Bentley Motors is van plan een leidende rol te spelen in duurzame luxemobiliteit als onderdeel van zijn “Beyond100” -strategie. Om dit te doen, zal een transformatieprogramma worden geïntroduceerd dat alle activiteiten en producten van het bedrijf omvat, legde het Britse merk van de Volkswagen Group uit. Het doel is om aan het begin van de tweede eeuw van de geschiedenis van het bedrijf een volledig klimaatneutrale organisatie te worden.
De focus van de verandering ligt op het modellengamma: vanaf 2026 worden alleen plug-in hybride of batterij-elektrische voertuigen aangeboden, en vanaf 2030 alleen volledig elektrische voertuigen. De aankondiging onderstreept de plannen van Bentley om “uitzonderlijke mobiliteit voor de volgende eeuw” aan te bieden en om zich binnen een decennium te transformeren van ‘s werelds grootste fabrikant van twaalfcilinder benzinemotoren naar een fabrikant van voertuigen zonder interne verbrandingsmotor.
“Bentley definieert al sinds 1919 luxe grand touring. Een pionier zijn in termen van vooruitgang zit in onze genen – zelfs de eerste Bentley Boys waren pioniers en leiders ”, zegt Bentley-baas Adrian Hallmark. “Nu we met onze Beyond100-strategie naar de tweede eeuw van de geschiedenis van ons bedrijf kijken, zullen we als speerpunt blijven fungeren en het bedrijf opnieuw uitvinden om de wereldwijde benchmark in het segment van luxe voertuigen te blijven bepalen.”
EXP 100 GT: een vooruitblik op de elektrische toekomst van Bentley
Bentley’s herschikking omvat de ontwikkeling van geëlektrificeerde modellen in het hele programma. Dit wordt geflankeerd door verdere optimalisatie van de milieuvriendelijkheid van de eigen bedrijfsactiviteiten, de toeleveringsketen en de samenwerking met het netwerk van contractpartners. Tegen 2023 moet een optionele hybride variant beschikbaar zijn voor elk van de modellijnen van het merk, en de eerste volledig elektrische Bentley zal dan in 2025 worden gelanceerd. Vanaf 2030 worden alleen elektrische voertuigen aangeboden.
De batterijauto, aangekondigd voor het midden van het decennium, is ook bedoeld als Bentley’s eerste volledig klimaatneutrale voertuig over de hele gebruikscyclus. De studie over elektrische auto’s EXP 100 GT , die vorig jaar werd onthuld, biedt een vooruitblik op toekomstige elektrificatie . Bij het herdefiniëren van het merk vertrouwt Bentley ook steeds meer op digitalisering: ze werken aan een uitgebreid systeem van netwerkdiensten die op elke klant zijn toegesneden, zeggen ze. Dit zal worden bereikt door middel van productvisualisatie, mogelijkheden om deel te nemen aan voertuigontwerp en een “digitale reis”.
Bentley biedt de Bentayga SUV momenteel aan in een plug-in hybride versie. Voor 2021 hebben de Britten nu de introductie aangekondigd van twee nieuwe elektrische deeltijdvoertuigen. Het is nog onduidelijk hoe het e-mobiliteitsoffensief technisch zal worden opgelost. Meest recent waren er berichten dat Bentley in de toekomst zal worden gecontroleerd door het zusterbedrijf Audi. Sinds dit jaar heeft Volkswagen-bestuurslid Markus Duesmann, die verantwoordelijk is voor Group Research and Development, daar de leiding. Bentley zal naar verwachting nieuwe technologie van Audi en Porsche gebruiken voor zijn elektrische auto’s.