Er gaan al geruime tijd geruchten dat Peugeot zijn stadsauto 108 wil stoppen. Volgens berichten in de media meldde het Franse automagazine “Auto Moto” dat de opvolger al in de kinderschoenen staat: een puur elektrische kleine crossover e-1008, die in 2022 uitkomt. Hiermee wordt een klein instapmodel toegevoegd aan de crossover / SUV-serie van Peugeot, die zal variëren van 2008 tot 5008.
Daarom kan de 1008 worden gebruikt als een elektrische auto met “e” aan de voorkant, of als een conventioneel aangedreven verbrandingsmotor. Daarom moet hij iets langer zijn dan de huidige 108 (3,47 m) en tegelijkertijd groter dan 208 (4, 05 m). De basisprijs van een instapbenzinemotor moet rond de 13.000 euro liggen, terwijl de basisprijs van een volledig elektrisch en breder uitgerust model tussen de 25.000 en 30.000 euro moet liggen.
Het voertuig kan worden gebaseerd op hetzelfde modulaire CMP-platform als 208 en 2008, dat staat voor een elektrische aandrijving van 100 kW en een batterij van 50 kWh voor elektrische voertuigen, afgekort als e-CMP. Opel Corsa-e en enkele andere modellen van PSA Group gebruiken ook hetzelfde aandrijfsysteem. Het is ook denkbaar dat als de fusie tussen PSA en het Italiaans-Amerikaanse automobielconcern FCA slaagt, Peugeot gebruik zal maken van het nieuwe volledig elektrische Fiat 500e-platform met een motorvermogen van 87 kW en een batterijcapaciteit van 42 kWh.
Peugeot-baas Jean-Phillipe Imparato (Jean-Phillipe Imparato) sloot de laatste optie afgelopen voorjaar in een interview niet expliciet uit. Destijds werd het echter nog steeds gebruikt als platform voor puur elektrische 108. De fusie tussen PSA en FCA wordt volgend jaar afgerond. Uiterlijk zal er op het gebied van kleine auto’s zeker nieuw nieuws komen over de nieuwe Peugeot Stromer.