Inhoudsopgave
Mercedes stelt de lancering van de elektrische compacte EQA niet uit. We hebben hier alle informatie over en foto’s van de EQA. De eerste teasers zijn er ook.
Diverse media melden dat de Mercedes E QA door de coronapandemie wordt vertraagd omdat er problemen zijn met de batterijcelvoorziening, ontkent Mercedes heftig. De EQA ligt op schema, zei Mercedes tegen auto-motor-und-sport.de. Zoals gepland start de productie eind 2020, de start van de verkoop zal in 2021 “ongewijzigd” zijn.
Op de IAA 2017 had Mercedes al een preview gegeven van de compacte Stromer met de Vision EQA. De EQA, interne code H343, rolt van de lopende band in Rastatt. Tijdens de GLA-presentatie gaf Daimler-baas Ola Källenius een eerste blik op de EQA.
Mercedes EQA kan 400 kilometer afleggen
In tegenstelling tot de EQC is de EQA niet gebaseerd op het EVA I-platform maar op de modulaire elektrische architectuur (MEA) – interne EVA II. De lithium-ionbatterij bevindt zich tussen de assen in de voertuigbodem, waardoor het model iets meer bodemvrijheid heeft en eruitziet als een cross-over. De accu’s, die tot 700 kilo wegen, hebben een capaciteit van 60 kWh en zijn schaalbaar tot 110 kWh. In de snellaadmodus worden de batterijen in 200 minuten voor 70 procent opgeladen.
Het bereik is ongeveer 400 kilometer. De EQA wordt ook aangedreven door een 150 kW elektromotor in de basisversie, maar Daimler biedt ook extra vermogens van 200 en 250 kW.
Studie en series hebben weinig gemeen
Visueel verschilt de studie sterk van het productiemodel. De coupé-achtige dakbaan is niet zo dramatisch in het productiemodel. Terwijl de Vision EQA is getekend als een dynamisch driedeursmodel afgeleid van de oude A-Klasse, is het prototype duidelijk zichtbaar als een elektrische GLA-versie ( lees hier alles over de nieuwe Mercedes GLA) met vier deuren door de sneeuw en ook de smalle zijspiegels van de studeerkamer maken plaats voor grotere tegenhangers. De gleufvormige koplampen steken bij de serie sterk uit in de spatborden, maar niet tot aan de wielkast en niet zo smal. De sterke kralen op de motorkap hadden bij het productiemodel moeten verdwijnen, evenals de talrijke LED-lichtstrips in de voor- en achterskirt en aan de zijkanten. Ook in deze vorm zullen we de doorlopende ledstrip met een verlichte Mercedes-ster niet op de weg zien. In plaats daarvan toont de EQA een conventionele klep met smalle achterlichten.
In het interieur heeft het productiemodel het vrijstaande cockpitdisplay dat bekend is uit de A-Klasse met EQ-specifieke informatie / displays over bereik, laadstatus en energiestromen. De navigatie is geoptimaliseerd voor snelle routes met korte laadtijden. Ook aan boord is het MBUX-infotainmentsysteem.
Waar de prijs voor de EQB begint bij ongeveer 50.000 euro, mag het prijskaartje op de EQA niet hoger zijn dan 45.000 euro.
Waarom zou Mercedes niet dezelfde weg inslaan met de twee compacte modellen EQB en EQA die het met succes volgde in het segment van de compacte klasse met de A-Klasse en zijn afgeleiden?