Inhoudsopgave
Steeds meer consumenten kiezen voor een elektrische auto. Niet voor niets, daar een elektrische auto verschillende voordelen biedt. De auto’s zijn duurzamer en kunnen in verbruik aanzienlijk goedkoper zijn dan een auto op benzine, wanneer je deze combineert met zonnepanelen op het dak van je woning. Om de auto thuis op te kunnen laden wens je wellicht een laadpaal bij je huis te laten plaatsen. Een goed alternatief voor het opladen van je elektrische auto aan een laadpaal elders in de wijk. Mogelijk is de laadpaal voortdurend bezet. Een vraag die al snel opspeelt, welke laadpaal past bij welke auto? Hoe vind ik laadpalen reviews, die mij vertellen welke aanbieder van laadpalen een kwalitatief goed product levert? Enzovoorts. In dit artikel lees je er meer over.
Verschillende factoren om laadpalen te vergelijken
Bij het kiezen van een laadpaal voor het opladen van jouw elektrische auto zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden. Kijk bijvoorbeeld niet alleen naar de kwaliteit van het product wat verschillende leveranciers bieden op basis van laadpalen reviews. Een belangrijke eerste stap is het vaststellen van het juiste type stekken en het maximale laadvermogen van de laadpaal. Beide factoren zijn afhankelijk van het model elektrische auto wat je bezit. Kijk ook naar het aantal fasen en Ampère van de laadpaal. Dit is belangrijk voor de aansluiting hiervan op de meterkast.
Tip: je kunt een laadpaal gebruiken die een hoger, of juist lager laadvermogen heeft dan er geadviseerd wordt voor jouw model voertuig.
Voorbeelden van laadpalen voor elektrische auto’s
Er wordt onderscheid gemaakt tussen een stekker type 1 en 2. Bij de aanschaf van een elektrische auto wordt dit vaak vermeld door de verkoper; je vindt het ook terug in het boekje bij je voertuig. Om een voorbeeld te noemen, de Audi E-Tron 55 Quattro heeft een stekker 2 nodig, datzelfde geldt voor de BMW i3 60 AH. Een Citroën C-Zero of een Fiat 500e Berlina hebben een stekker type 1 nodig.
Naast het verschil in type stekker is het zaak te kijken naar het maximaal laadvermogen. Dit geeft aan hoeveel kWh de accu maximaal kan laden. Deze waarde loopt sterk uiteen. De Audi E-Tron 55 heeft bijvoorbeeld een maximaal laadvermogen van 11 kWh, terwijl dit bij de Citroën C-zero 3,7 kWh is. Voor dit laatste model elektrische auto heeft het zodoende geen nut om een laadpaal te kopen met een maximaal laadvermogen van circa 10 kWh.