Auto’s rijden helaas niet vanzelf en dienen aangevoerd te worden door brandstof of dan wel elektriciteit. Een hybride auto rijdt op diesel of benzine en deze auto gebruikt per gereden kilometer een hoeveelheid van deze brandstof. Een elektrische auto rijdt op kWh en daarbij geldt ook per gereden kilometer verbruikt de elektrische auto een bepaalde hoeveelheid kWh. Het verschil zit hem hier in de uitstoot; een hybride auto vervuilt het milieu door zijn uitlaatgassen. Een elektrische auto doet dit niet en is hiermee veel milieuvriendelijker. Ook zit het verschil in de kosten per gereden kilometer. De brandstof voor een hybride auto is duurder dan de elektriciteit waarmee je de elektrische auto oplaadt. Hierdoor rijd je per kilometer met een elektrische auto veel goedkoper dan met een hybride auto.
Wat is het verbruik van een elektrische auto
Een auto heeft dus uiteraard energie nodig om te kunnen rijden. Met een hybride auto tank je om de zoveel kilometer. Wanneer de tank weer voorzien is van fossiele brandstof kun je er weer mee rijden. Een elektrische auto heeft geen tank, maar een accu. En deze accu dient opgeladen te worden. Je legt je auto als het ware aan het stopcontact met een auto stekker, net als je smartphone. Alleen wordt in het geval van een elektrische auto het stopcontact vervangen door een laadpaal. In de nacht laadt de auto op via de laadpaal. Het verbruik van een elektrische auto wordt uitgedrukt in kWh. Dit staat voor kilowattuur.
Verbruik elektrische auto kWh
De kWh voor de accu van je elektrische auto vergaar de dus door een laadpaal. Hier leg je de auto aan en zo wordt de accu van de auto opgeladen. In tegenstelling tot de enkele seconden dat tanken duurt, duurt het opladen van een elektrische auto een paar uur. Het is dan ook aan te raden dit in de nacht te doen. Er zijn verschillende soorten laadpalen. Je hebt namelijk openbare laadpalen, dit zijn palen die door iedereen met een elektrische auto gebruikt kan worden, mits je in het bezit bent van een laad pasje. Je kunt deze openbare laadpalen enigszins vergelijken met een benzine station. Iedereen kan zijn auto daar vol gooien. Ook kun je er voor kiezen om je eigen laadpaal aan te schaffen. Deze wordt dan bij jouw huis geplaatst en wordt via kabels onder de grond gekoppeld aan de meterkast in je huis. Op deze manier maakt de laadpaal gebruik van jouw eigen stroom. Tot slot is er nog de optie snel laden. Dit zijn laadpalen die de accu van je elektrische auto zeer snel voorzien van voldoende kWh. Voor het geval je geen tijd hebt de auto een paar uur aan de laadpaal te leggen. Het verbruik van de elektrische auto opgeladen door een eigen laadpaal is de goedkoopste optie als je kijkt naar de kosten per kilometer.
Verbruik elektrische auto per km
Er zijn verschillende groottes elektrische auto’s en daarmee dus ook verschillende verbruiken. Gemiddeld gezien verbruikt een elektrische auto zo’n 17 kWh per 100 gereden kilometers. Dus dat betekent dat met 1 kWh je ongeveer 5,9 kilometers kunt afleggen en dat je per kilometer 0,17 kWh verbruikt. Omdat er drie verschillende manieren zijn van het opladen van de accu van je elektrische auto, zijn er ook drie verschillende prijskaartjes verbonden aan elk gereden kilometer. Maar gemiddeld genomen kost 1 kWh €0,35 en kost daarmee elk gereden kilometer met een elektrische auto gemiddeld €0,059, dus dat is nog net geen 6 cent. Een elektrische auto aanschaffen is wel een investering. Elektrische auto’s, los van de subsidie en vaak relatief lage bijtelling, zijn nou eenmaal niet per se goedkoop. Al gaat dit wel veranderen in de toekomst. Het verbruik van een elektrische auto is daarentegen weer veel goedkoper dan het verbruik van een hybride auto. Op de langere termijn zul je dus, wegens ook nog eens andere kostenbesparende tegemoetkomingen, financieel zeker profiteren van een elektrische auto.