De autofabrikant heeft bepaald welk type stekker je elektrische auto heeft. Zoals dat vaak gaat in een nieuwe markt wilde de diverse partijen hun, al dan niet gepatenteerde systeem tot standaard verheffen. Al snel zagen de fabrikanten in dat het niet praktisch is als elke auto een eigen type stekker zou hebben. Dit werd gesteund door de energieleveranciers en de politiek. Ook handig wanneer je met je auto naar het buitenland wil!
Auto stekker type
Wat voor laadkabel je nodig hebt om te laden ligt aan het type auto dat je hebt aangeschaft. Soms heeft het contactpunt aan de voertuigzijde een andere aansluiting dan aan de zijde van de laadpaal. Hierdoor is het hebben van een laadkabel met de juiste stekker erg belangrijk. Je wilt natuurlijk niet bij een laadpaal staan en constateren dat de stekker niet past, dit zou knap lullig zijn! Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende stekkers. Hierbij maken we onderscheid tussen (AC) laden en (DC) snelladen.
Auto stekker voor AC Laden
Type stekker: type 1 (Yazaki)
Dit type was er als eerst. Deze is ontwikkeld voor het elektriciteit netwerk van Japan en US. De basisspanning daar is 120V. 240 Volt wordt aangeboden als twee fasen (2 x 120V met een fase draaiing van 180*). Het laadvermogen is dan maximaal 3.7 kWh.
Elektrische auto’s die geschikt zijn voor Type 1 kabels: Audi A3 e-tron, Cadillac ELR, Chevrolet Spark EV, Chevrolet Volt, Citroen C-Zero, Ford Focus Electric, Honda Jazz EV, Mini Mine E, Mitsubishi iMiEV, Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Leaf, Nissan E-NV200, Opel Ampera, Peugeot Ion, Peugeot Partner Electric, Renault Twizy, Renault Fluence Z.E., Renault Kangoo Z.E., Toyota Prius Plug-in en Volvo C30 Drive Electric.
Type stekker: type 2 (Mennekes)
De meeste huizen in Europese landen zijn uitgerust met 3 fasen. In Nederland heeft elk huishouden een kabel met drie fasen in de meterkast. Hiervan wordt vaak slechts een fase gebruikt. Een stekker met drie fasen ligt voor de hand omdat – bij gelijkblijvende amperage – twee keer sneller geladen kan worden. Vanuit deze gedachten is de type 2 stekker voor Europa ontwikkeld. Het laadvermogen is dan 3.7 en 7.4 kWh, afhankelijk van 1 of 2 fase bij 16 ampère. Met Smart Charging kan er boven de 7.4 kWh worden geladen mits er geen andere elektrische apparaten aan staan.
De Europese variant komt met een elektronische diefstal beveiliging. In Europa is de kabel eigendom van de autobezitter en kan dus losgekoppeld worden van het laadstation. De elektronische beveiliging helpt diefstal van de laadkabel tegen te gaan.
Elektrische auto’s die geschikt zijn voor Type 2 kabels: BMW i8, BMW i3, BYD E6, Mercedes-Benz A-Klasse E-cell, Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive, Mercedes-Benz B klasse Electric Drive, Mercedes-Benz Vito E-Cell, Porsche panamera S E-hybrid, Porsche 918 Spyder, Renault Zoe, Smart Fortwo Electric Drive, Tesla Model S, Volkswagen E-up, Volkswagen e-Golf, Volvo v60 Plug-in Hybride.
Type stekker: type 3 (Le Grand)
Er is ook een type 3 stekker is ontwikkeld door ‘the EV plug Alliance’. Het belangrijkste verschil met de type 2 is een klepje voor de contacten. Dit type kom je voornamelijk tegen in Italië en Frankrijk. In verband met wetgeving moeten alle type 3 aansluitingen per 2017 vervangen zijn door een type 2.
Type stekker: Combo
Met deze stekker kan er zowel normaal geladen worden als snelgeladen worden. Deze stekker wordt in 2017 de standaard. Vooralsnog kan er met deze stekker op dit moment AC geladen worden (Type 2 Mennekes) en CCS (DC Combo) snelgeladen worden.
Elektrische auto’s die geschikt zijn voor de Combo stekker: BMW i3, Volkswagen e-Golf, Chevrolet Spark EV, Volkswagen e-Up.
Auto stekker voor AC Snelladen
Sommige auto’s kunnen snelladen. Auto’s die kunnen snelladen zijn bijvoorbeeld; De Nissan Leaf, de Peugeot iOn, Citroen C-zero, en de Mitsubishi Outlander. In Nederland kan er met de volgende stekkers snelgeladen worden:
Type stekker: CHaDeMo
Met de CHaDeMO stekker kan je in Nederland snelladen. Met deze stekker kan er tot 50 kW gelijkstroom geladen worden bij snellaadstations. Bij een snellaadstation hangt er een kabel aan de laadpaal. Lees hier meer over snelladen.
De volgende auto merken zijn geschikt om ChaDeMo snel te laden: Nissan Leaf, Nissan e-NV200 (Evalia), Mitsubishi Outlander PHEV, Peugeot iOn, Citroen C-Zero en KIA Soul EV.
Type stekker: CCS (DC Combo)
Met de CSS (DC Combo) stekker kan je snelladen. Met deze stekker kan er tot 50 kW gelijkstroom geladen worden bij snellaadstations. Bij een snellaadstation hangt er een kabel aan de laadpaal. Lees hier meer over snelladen.
Elektrische auto’s die geschikt zijn om CSS (DC COMBO) snel te laden: BMW i3, Volkswagen e-Golf, Chevrolet Spark EV, Volkswagen e-Up.
Veiligheid oplaadpunt en laadkabel
Er zijn weinig risico’s bij het gebruik van een laadpaal. Er komt pas spanning op een laadpaal te staan zodra een elektrische auto is aangesloten. In vergelijking met een stopcontact gebeurt er niets als je iets in het contact steekt. Ook kunnen er geen vonken ontstaan als de kabel eruit getrokken wordt. Er kan natuurlijk wel iemand struikelen over het snoer, dus let op hoe je het snoer neerlegt.