Inhoudsopgave
Het is natuurlijk erg vervelend als je elektrische auto schade heeft opgelopen. Nog vervelender is het als de schade niet goed afgehandeld wordt of als blijkt dat je zelf moet opdraaien voor de schade. Eerlijk is eerlijk, dit laatste is niet altijd te voorkomen. Met deze kanttekening dat het wel uitmaakt wat voor verzekering je hebt. In dit artikel lees je alles over de afhandeling van schade aan je elektrische auto. Bijvoorbeeld bij welke garage je het best terechtkunt en welke verzekeringspolis perfect bij je past.
Ga naar de juiste garage
De tips uit dit artikel worden niet in chronologische volgorde verteld, maar op volgorde van belang. Niet dat het een wedstrijd is, maar het herstellen van schade is heel belangrijk en verloopt een stuk soepeler als je bij de juiste garage binnenstapt. Voor het wegwerken van een kras kun je in principe overal terecht. Dat verandert als de schade onder de motorkap zit. Dan is specifieke expertise nodig, zeker bij elektrische auto’s. Rijd je bijvoorbeeld in een Tesla? Dan wil je naar een garage die gespecialiseerd is in Tesla schadeherstel. Dan weet je zeker dat de schade op de juiste manier wordt gerepareerd.
Kies de juiste verzekeringspolis
Dit is niet de meest eenvoudige opdracht. Bij de keuze voor een autoverzekering speelt de prijs namelijk ook een rol. En verzekeringen worden niet bepaald weggegeven. Iedere auto moet verzekerd worden, minimaal WA. Dan ben je verzekerd tegen schade die je veroorzaakt aan andere voertuigen of personen. Rijd je zelf een deuk in je splinternieuwe elektrische auto? Dan wil je echt niet WA verzekerd zijn. Je moet dan immers zelf opdraaien voor de kosten. In het algemeen wordt geadviseerd om auto’s van zes jaar of jonger allrisk te verzekeren. Voor elektrische auto’s met een leeftijd tussen zes en twaalf jaar is WA + casco het advies. Dan heb je wat aanvullingen op de wettelijke aansprakelijkheid.
Preventief onderhoud
Zodra de auto van jou is, heb je nauwelijks verplichtingen meer. Ja, de auto moet verzekerd zijn en je bent verplicht de auto te laten keuren. Maar een grote en kleine onderhoudsbeurt hoef je niet te doen. Dat is echter niet de meest verstandige keuze. Tijdens een onderhoudsbeurt worden veel toekomstige problemen getackeld. Daarmee voorkom je dat je in een later stadium met dure reparaties zit. Het is dan ook slim om niet te bezuinigen op de onderhoudsbeurten, puur voor jezelf.
Schade wel of niet claimen
Wanneer de motor het begeven heeft en dit niet langer onder de fabrieksgarantie valt, is het natuurlijk geen vraag of je de schade gaat claimen. Dit doe je altijd. Dat ligt anders bij kleine beschadigingen, zoals een deukje of een kras. Qua herstelkosten valt dit reuze mee. Zelfs in die mate dat het voor jou voordeliger kan zijn om de schade niet eens te claimen bij je verzekeraar. Je no-claim is in dat geval veel belangrijker. Denk hier dus goed over na als je de rekening van het herstelbedrijf krijgt.