In het kader van het strategische plan Renaulution van de Renault Groep presenteerde Alpine vandaag zijn strategie voor de komende jaren. In de toekomst zullen de divisies Alpine Cars, Renault Sport Cars en Renault Sport Racing hun krachten bundelen onder de paraplu van de nieuwe business unit Alpine, zo maakte de fabrikant bekend. Naast de focus op de Formule 1 wil Alpine, het legendarische sportwagenmerk van Renault, nieuwe, krachtige, innovatieve en volledig elektrische sportwagens ontwikkelen. De nieuwe Alpine Business Unit kan putten uit de volledige technische knowhow van de Renault Groep en de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie.
Op basis van de nieuwe structuur wil Alpine zich in de toekomst concentreren op de ontwikkeling van volledig elektrische sportwagens. In eerste instantie zijn er drie auto’s gepland: een puur elektrische compacte sportwagen in het B-segment op basis van het nieuwe CMF-B EV-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance . Een puur elektrische sportcross-over in het C-segment op basis van het nieuwe Allianz CMF-EV-platform. Evenals een puur elektrische opvolger van de Alpine A110, ontwikkeld in samenwerking met Lotus. De Renault Groep en de Lotus Groep hebben hierover al een overeenkomst getekend. De partners zullen een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor de gezamenlijke ontwikkeling van de elektrische sportwagen met de middelen, knowhow en faciliteiten van de respectievelijke bedrijven in Frankrijk en het VK.
De basis van de nieuwe business unit Alpine is het samenvoegen van de divisies Alpine Cars, Renault Sport Cars en Renault Sport Racing onder één dak. Het traditionele sportwagenmerk Alpine produceert momenteel de A110 sportwagen met middenmotor in Dieppe. Renault Sport Cars en een team van 300 mensen ontwikkelen op grote schaal sportwagens en prestatievarianten, zoals de Mégane RS Trophy. Renault Sport Racing is verantwoordelijk voor de motorsportactiviteiten van het bedrijf, waaronder de Formule 1, en heeft ongeveer 1200 mensen in dienst. Het vorige Renault Formule 1-fabrieksteam zal onder de naam Alpine starten vanaf het seizoen 2021.
“De nieuwe Alpine Business Unit combineert drie sterke merken met hun individuele sterke punten om een nieuwe sterke kracht met nieuwe business te creëren. Het vakmanschap van onze fabriek in Dieppe en de engineering van onze Formule 1- en Renault-sportteams zullen leiden tot een innovatief, 100 procent elektrisch productgamma en zullen de naam Alpine in de toekomst dragen. ”
Laurent Rossi, Chief Executive Officer Alpine
Alpine wordt in de toekomst het technologische speerpunt van de Renault Groep. De volgende generatie producten van het merk zal gebruik maken van de nieuwste innovaties van de Renault Groep en profiteren van Formule 1-knowhow: efficiënt energiebeheer, beveiligingssystemen en connectiviteitsoplossingen die zijn afgeleid van de krachtige data-analyse en verwerking van de raceseries en die Alpine-producten een aanzienlijk concurrentievoordeel geven. worden aangeschaft.
Racing: traditie en toekomst
Alpine en Renault hebben een lange racegeschiedenis met successen in verschillende categorieën, of dat nu in de Formule 1, in de rallysport of in enduranceraces is. Het volgende hoofdstuk van onze raceverplichting begint onder de naam Alpine, met de focus op de Formule 1. Vanaf 2021 zal het Alpine F1-team toetreden tot de exclusieve club van volwaardige fabrieksteams.
De Alpine Formule 1-showauto A521 geeft een beeld van de F1-betrokkenheid. ” Het geven van een sterke en specifieke identiteit aan de Formule 1, maar ook aan het volledige autosportprogramma van Alpine, is een bewijs en een kans “, legt Antony Villain, Design Director bij Alpine, uit. Omdat motorsport centraal staat in het proces, is grafische identiteit de sleutel. Het lakwerk van de showauto is een eerste toespeling op de nieuwe identiteit van het Alpine F1 Team. Sommige van de structurele grafische elementen zijn bedoeld om in de race-livrei te blijven, terwijl andere zullen veranderen.
“Het oversized Alpine-logo in een driekleurig grafisch systeem is het eerste duidelijke symbool voor de identiteit van het merk in de autosport. De kleuren blauw, wit en rood verwijzen naar de kleuren van de Franse en Britse vlaggen, wat voor ons erg belangrijk is”, legt Villain uit. Talrijke variaties op alle autosportactiva zullen volgen.