Subsidie elektrische auto

by admin
Subsidie elektrische auto

Subsidie is een financiële tegemoetkoming, geregeld door de overheid. De subsidie krijg je als particulier wanneer je een besluit neemt dat economisch van belang zou kunnen zijn. Het rijden van een elektrische auto is daar een voorbeeld van. De elektrische auto rijdt op stroom en niet op benzine of diesel. Hiermee stoot de elektrische auto geen CO2 uit. Besluit je een elektrische auto aan te schaffen, dan draag je een steentje bij aan het milieu in Nederland. De regering wil jou als het ware hiervoor bedanken, door jou tegemoet te komen in verschillende zaken omtrent het elektrisch rijden. Subsidiëren is hiervan een voorbeeld.

Wanneer subsidie elektrische auto

Als je een particulier bent, dan heb je recht op subsidie voor het rijden in een elektrische auto. Als ondernemer krijg je geen subsidie voor je elektrische auto. Hier komen we later op terug. Er hangen wel bepaalde eisen aan de elektrische auto om recht te hebben op subsidie. De elektrische auto dient bijvoorbeeld een cataloguswaarde, dus de prijs van de auto wanneer je hem nieuw zou kopen (niet de dagwaarde), van tussen de €12.000,- en de €45.000,- te hebben. Daarnaast dient de elektrische auto een accubereik, dat betekent hoeveel je kunt rijden met een volle accu, te hebben van 120 kilometer.

Bij het aanschaffen van een elektrische auto, moet je zelf subsidie aanvragen bij de gemeente. Hierbij moet je als het ware beloven dat je de auto zeker nog 3 jaar op jouw naam zal hebben staan. Lease je een elektrische auto, dan dien je de auto sowieso 4 jaar te gebruiken, wil je recht hebben op subsidie. Blijkt achteraf dat je deze periode niet vol maakt, dan moet je een deel van de subsidie die jij hebt ontvangen, terug betalen. En tot slot, wanneer je een tweedehands elektrische auto koopt, een occasion, dan dient het auto bedrijf waar jij het gekocht hebt een RDW-erkenning Bedrijfsvoorraad te hebben, waarbij RDW staat voor Rijksdienst aan het Wegverkeer. De subsidie voor gekochte elektrische auto’s worden jaarlijks uitbetaald. Voor geleasede elektrische auto’s krijg je maandelijks de subsidie op je rekening gestort.

Subsidie elektrische auto 2020

Voor elk jaar wordt een subsidiepot gemaakt door de regering. Iedereen die subsidie aanvraagt voor een activiteit, zoals het aanschaffen van een elektrische auto, krijgt hier een beetje uit. De SEPP (subsidie elektrische personenauto’s particulier) is 2 juni 2020 gelanceerd. De subsidie die is vastgesteld voor een elektrische auto bedraagt voor 2020 €4.000,- eerstehands, en €2.000,- voor een occasion. Deze bedragen gelden voor aanschaf van elektrische auto’s op of na 4 juni 2020 (2 dagen nadat de SEPP is gelanceerd). En vanaf 1 juli 2020 hebben de eigenaren van elektrische auto’s hun eerste subsidie ontvangen.
Echter is de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s van 2020 al leeg. Je kunt nog altijd subsidie aanvragen, alleen wordt dit dan door geschoven naar 2021. De bedragen van subsidie voor je elektrische auto blijven hetzelfde, zowel voor eerstehands als voor een occasion. De subsidiepot is een pot waar we van 2020 tot 2025 mee moeten doen. Het totale subsidie bedrag voor nieuwe elektrische auto’s bedraagt 10 miljoen euro en voor occasions 7,2 miljoen. Voor occasions is er nog wel subsidie beschikbaar.

Hoe kom ik in aanmerking voor subsidie voor mijn elektrische auto als particulier?

Wanneer je als particulier een nieuwe of gebruikte elektrische auto aanschaft, ontvang je vanaf 1 juli 2020 subsidie. Het maakt niet uit of u een nieuwe auto of een gebruikte auto koopt. De subsidie Elektrische personenauto’s particulieren (SEPP) zijn ook van toepassing op particulieren die privé elektrische voertuigen willen leasen.

Subsidieaanvraag indienen via DigiD

Vanaf 1 juli 2020 kunt u via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) subsidie aanvragen voor particuliere elektrische personenauto’s. Het plan is echter toegepast op elektrische personenauto’s die op 2 juni 2020 in de Staatscourant zijn aangekondigd. U kunt aanvragen indienen met DigiD.

Heeft u vragen over het subsidieprogramma?

Veelgestelde vragen over het SEPP-subsidieprogramma zijn te vinden op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Plug-in hybride auto’s komen niet in aanmerking voor subsidie

Plug-in hybride voertuigen zijn voertuigen die elektriciteit en fossiele brandstoffen kunnen gebruiken. In vergelijking met auto’s die alleen op fossiele brandstoffen rijden, hebben deze auto’s een gemiddeld hoger rijrendement. Maar ze stoten nog steeds kooldioxide uit. Dit betekent dat ze op de lange termijn geen oplossing zijn voor klimaatproblemen. In het klimaatakkoord is afgesproken dat in 2030 alle nieuwe auto’s die op de markt komen geen uitstoot meer hebben. Daarom gebruikt de overheid alleen subsidies voor 100% elektrische voertuigen.

Waarom is er een particulieren subsidieregeling voor elektrische auto’s?

Elektrische voertuigen stoten geen broeikasgassen uit, wat gunstig is voor het klimaat en de schone lucht. Met subsidies hoopt de overheid elektrisch rijden voor meer mensen aantrekkelijker te maken. Ook komen er meer nieuwe elektrische auto’s op de markt, waardoor de markt voor nieuwe en gebruikte auto’s wordt vergroot. Hierdoor is de tijd om over te stappen op elektrische voertuigen korter.

Subsidie elektrische auto ondernemer

Voor het aanschaffen van een zakelijke elektrische auto wordt geen subsidie gerekend. Echter zijn er wel andere voordelen voor het rijden in een elektrische auto van de zaak.
Ben je ondernemer, dan schaf je vaak een bedrijfsauto aan. Deze gebruik je voor zakelijke doeleinden. Op het moment dat je besluit om in dit geval gebruik te gaan maken van een elektrische auto, en gebruik je deze ook voor privé doeleinden, dan dien je dit door te geven aan de belastingdienst. Aangezien je de auto op dat moment ook gebruikt als persoonlijk bezit, wordt het vanaf dan gezien als belastbaar inkomen, en dien je hierover dus belasting te betalen. Dit heet bijtelling. Bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de bedrijfsauto, waar belasting over betaalt dient te worden.

Een voordeel in dit verhaal voor elektrische bedrijfsautobestuurders is dat er veel minder bijtelling berekend wordt dan op hybride auto’s. Bijtelling op een elektrische auto is namelijk 8% en de bijtelling op hybride auto’s is 22%. Je spreekt hier op jaarbasis dan over duizenden euro’s voordeel. In plaats van subsidie op je elektrische auto, krijg je dus op een andere manier een tegemoetkoming voor het elektrisch rijden.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accepteren Lees meer