heeft een pantserplaat van aluminiumlegering van 6,4 mm (0,25 inch). [189] Tesla’s voormalige CTO Straubel verwacht dat de batterij 10-15 jaar oud is en krijgt korting door elektrische voertuigen te gebruiken om het net op te laden (V2G), omdat de bijbehorende batterijslijtage opweegt tegen de economische voordelen. Hij geeft er ook de voorkeur aan het rooster opnieuw te gebruiken nadat het de levensduur van het voertuig heeft bereikt, in plaats van het opnieuw te gebruiken. Begin 2008 werkte Tesla samen met ToxCo / Kinsbursky om verouderde RoHS-batterijen te recyclen Het bedrijf is van plan om vanaf 2015 een integraal onderdeel te worden van alle Gigafactory.

Tesla en hoofdonderzoeker Jeff Dahn werken aan batterijonderzoek en -ontwikkeling aan de Dalhousie University in Nova Scotia, Canada. Tesla nam in 2019 twee batterijbedrijven over: Hibar Systems en Maxwell Technologies. Deze drie spelen naar verwachting een belangrijke rol in de batterijstrategie van Tesla. 

Tesla Motors

Tesla produceert twee soorten elektromotoren. Hun oudste ontwerp is momenteel een driefasige vierpolige AC-inductiemotor met een koperen rotor (geïnspireerd op het Tesla-logo), die wordt gebruikt als achtermotor in S- en X-modellen. Nieuwere, meer efficiënte permanentmagneetmotoren worden gebruikt in de front-end motoren van Model 3, Model Y, 2019 Model S en X, en zullen naar verwachting worden gebruikt in Semi. Motoren met permanente magneet verbeteren de efficiëntie, vooral bij het starten en stoppen.

Tesla Autopilot

Tesla zei dat de automatische piloot is ontworpen om bestuurders te helpen omgaan met het meest stressvolle deel van het rijden, waardoor Tesla-auto’s na verloop van tijd veiliger en krachtiger worden. Tesla wees erop dat de huidige (vanaf juli 2020) automatische rijfunctie actief toezicht door de bestuurder vereist en het voertuig niet autonoom maakt.

Vanaf september 2014 worden alle Tesla-auto’s uitgerust met sensoren en software ter ondersteuning van de automatische piloot (oorspronkelijk hardwareversie 1 of “HW1”). Tesla (Tesla) heeft in oktober 2016 sensoren en software (HW2) geüpgraded om toekomstig volledig autonoom rijden te ondersteunen. HW2 bevat acht camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een voorwaartse radar. HW2.5 werd medio 2017 uitgebracht en de HW2 werd verbeterd met een tweede grafische verwerkingseenheid (GPU) en een stuurcamera voor alleen model 3. HW3 werd begin 2019 uitgebracht.

Eind 2016 wordt verwacht dat Tesla eind 2017 volledig autonoom zal zijn, en Musk voorspelde in april 2017 dat bestuurders in ongeveer twee jaar met hun auto kunnen gaan slapenIn 2018 heeft Tesla de datum gewijzigd om te bewijzen dat het eind 2019 volledig autonoom zal zijn. In januari 2020 verklaarde Musk dat de volledige software voor autonoom rijden de functie tegen eind 2020 zal “voltooien”, eraan toevoegend dat de functie voltooid is “om niet te zeggen dat deze functies naar behoren werken.”

In april 2019 kondigde Tesla aan dat al zijn auto’s standaard stuurautomaatsoftware zullen bevatten (alleen gedefinieerd als verkeersbewuste cruisecontrol en autonoom rijden (bèta)). De complete automatische rijsoftware (automatisch parkeren, automatische rijnavigatie (bèta), automatische rijstrookwissel (bèta), oproep (bèta), slimme oproep (bèta) en toekomstige vaardigheden) is één Extra kostenopties. 

In april 2019 kondigde Tesla aan dat al zijn auto’s standaard stuurautomaatsoftware zullen bevatten (alleen gedefinieerd als verkeersbewuste cruisecontrol en autonoom rijden (bèta)). De complete automatische rijsoftware (automatisch parkeren, automatische rijnavigatie (bèta), automatische rijstrookwissel (bèta), oproep (bèta), slimme oproep (bèta) en toekomstige vaardigheden) is één Extra kostenopties.

Tesla is van plan een abonnementspakket voor hun zelfrijdende software uit te brengen. Op 28 april 2020 onthulde een hacker op Twitter dat er al code in Tesla’s app staat voor het abonnementsplan.

Tesla Glass

In november 2016 kondigde het bedrijf de oprichting aan van Tesla Glass Technology Group. Het team kondigde in oktober 2016 aan dat het dakglas produceert voor de Tesla Model 3 en wordt gebruikt voor SolarCity-dakpannen. Dakpannen bevatten ingebouwde zonnecollectoren, die een derde lichter zijn dan standaard dakpannen.