Volvo lanceert de compacte SUV XC40 als hybride en puur elektrisch model. Met de toevoeging “Recharge” aan zijn naam komt de batterij-elektrische compacte SUV in 2020 op de markt. De prijzen beginnen bij 62.000 euro voor de e-auto – en de hybride is allesbehalve goedkoop.
Volvo xc40 elektrisch prijs
Volvo biedt de XC40 aan als een puur elektrisch model en als twee zeer vergelijkbare hybride versies . Terwijl de Geely-dochter minimaal 62.000 euro zou willen hebben voor de elektrische SUV, is de prijs van de driecilinder plug-in hybrides ook goed: de basisuitrusting voor de T4 begint bij 48.450 euro, terwijl de iets krachtigere T5 minimaal 49.550 euro kosten.
Prestatiessprong door elektrificatie
Tot nu toe was ongeveer 250 pk de bovengrens voor de XC40. In dit opzicht maakt Volvo nu een echte zin en zal vanaf volgend jaar de kleinste SUV in het modellengamma aanbieden met 408 pk. De sprong is puur van technologische aard, het is tenslotte elektrische PS. En Volvo wil nog verder springen: volgens hun eigen verklaring brengen de Zweden de komende vijf jaar elk jaar een elektrische auto op de markt. De titel “Recharge” zal ze allemaal sieren en ook de plug-in hybrides schenken.
CMA-platform voor iedereen
Het CMA-platform (Compact Modular Architecture) ondersteunt niet alleen de elektrische Polestar 2 en de E-XC40, maar ook de XC40 met conventionele aandrijvingen. Hij wordt ook gebruikt in de Chinese modellen Lynk & Co 01, 02 en 03 en in de Geely F11, een SUV-coupé.
De XC40 zal in eerste instantie gedeeltelijk worden geëlektrificeerd als een T5 Twin Engine, waarbij een 1,5-liter benzinemotor wordt gecombineerd met een elektromotor. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij van 9,7 kWh. De driecilinder verbrandingsmotor heeft 180 pk, de elektromotor 82 pk. De compacte SUV moet zo’n 50 kilometer puur elektrisch kunnen rijden. De pure verbrandingsvarianten zullen geleidelijk uit het assortiment worden gehaald. Immers, de helft van de omzet in 2025 moet afkomstig zijn van puur elektrische voertuigen en de rest van hybride modellen.
Om de veiligheid van de passagiers en de integriteit van de batterij bij een aanrijding te waarborgen, heeft Volvo een nieuwe veiligheidsstructuur ontwikkeld voor de volledig elektrische Volvo XC40 . De batterij wordt beschermd door een veiligheidskooi, die bestaat uit een frame van geëxtrudeerd aluminium en is ingebed in het midden van de carrosseriestructuur. Hierdoor ontstaat er een kreukelzone rond de accu. Tegelijkertijd heeft Volvo ook de carrosseriestructuur van het voertuig versterkt. De elektrische aandrijflijn werd in de carrosseriestructuur geïntegreerd om de krachten die bij een ongeval optreden nog beter van de cabine af te leiden.
Volvo xc40 elektrisch actieradius
De XC40 krijgt als BEV (Battery Electric Vehicle) de aandrijflijn van de Polestar, die 300 kW (ofwel 408 pk) en 600 Nm koppel mogelijk maakt. In ongeveer vijf seconden zouden beide elektromotoren, één per as, de XC40 naar 100 km / u moeten duwen. De Polestar heeft een WLTP-actieradius van 500 kilometer en kost vanaf 39.900 euro. De XC40 begint als T3 vanaf 34.450 euro. Voor de volledig elektrische Volvo XC40 Recharge P8 AWD rekenen de Zweden een basisprijs van 62.000 euro.
Nieuw, actief beveiligingssysteem
De batterij-elektrische Volvo XC40 introduceert ook nieuwe technologie op het gebied van actieve veiligheidssystemen. De compacte SUV is het eerste Volvo-model met ADAS (Advanced Driver Assistance System), een combinatie van verschillende camera’s, radar en ultrasone sensoren. Door zijn schaalbaarheid kan hij ook doorontwikkeld worden en vormt zo de basis voor toekomstige autonome rijtechnologie.
E-versie met een eigen ontwerp
En omdat de XC40 als elektrische auto veel onderdelen kan missen die een verbrandingsmotor nog aan boord moet hebben, ontstaat er ook nieuwe vrijheid voor de ontwerper. Door de verbrandingsmotor te elimineren, is er extra opbergruimte van 30 liter onder de motorkap en kan het front zelf duidelijker worden gemaakt zonder radiatorrooster. De hoes, die in de kleur van het voertuig is, draagt ook de ADAS-sensoren.
Aan de achterzijde ontbreken de uitlaatpijpen wat ook hier voor een netter uiterlijk zorgt. Andere kenmerken van de elektrische XC40 zijn onder meer extra opbergruimte in de deuren en onder de stoelen, een uitklapbare haak voor kleine tassen en een uitneembare afvalbak in de middenconsole.
Conclusie
De Volvo XC40 is het eerste volledig elektrische model van het merk Volvo en het tweede e-model van de Volvo Group – de Polestar 2 maakte zijn debuut op de Autosalon van Genève. De Zweden beginnen aan ambitieuze doelen met de compacte SUV. Het succesvolle ontwerp zou moeten helpen, evenals de informatie over prestaties en bereik. Het valt nog te bezien of de aankoopprijs ook helpt.