Allereerst is het goed om te definiëren wat met verbruik wordt bedoeld. Met het gebruik van een brandstofauto wordt bedoelt het aantal kilometer dat gereden kan worden op èèn liter brandstof. Bij een elektrische auto gaat het om het aantal kilometers per 1 kWh.
Het verbruik bij een elektrische auto wordt aangeduid met het aantal kWh per kilometer. Het verbruik hangt in eerste instantie af van het type elektrische auto en tevens de ingebouwde motor. Een snelle elektrische sportauto – zoals een Tesla model 3 – verbruikt meer dan een compacte stadsauto. Ook het gewicht, vorm, de banden, de rijstijl van de bestuurder en het gebruik van comfort functies bepalen het energieverbruik. Een elektrische auto heeft een rendement van ongeveer 62%, bij een benzine- of dieselauto ligt dit percentage tussen de 25 en 35 procent. Het omzetten van wisselstroom in gelijkstroom geeft 8 procent verlies, 20 procent gaat verloren bij het opladen en ontladen van de batterijen en als laatste verliest de elektrische auto nog eens 10 procent van zijn energie in warmte die de elektromotor produceert. Ongeveer 10 procent van het verlies wordt gecompenseerd door remenergie terug te winnen.
Het Europees Milieuagentschap heeft een overzicht gemaakt van alle studies die een indicatie geven van de prestaties van elektrische auto’s. Zij komen uit op 11 tot 20 kWh per 100 km. De i-MiEV weet iets meer dan 10 kWh/100 km uit de batterij te halen en de Tesla Model S zit gemiddeld op zo’n 20 kWh/100km. In dit voorbeeld nemen we de i-MiEV (+10% om om verlies in de batterij mee te nemen) en de Tesla als voorbeeld.
Berekening voor het verbruik
Het verbruik van een elektrische auto kan omgerekend worden in geld. Dat kan op een heel simpele manier!
- Noteer het aantal daadwerkelijk gereden kilometers
- Noteer het aantal verbruikte kWh’s per kilometer
- Vermenigvuldig het aantal daadwerkelijk gereden kilometers met het verbruik van de elektrische auto. Dit geeft het verbruik van de elektrische auto over een bepaalde periode.
- Tot slot moet het aantal gereden kilometers worden vermenigvuldigd met een gemiddelde prijs per kWh. Let op: thuisladen, laden bij een publieke laadpaal of snelladen brengt verschillende kosten met zich mee. Maak een reële schatting van het gebruik op basis van percentages. Voorbeeld: 50% thuisladen, 30% publieke laadpaal en 20% snelladen. Maak op basis van deze percentages een gemiddelde prijs per kWh. Gemiddeld zit deze prijs rond de €0.22 per kWh.
Voorbeelden benzine
1. U heeft gekozen om een benzine auto die 1 op 16 rijdt – gemiddeld verbruik van een mooie sportwagen – te vergelijken met een elektrische auto, namelijk de Tesla Model S 85 .
We gaan uit van een benzine prijs van € 1.79 per liter. Voor een auto die 1 op 16 rijdt, kost dit 11.2 cent per kilometer. U geeft aan dat u 15000 km per jaar rijdt. In een jaar kost deze benzine auto u dus € 1678,- aan brandstof.
De elektrische auto: Tesla Model S 85 heeft een actieradius van 426 km en een accu capaciteit van 85 kWh. Per kilometer verbruikt de auto dus 0.2 kWh. 1 kWh kost 22 cent, dus het rijden kost u 4.4 cent per kilometer. U geeft aan dat u 15000 km per jaar rijdt. In een jaar kost deze Tesla Model S 85 dus € 658,- aan elektra kosten.
2. U heeft gekozen om een benzine auto die 1 op 18 rijdt- gemiddeld gebruik van een kleine zuinige auto – te vergelijken met een elektrische auto, namelijk de Mitsubishi i-MiEV .
We gaan uit van een benzine prijs van € 1.79 per liter. Voor een auto die 1 op 18 rijdt, kost dit 9.9 cent per kilometer. U geeft aan dat u 15000 km per jaar rijdt. In een jaar kost deze benzine auto u dus € 1492,- aan brandstof.
De elektrische auto: Mitsubishi i-MiEV heeft een actieradius van 150 km en een accu capaciteit van 16 kWh. Per kilometer verbruikt de auto dus 0.11 kWh. 1 kWh kost 22 cent, dus het rijden kost u 2.3 cent per kilometer. U geeft aan dat u 15000 km per jaar rijdt. In een jaar kost deze Mitsubishi i-MiEV dus € 352,- aan elektra kosten.
Voorbeelden diesel
1. U heeft gekozen om een diesel auto die 1 op 19 rijdt- gemiddeld verbruik van een mooie sportwagen – te vergelijken met een elektrische auto, namelijk de Tesla Model S 85 .
We gaan uit van een diesel prijs van € 1.5 per liter. Voor een auto die 1 op 19 rijdt, kost dit 7.9 cent per kilometer. U geeft aan dat u 15000 km per jaar rijdt. In een jaar kost deze diesel auto u dus € 1184,- aan brandstof.
De elektrische auto: Tesla Model S 85 heeft een actieradius van 426 km en een accu capaciteit van 85 kWh. Per kilometer verbruikt de auto dus 0.2 kWh. 1 kWh kost 22 cent, dus het rijden kost u 4.4 cent per kilometer. U geeft aan dat u 15000 km per jaar rijdt. In een jaar kost deze Tesla Model S 85 dus € 658,- aan elektra kosten.
2. U heeft gekozen om een diesel auto die 1 op 20 rijdt- gemiddeld gebruik van een kleine zuinige auto – te vergelijken met een elektrische auto, namelijk de Mitsubishi i-MiEV .
We gaan uit van een diesel prijs van € 1.5 per liter. Voor een auto die 1 op 20 rijdt, kost dit 7.5 cent per kilometer. U geeft aan dat u 15000 km per jaar rijdt. In een jaar kost deze diesel auto u dus € 1125,- aan brandstof.
De elektrische auto: Mitsubishi i-MiEV heeft een actieradius van 150 km en een accu capaciteit van 16 kWh. Per kilometer verbruikt de auto dus 0.11 kWh. 1 kWh kost 22 cent, dus het rijden kost u 2.3 cent per kilometer. U geeft aan dat u 15000 km per jaar rijdt. In een jaar kost deze Mitsubishi i-MiEV dus € 352,- aan elektra kosten.
Kanttekening
Bij het rijden op eigen stroom kunnen de verbruikskosten van een elektrische auto verder worden verlaagd. Het overschot aan energie die is opgewekt middels zonnepanelen, kan worden opgeslagen in een thuisaccu of direct in de accu van de elektrische auto.
Elektrische auto verzekeren
Je elektrische auto goed verzekeren? De premies tussen verzekeraars verschillen enorm! Autoverzekeringen vergelijken is daarom echt een must. Door te vergelijken vind je altijd de autoverzekering die qua dekking bij je elektrische auto past, maar dan met de laagste premie.