Voorafgaand aan de lancering van zijn nieuwe elektrische auto Mustang Mach-E , introduceerde Ford dit jaar plug-in hybrides. Vooral met de gedeeltelijk elektrische versie van de populaire middenklasse SUV Kuga wilde de Amerikaanse groep voldoen aan de strengere CO2-doelstellingen die in de EU van kracht zijn, maar het model vertoont een ernstig defect en moet naar de werkplaats worden gebracht. Ford moet nu op andere manieren voldoen aan de EU-emissiewetgeving.
In een brief aan zijn klanten kondigde Ford aan dat het het accupakket in de plug-inhybrideversie van de Kuga zou vervangen , meldt de Automobilwoche . De tot dusver geplaatste accu werkt niet in alle bedrijfstoestanden zoals bedoeld. De reden hiervoor is een “geval van besmetting in het productieproces van onze leverancier”, legt de fabrikant uit.
Met name het model dat eind 2019 in dit land is geïntroduceerd, zou een risico op batterijbrand moeten opleveren. De reden hiervoor zijn mediaberichten na een mogelijke oververhitting van het accupakket. Het is niet bekend wie de batterijen voor de geëlektrificeerde Kuga gaat leveren. De AutomobilWoche Volgens veelvuldig was het Zuid-Koreaanse bedrijf Samsung SDI onlangs bekend in industriële kringen, die de batterijen voor de Kuga produceren in zijn Hongaarse fabriek.
Door de problemen met de energiebesparing die Ford in de zomer heeft geïnitieerd, zijn er al duizenden voertuigen afgeleverd. De getroffen klanten werd gevraagd om vóór de reparatie te stoppen met rijden in elektrische modus. Het opladen van de batterij via een externe kabel moet ook worden vermeden. De Kuga plug-in hybride kan nog steeds probleemloos in verbrandingsmodus worden gebruikt. Eind oktober herhaalde Ford het verzoek aan zijn klanten om de batterij niet meer op te laden.
Vanwege de terugroepactie en een tijdelijke leveringsstop voor de E-Kuga, zal Ford dit jaar waarschijnlijk zijn CO2-vlootdoelstellingen in de EU niet halen. Het bedrijf wil de dreigende boetes vermijden met de hulp van een concurrent: de EU staat autofabrikanten toe om de uitstoot van hun voertuigen te bundelen in “CO2-pools”. Volgens rapporten doet Ford dit met de Zweedse premiumleverancier Volvo, die al vroeg vertrouwde op relatief emissiearme deeltijdvoertuigen en daarmee zijn EU-doelstellingen overtreft.
Volgens corporate CFO John Lawler zou Ford in het derde en vierde kwartaal van dit jaar in totaal $ 500 tot $ 600 miljoen aan kosten kunnen maken vanwege de mogelijke boetes in de EU en de uitgaven aan de CO2-pool.