Tesla: een bedrijfsmodel dat de wereld nog nooit heeft gezien

door admin

Vergeleken met andere autofabrikanten die verschillende dingen doen, kan het continu verbeteren van uw Tesla 5 tot 6 cijfers besparen. Probeer het opnieuw en opnieuw! 

Een van de belangrijkste redenen waarom Tesla gemakkelijk zijn concurrenten verslaat en de toekomst wint, is dat het volledig wordt genegeerd, ondergewaardeerd en zelden wordt genoemd. De vraag die andere fabrikanten bij gebrek aan technologie niet kunnen beantwoorden, is om continu waarde te creëren voor bestaande klanten. klanten, waar andere fabrikanten geen antwoord op hebben omdat ze de technologie missen.

Tesla creëert als geen ander bedrijf ter wereld meerwaarde voor haar klanten. Ik heb het niet over de veiligheid van de voertuigen, rijplezier of duurzaam vervoer, maar over echt geld op zak. Het heeft ook niets te maken met autonoom rijdende of robotauto’s, die, als de ene dag werkelijkheid wordt, nog eens 6-cijferige waardestijging zal betekenen.

Toen Tesla met zijn bedrijf begon, nam Elon Musk een unieke, ongekende benadering in het omgaan met dingen die echt anders waren dan alle andere autofabrikanten waarvan de meeste mensen niet wisten .

Toen Tesla met zijn bedrijf begon, nam Elon Musk een unieke, ongekende benadering in het omgaan met dingen die echt anders waren dan alle andere autofabrikanten waarvan de meeste mensen niet wisten.

Hoewel het aantal afgeleverde voertuigen nog klein is, komt dit verschil tot uiting in Tesla’s hoge marktwaarde. Elk voertuig dat Tesla voor zijn klanten maakt, levert meer waarde op dan welke andere concurrent dan ook, wat cruciaal is voor succesvol zakendoen. Als klanten betere deals krijgen, waarom zouden ze dan kopen bij leveranciers met de slechtste deals? Het commerciële voordeel dat Tesla in tien jaar aan klanten heeft geboden, heeft ervoor gezorgd dat elke auto en elke klant honderdduizenden dollars waard is geworden, en nu kan niemand er meer tegenop.

Voortdurende gratis verbetering veroudert Tesla niet

Tesla is de enige autofabrikant ter wereld die de voertuigen die het gratis verkoopt voortdurend verbetert, waardoor de voertuigen de nieuwste en beste auto zijn die ze keer op keer aanbieden. Vergelijk dit met alle andere fabrikanten die u steeds een nieuw model verkopen met kleine wijzigingen en aanpassingen tegen een premium prijs. Met een goed ontworpen selectie hardware kan een Tesla-auto bijna eindeloos worden verbeterd met draadloze software-updates. Kleine hardware-aanpassingen die in de loop van de tijd worden geïntegreerd, worden in het bedrijfsmodel geïntegreerd en worden niet eens door Tesla geadverteerd. De nieuwste stuurautomaatcomputer is een goed voorbeeld van gratis aanpassingen in oudere voertuigen waarmee u uw auto up-to-date kunt houden zonder iets te betalen.
 
Van tijd tot tijd worden hardwarewijzigingen doorgevoerd in nieuwe voertuigen die niet worden ingebouwd in een eerder geproduceerd voertuig, maar die geen rol spelen in de gecreëerde waarde, zolang het verschil tussen de verkoopwaarde van de gebruikte auto en de nieuwwaarde van vergelijkbare concurrerende voertuigen hetzelfde blijft. Dit wordt verderop in dit artikel nader toegelicht. Samenvattend: de hardware wordt beter, de software wordt beter en bijna alles is gratis.

Een bestaand model wordt op het licht aangesloten en geplakt om de verkoop te stimuleren. Dankzij dit bedrijfsmodel kunnen fabrikanten al Meer dan 100 jaar voortzetten van nieuwe automobiles, omdat de consument de nieuwste en best toegevoegde functies en features is. Marketing en reclame motiveerden hen met succes om te kopen. Het bedrijfsmodel van de nieuwe auto-industrie verkopen en dat bestaande klanten hun gebruigte voertuigen met waardeverlies verkopen aan die zich geen gloednieuwe auto kunnen veroorloven. De gebruikte auto gegenereerde extra inkomsten op het gebied van aftersales deur service en onderdelen. Terwijl de voormalige klant het nieuwe model koopt en dus ook direct inkomen genereert, genereert de koper van gebruigte auto’s extra indirecte inkomsten voor de auto-industrie.

In plaats daarvan wordt Tesla een set hardware in de voertuigen te installeren voortdurend wordt verbeterd door middel van software updates. Het bedrijfsmodel iced een geïntegreerde en gecentraliseerde IT-architectuur en een aanpak waarbij de “voertuigen rond een computer is gebouwd”. Deze aanpak is superieur omdat u als een consument letterlijk een bijna nieuwe auto bezit, ongeacht hoeveel jaar u er werkelijk in rijdt.

Het is bijna alsof hij gewoon niet ouder wil worden, een Dorian Gray van de autowereld met veel geheimen maar geen olieverfschilderij verborgen achter een gordijn. Om deze reden is er geen Tesla-modelnaam of bouwjaar, maar een auto met een specifieke softwareversie, en deze versie beschrijft hoe up-to-date uw auto eigenlijk is. De softwareversie beschrijft wat het wel en niet kan, en niet het jaar waarin het werd geproduceerd en de hardware en software die het op die dag had.

We kennen allemaal het bedrijfsmodel van onze smartphones, die voortdurend software-upgrades ontvangen. Na een tijdje verschijnt er weer een nieuwe hardwareversie en zonder deze te kopen, zijn belangrijke en vaak ongebruikelijke nieuwe functies niet beschikbaar voor u. Gedwongen door de wens om over de nieuwste functionaliteiten te beschikken, koop je een nieuwe smartphone van het merk naar keuze of blijf je bij een verouderde en oude functionaliteit. In die zin is wat Tesla doet met de voortdurende verbeteringen niet vergelijkbaar met de wereld van smartphones, computers of zelfs voertuigen, het is uniek en onze wereld heeft het nog nooit zo gezien.

De benadering van de gevestigde autofabrikanten om modellen met verbeterde hardwarefuncties te verkopen, is logisch, aangezien ze heel goed geld verdienen met elk verkocht voertuig en – nog belangrijker – met reserveonderdelen en services op de aftersalesmarkt. Hun wereldwijde vloot van gebruikte voertuigen is “de koe die ze melken tot ze bij een ongeval of een dag oud wordt”. Zonder de after-sales business zouden de meeste autofabrikanten vandaag al structureel onrendabel zijn, omdat de verkoop en inkomsten van de bestaande wagenparken op de wegen enorm zijn en veel belangrijker voor het bedrijfsresultaat dan de verkoop van nieuwe voertuigen.

Een Tesla heeft geen groot wagenpark op de weg en ook geen grote aftersalesactiviteiten. Sommigen zullen vragen, dus hoe kunnen ze er een grote winst mee maken als ze zelfs hun voortdurende voertuigverbeteringen gratis weggeven? Als u geen antwoord op deze vraag heeft, begrijpt u niet wat Tesla echt doet, en als dat zo is en u bent een investeerder, dan heeft u geen idee waarin uw geld momenteel wordt geïnvesteerd.

Een elektrische auto is een auto die zeer weinig slijtage heeft, omdat de elektromotor contactloos ronddraait en er weinig mechanica met weinig onderdelen nodig is voor de bediening. Een verbrandingsmotor daarentegen is een voertuig dat constant onder enorme druk staat, waarbij continu exploderend gas erin enorme krachten uitoefent op veel onderdelen totdat ze door slijtage moeten worden vervangen. Sommige delen eerder, andere later. Veel van deze onderdelen hebben nog steeds constant onderhoud nodig en moeten steeds opnieuw worden vervangen om de auto up-to-date te houden of in ieder geval te laten draaien. Een hele bedrijfstak met een aparte toeleveringsketen, diensten en productie leeft al 100 jaar heel goed van dit aftersalesbedrijf met veel betere winsten dan de autofabrikanten zelf.

Zonder de inkomsten uit de after-sales business is de auto-industrie structureel onrendabel of, ronduit, bankroet. Een vloot van maar liefst 1,33 miljard voertuigen in de wereld heeft elke dag reparatie en onderhoud nodig. Een elektrische auto heeft daarentegen slechts in uitzonderlijke gevallen onderhoud nodig en is zeer duurzaam. Tesla kan nu al een batterij leveren met een levensduur van één miljoen kilometer, en Tesla heeft onlangs de onderhoudscycli geannuleerd die we allemaal maar al te goed kennen van verbrandingsmotoren. Binnenkort wordt een miljoen mijl de standaard voor een Tesla en zullen deze door klanten als vanzelfsprekend worden beschouwd. Het is een voertuig met een lange levensduur en zal voor een fractie van de bedrijfskosten meer dan twee keer zo lang meegaan als een verbrandingsmotor.

Als je daardoor nu een laag inkomen en winst voor Tesla verwacht, moet ik je teleurstellen want het tegenovergestelde is het geval. Tesla is een van de meest winstgevende autofabrikanten ter wereld en zal in de toekomst winstgevend blijven worden. Hoe kan dat zijn en hoe is het mogelijk?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Een fabrikant van verbrandingsmotoren verkoopt alleen een nieuw voertuig als een koper in dit specifieke voertuigsegment er een nodig heeft, bijvoorbeeld ter vervanging van de vorige auto, of als ze het nieuwste en beste nieuwe model willen. De markt van gevestigde fabrikanten is verzadigd met een vraag van ongeveer 70-90 miljoen voertuigen per jaar ter vervanging van het wagenpark dat wereldwijd bestaat. De markt voor elektrische auto’s omvat daarentegen alle verbrandingsvoertuigen die vandaag de dag op de weg rijden, en dat zijn ongeveer 1,33 miljard auto’s vandaag. De jaarmarkt voor verbrandingsmotoren bedraagt ​​daarmee circa 70-90 miljoen voertuigen met een dalende trend, terwijl de markt voor elektrische auto’s 1,33 miljard omvat en daarmee veel groter is. Tesla heeft momenteel het grootste aandeel in deze markt en wint elk kwartaal nieuwe aandelen.

 

De marge en het inkomen van een Tesla is veel groter dan wat een auto met interne verbranding ooit zal bereiken, simpelweg omdat Tesla niet alleen een auto verkoopt, maar ook de autosoftware, een wereldwijd laadnetwerk met groene stroom, een autoverzekering, een zonnedak. en gordelroos, huis- en industriële batterijen en, meer recentelijk, elektriciteit. Dit alles vereist software, en software “eet de wereld op” met ongelooflijk hoge marges van 80 tot meer dan 90%.

Bij elkaar genomen is het een ecosysteem van producten en diensten met een hoge marge die naar behoefte kunnen worden gebundeld en gestructureerd om ze aantrekkelijk te maken voor consumenten. In een Duits onderzoek dat een paar weken geleden werd uitgevoerd, vroeg Tesla bijvoorbeeld naar de interesse van klanten om een ​​gebundeld product te kopen met zonne-energie, huisbatterijen en energie die een combinatie is die geen enkel ander bedrijf samen met een elektrische auto kan leveren. .

Nu de kosten van batterijen en fabricage sneller dalen dan verwacht, stijgen de winstmarges snel, en Tesla’s innovatietempo op het gebied van fabricage en nieuwe technologieën geeft ons allemaal een idee van hoeveel extra kostenbesparingen en winstgroei mogelijk zijn. Dit alles kan door de concurrentie niet eenvoudig worden gekopieerd, omdat er momenteel geen bedrijf ter wereld is dat dit assortiment van producten en diensten aanbiedt, wat een enorm concurrentievoordeel is. Tesla concurreert momenteel alleen met zichzelf aangezien de batterijkosten van alle andere fabrikanten minder snel en minder snel dalen.

Het geld dat u vandaag aan de auto-industrie verliest door constant nieuwe modellen te kopen en te betalen voor de aftersalesmarkt, gaat voor altijd verloren met de afschrijving. Bij een Tesla daarentegen blijft de waarde behouden in uw voertuig en dit komt tot uiting in een extreem hoge inruilwaarde.

Elke verbrandingsmotor kan worden geselecteerd voor de berekening van dit scenario om te illustreren welke meerwaarde je krijgt met een Tesla. Een goedkopere auto zou minder duur zijn in vergelijking met een premium auto om up-to-date te blijven, maar het effect in termen van koopkracht is beter voor een rijk persoon die zich een Porsche kan veroorloven, of voor iemand die dat kan wordt beschreven als middenklasse, hetzelfde.

Je kunt deze berekening met veel verschillende voertuigen doen en vergelijken met een Tesla, maar de bespaarde waarde over een periode van 10 jaar zal in ieder geval tienduizenden tot honderdduizenden euro’s bedragen. Een enorm bijkomend voordeel: contant geld in de zak van de klant. Elk jaar erkennen meer consumenten dit niet vaak genoemde voordeel en vergroten de vraag en daarmee het marktaandeel van Tesla.

Tesla overtuigt met een waardeverlies ruim onder de norm

Statistische gegevens laten zien dat een nieuwe auto in het eerste jaar gemiddeld 24% van zijn waarde verliest, maar een Tesla Model 3 verliest na 3 jaar slechts 10,2% of gemiddeld 3,4% per jaar. Dat is een waardeverschil van gemiddeld zo’n 20% per jaar. Als u het nieuwste en beste model met de nieuwste functionaliteit zoals een Tesla wilde, zou u uw oude auto regelmatig moeten verkopen en het verlies van 20% moeten accepteren en het nieuwste model moeten aanschaffen. Als u dit 10 jaar doet en verwacht dat een Tesla met hetzelfde bedrag zal afschrijven, bent u 200% van de voertuigprijs of de waarde van 2 nieuwe auto’s kwijtgeraakt. Dat is ongelooflijk veel geld en een bedrijfsmodel dat de wereld nog nooit eerder heeft gezien.

U kunt deze twee auto’s of hun waarde in euro beschouwen als een kostenpost die een gevestigde autofabrikant u in rekening brengt, of als een werkelijke contante waarde die Tesla u geeft. In beide gevallen is het echter een enorme waardestijging waarvan de meeste mensen zich niet eens bewust zijn. In ons scenario maakt het niet uit dat een autobezitter doorgaans niet elk jaar een splinternieuwe auto koopt, want de waardestijging die je haalt uit het bezit van een Tesla blijft constant.

Het is een aanzienlijk bijkomend voordeel dat elke Tesla-bezitter gratis ontvangt en dat hem en de Tesla fundamenteel onderscheidt van alle andere auto’s en fabrikanten. Voor de eigenaar betekent meerwaarde dat hij een veelvoud van zijn investering terugkrijgt en hiermee nieuwe investeringen kan doen.

Aangezien voertuigen met een waarde van 1,33 miljard stuks wereldwijd en op de lange termijn moeten worden vervangen en slechts één fabrikant zoveel teruggeeft aan de koper, zal er waarschijnlijk nooit een gebrek aan vraag zijn naar Tesla-voertuigen. U kunt decennialang auto’s verkopen met een sterke marge omdat u flexibel de optimale prijs kunt bepalen. De mogelijkheden om aanvullende zaken en diensten aan te bieden met betrekking tot duurzame, altijd up-to-date voertuigen op de aftersalesmarkt worden onderschat en vertegenwoordigen een enorme, tot dusver grotendeels onbenutte, extra verkoop- en winstkans. De voertuiggegevens die Tesla alleen verzamelt, zijn miljarden waard. Alleen al door verschillende entertainmentdiensten kan Tesla naar wens terugkerende inkomsten genereren met een marge van 90%.

Als u geen gratis, incrementele voertuigen met draadloze updates heeft, zult u niet erg lang zaken doen, of in ieder geval aanzienlijk krimpen voordat u onherkenbaar bent.

Slimmere mensen dan ik willen misschien een mooiere naam bedenken voor wat ik ‘Het Tesla-effect’ noem.

Related Posts

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt. Accepteren