Subsidie elektrische auto

Subsidie elektrische auto

Subsidie is een financiële tegemoetkoming, geregeld door de overheid. De subsidie krijg je als particulier wanneer je een besluit neemt dat economisch van belang zou kunnen zijn. Het rijden van een elektrische auto is daar een voorbeeld van. De elektrische auto rijdt op stroom en niet op benzine of diesel. Hiermee stoot de elektrische auto geen CO2 uit. Besluit je een elektrische auto aan te schaffen, dan draag je een steentje bij aan het milieu in Nederland. De regering wil jou als het ware hiervoor bedanken, door jou tegemoet te komen in verschillende zaken omtrent het elektrisch rijden. Subsidiëren is hiervan een voorbeeld.

Wanneer subsidie elektrische auto

Als je een particulier bent, dan heb je recht op subsidie voor het rijden in een elektrische auto. Als ondernemer krijg je geen subsidie voor je elektrische auto. Hier komen we later op terug. Er hangen wel bepaalde eisen aan de elektrische auto om recht te hebben op subsidie. De elektrische auto dient bijvoorbeeld een cataloguswaarde, dus de prijs van de auto wanneer je hem nieuw zou kopen (niet de dagwaarde), van tussen de €12.000,- en de €45.000,- te hebben. Daarnaast dient de elektrische auto een accubereik, dat betekent hoeveel je kunt rijden met een volle accu, te hebben van 120 kilometer.

Bij het aanschaffen van een elektrische auto, moet je zelf subsidie aanvragen bij de gemeente. Hierbij moet je als het ware beloven dat je de auto zeker nog 3 jaar op jouw naam zal hebben staan. Lease je een elektrische auto, dan dien je de auto sowieso 4 jaar te gebruiken, wil je recht hebben op subsidie. Blijkt achteraf dat je deze periode niet vol maakt, dan moet je een deel van de subsidie die jij hebt ontvangen, terug betalen. En tot slot, wanneer je een tweedehands elektrische auto koopt, een occasion, dan dient het auto bedrijf waar jij het gekocht hebt een RDW-erkenning Bedrijfsvoorraad te hebben, waarbij RDW staat voor Rijksdienst aan het Wegverkeer. De subsidie voor gekochte elektrische auto’s worden jaarlijks uitbetaald. Voor geleasede elektrische auto’s krijg je maandelijks de subsidie op je rekening gestort.

Subsidie elektrische auto 2020

Voor elk jaar wordt een subsidiepot gemaakt door de regering. Iedereen die subsidie aanvraagt voor een activiteit, zoals het aanschaffen van een elektrische auto, krijgt hier een beetje uit. De SEPP (subsidie elektrische personenauto’s particulier) is 2 juni 2020 gelanceerd. De subsidie die is vastgesteld voor een elektrische auto bedraagt voor 2020 €4.000,- eerstehands, en €2.000,- voor een occasion. Deze bedragen gelden voor aanschaf van elektrische auto’s op of na 4 juni 2020 (2 dagen nadat de SEPP is gelanceerd). En vanaf 1 juli 2020 hebben de eigenaren van elektrische auto’s hun eerste subsidie ontvangen.
Echter is de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s van 2020 al leeg. Je kunt nog altijd subsidie aanvragen, alleen wordt dit dan door geschoven naar 2021. De bedragen van subsidie voor je elektrische auto blijven hetzelfde, zowel voor eerstehands als voor een occasion. De subsidiepot is een pot waar we van 2020 tot 2025 mee moeten doen. Het totale subsidie bedrag voor nieuwe elektrische auto’s bedraagt 10 miljoen euro en voor occasions 7,2 miljoen. Voor occasions is er nog wel subsidie beschikbaar.

Subsidie elektrische auto ondernemer

Voor het aanschaffen van een zakelijke elektrische auto wordt geen subsidie gerekend. Echter zijn er wel andere voordelen voor het rijden in een elektrische auto van de zaak.
Ben je ondernemer, dan schaf je vaak een bedrijfsauto aan. Deze gebruik je voor zakelijke doeleinden. Op het moment dat je besluit om in dit geval gebruik te gaan maken van een elektrische auto, en gebruik je deze ook voor privé doeleinden, dan dien je dit door te geven aan de belastingdienst. Aangezien je de auto op dat moment ook gebruikt als persoonlijk bezit, wordt het vanaf dan gezien als belastbaar inkomen, en dien je hierover dus belasting te betalen. Dit heet bijtelling. Bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de bedrijfsauto, waar belasting over betaalt dient te worden.

Een voordeel in dit verhaal voor elektrische bedrijfsautobestuurders is dat er veel minder bijtelling berekend wordt dan op hybride auto’s. Bijtelling op een elektrische auto is namelijk 8% en de bijtelling op hybride auto’s is 22%. Je spreekt hier op jaarbasis dan over duizenden euro’s voordeel. In plaats van subsidie op je elektrische auto, krijg je dus op een andere manier een tegemoetkoming voor het elektrisch rijden.