Wegenbelasting elektrische auto

wegenbelasting

De elektrische auto is er op gebouwd om geen CO2 uit te stoten, wat reguliere auto’s wel doen. Wanneer je in een elektrische auto rijdt kun je dus stellen dat je milieubewust rijdt. Het zou daarom ook goed zijn als zoveel mogelijk mensen een elektrische auto heeft. Om dit te stimuleren ondervinden de eigenaren van een elektrische auto bepaalde tegemoetkomingen zoals subsidie. Dit als een soort van bedankje voor het feit dat jij aan het welzijn van Nederland denkt. Maar hoe zit dat met de wegenbelasting over de elektrische auto?

Wat is de wegenbelasting van de elektrische auto

Bezit je een auto, dan betaal je wegenbelasting. Wegenbelasting betaal je omdat jij gebruik maakt van de weg, en niets is gratis, dus ook voor deze weg, ook al is die openbaar, moet je een bedrag betalen. Hoe zwaarder de auto is, dus eigenlijk hoe meer slijtage jouw auto aan de weg kan toedienen, hoe hoger het bedrag aan wegenbelasting dat jij dient te betalen. Ook bepaalt de provincie waar je woont en je dus gebruikt zult maken van de weg, uitmaken bij de hoogte van de wegenbelasting die je dient te betalen. Bij aanschaf van een auto wordt vrijwel altijd vermeldt om welk bedrag dit zal gaan. Maar, omdat elektrisch rijden gestimuleerd wordt, gelden er in dat geval andere regels.

Wegenbelasting elektrische auto 2020

De regering wil het zo aantrekkelijk mogelijk maken om van een hybride auto over te stappen op een elektrische auto. In dit opzicht wordt er meer waarde gehecht aan het milieu dan aan de kwaliteit van de weg. Daarom is ook vast gesteld dat, net als in het jaar 2019 in 2020 geen wegenbelasting betaald hoeft te worden over elektrische auto’s. En dit scheelt enorm voor de portemonnee.

Wegenbelasting elektrische auto na 2020

Na overleg heeft de regering besloten om tot en met 2024 personen die een elektrische auto bezitten geen wegenbelasting te laten betalen. Eerst was dit nog tot en met het jaar 2020. Maar de regering vond dit toch een te korte periode en heeft er nog vier jaar bij op geteld. In 2025 zul je wel wegenbelasting moeten betalen over je elektrische auto, echter bedraagt dit wel een zeer lager bedrag dan bij een hybride auto. In 2025 krijg je 75% korting op de wegenbelasting die je had moeten betalen. En in 2026, krijg je geen korting meer, en zul je als elke andere willekeurige automobilist met een eigen auto, wegenbelasting moeten betalen.

Je zou zeggen dat wanneer de regering wilt dat men zoveel mogelijk elektrisch rijdt in Nederland, je ten alle tijden vrijgesteld wordt van wegenbelasting. Maar, de regering wil juist dat men niet te lang wacht met het aanschaffen van een elektrische auto. Door in 2026 in te stellen dat er al wel degelijk wegenbelasting betaalt dient te worden op elektrisch rijden, motiveert automobilisten om voor die tijd al over te stappen op een elektrische auto. Want hoe sneller iedereen overstapt op elektrisch rijden, hoe beter dat is voor het milieu.

Elektrische auto geen wegenbelasting

Voor nu ben je dus vrijgesteld van wegenbelasting op een elektrische auto. Dit is positief. Elektrische auto’s zijn nog niet zo heel lang op de markt en zijn relatief duur, ten opzichte van een hybride auto. Uiteraard wordt wel hard gewerkt aan steeds goedkopere technieken voor het ontwikkelen van elektrische auto’s, waardoor op den duur elektrische auto’s net zo duur zullen worden als de hybride auto’s. Op dit moment is dat nog helaas niet zo. Maar om de investering van het aanschaffen van een elektrische auto toch aantrekkelijk te maken, worden meerdere voordelen aangeboden die samenhangen met elektrisch rijden, dat op de langere termijn elektrisch rijden juist goedkoper is dan rijden in een brandstof wagen. Je ziet dit dus terug in het feit dat je, voorlopig, nog geen wegenbelasting hoeft te betalen op een elektrische auto. Maar er zijn meer tegemoetkomingen. Je betaalt namelijk ook geen aanschafkosten voor een elektrische auto, wat je wel dient te betalen voor een hybride auto. En daarbij betaal je een veel lager percentage aan bijtelling van een elektrische auto, mocht je een elektrische auto van de zaak hebben welke je voor privé doeleinden gebruikt.