Gisteren zei Mercedes-Benz dat de eerste bus met solid-state batterijen zo snel mogelijk de weg op zal gaan. Halverwege de week introduceerde een dochteronderneming van vrachtwagenfabrikant Daimler Trucks zijn technische strategie voor voertuigelektrificatie, van stadsdistributie tot internationaal transport over lange afstanden. De strategische vooruitzichten zijn gericht op voertuigen met waterstof-brandstofcellen in de langeafstandsmarkt.
De Mercedes-Benz GenH2-truck zal vanaf 2023 als conceptauto worden onthuld in klanttests om te bewijzen dat de brandstofcel een ideale keuze is voor langeafstands- en bedrijfsvoertuigen. De maximale actieradius van een tank brandstof moet 1000 kilometer bedragen. Na het succesvol afronden van klanttests, zullen GenH2-trucks in de tweede helft van het decennium met massaproductie beginnen. Vergeleken met traditionele dieseltrucks zal de conceptauto vergelijkbaar zijn.
Daimler-vrachtwagens vertrouwen op synergie tussen batterijaandrijving en waterstofaandrijving
Interessant is dat de voertuigen en schema’s van het bedrijf voor de Noord-Amerikaanse en Japanse markten vergelijkbaar zijn met die in Europa. Tegen 2022 zal het productportfolio van Daimler Trucks batterij-elektrische voertuigen omvatten in belangrijke verkoopregio’s zoals Europa, de Verenigde Staten en Japan. Het bedrijf is ook ambitieus en hoopt alleen tegen 2039 nieuwe auto’s te kunnen leveren die kooldioxide kunnen neutraliseren in Europa, Japan en Noord-Amerika.
Op deze manier verklaarde het bedrijf dat de zogenaamde ePowertrain, als een nieuwe wereldwijde modulaire platformarchitectuur, de technische basis zal worden voor alle middelzware en zware lokale CO2-neutrale volledig elektrische serieproductietrucks van Daimler Trucks. Het maakt niet uit of het een vrachtwagen is die puur op batterijen rijdt of een vrachtwagen die wordt aangedreven door waterstofbrandstofcellen. Het heeft de kenmerken van hoge prestaties, hoge efficiëntie en duurzaamheid. Het doel is om hiermee synergie en schaalvoordelen te realiseren tussen alle relevante tools en markten.
“We hebben altijd onze visie gevolgd voor CO2-neutraal transport. In dit proces richten we ons op batterijen en waterstofbrandstofcellen met echte lokale CO2-neutralisatietechnologie, die het potentieel hebben om zich lange tijd op de markt te vestigen. Door deze combinatie , We kunnen klanten de beste voertuigkeuze bieden op basis van de toepassing. “- Martin Daum, voorzitter van Daimler Trucks AG en lid van de raad van bestuur van Daimler AG”
Daimler Trucks ziet politiek als een belangrijke motor voor brandstofcelvoertuigen
Daum vervolgde: “Hoe lichter de lading en hoe korter de afstand, hoe eerder de batterij wordt gebruikt. Hoe zwaarder de lading en hoe langer de afstand, hoe waarschijnlijker het is dat brandstofcellen de voorkeur krijgen. De raad van bestuur van Daimler Trucks wees er echter ook op: Het is aan “politici, andere deelnemers en de samenleving als geheel om de juiste randvoorwaarden te formuleren”. De overheid moet maatregelen nemen om CO2-neutrale volledig elektrische voertuigen te maken, inclusief de benodigde infrastructuur voor het opladen van groene stroom en het opwekken, opslaan en transporteren van groene vloeibare waterstof. ”
Daimler Trucks neemt een vrachtwagen de weg op via de GenH2-truck, die vertrouwt op de kenmerken van traditionele Mercedes-Benz Atros-vrachtwagens voor lange afstanden wat betreft tractie, actieradius en prestaties. De serieversie van de GenH2-truck moet een laadvermogen van 25 ton hebben met een totaalgewicht van 40 ton. Twee speciale opslagtanks voor vloeibare waterstof en een bijzonder krachtig brandstofcelsysteem maken dit hoge laadvermogen en lange afstanden mogelijk.
Wat brandstofcellen betreft, zullen fabrikanten profiteren van tientallen jaren ervaring van hun experts in technologie en fabricagemethoden en -processen. Dit is een enorm voordeel. Daimler Trucks tekende pas in april van dit jaar een voorlopige niet-bindende overeenkomst met de Volvo Group om een nieuwe joint venture op te richten voor de ontwikkeling, productie en verkoop van brandstofcellen voor zware voertuigen en andere toepassingen. systeem.
Vloeibare waterstof maakt werking met een hoge energieflux mogelijk
De brandstofcelvoertuigen van Daimler-vrachtwagens zijn afhankelijk van vloeibare waterstof (LH2), omdat de energiedrager in deze fysieke toestand in verhouding tot het volume een hogere energiedichtheid heeft dan gasvormige waterstof. Als gevolg hiervan kan een brandstofcelvoertuig gevuld met vloeibare waterstof een kleiner volume bereiken en is de brandstoftank ook aanzienlijk lichter vanwege de lagere druk.
Als gevolg hiervan profiteren GenH2-vrachtwagens van een grotere laadruimte en een hoger laadvermogen. Daarnaast kan er meer waterstof worden toegevoegd, waardoor het bereik enorm toeneemt. Momenteel wordt de ontwikkeling van de benodigde tanksysteemtechnologie gestimuleerd zodat vloeibare waterstof mobiel ingezet kan worden als energiedrager voor brandstofcelwagens. De twee roestvrijstalen tanks met vloeibare waterstof die worden gebruikt in de versie van de GenH2-vrachtwagenserie hebben een capaciteit van 80 kg (elk 40 kg) en hebben een bijzonder hoge opslagcapaciteit voor lange afstanden.
Het brandstofcelsysteem is ontworpen om 2 x 150 kW uitgangsvermogen te leveren voor tandembrandstofcelvoertuigen. De batterijtijdlimiet is ook maximaal 400 kW. Wel dient opgemerkt te worden dat de opslagcapaciteit van de accu relatief laag is, 70 kWh, dit komt doordat de accu niet aangezet moet worden voor energievraag, maar vooral om de brandstofcelsituatie te ondersteunen. De twee motoren zijn ontworpen in een voorserieversie met een totaal continu vermogen van 2 x 230 kW en een maximaal vermogen van 2 x 330 kW. Het koppel is 2 x 1577 Nm of 2 x 2071 Nm.