Met een volledig geëlektrificeerde modelfamilie zal MINI in de toekomst klanten over de hele wereld lokaal emissievrij rijplezier bieden. Tegelijkertijd zal MINI de komende jaren voertuigen met verbrandingsmotor blijven aanbieden. Dat maakte BMW-dochter onlangs bekend. Het toekomstige kernportfolio van puur elektrisch aangedreven voertuigen omvat de MINI 3-deurs, een nieuw crossovermodel in het segment van de kleine auto’s en een compact crossovermodel. Er gingen ook geruchten dat MINI bezig was met een prestatieversie van de MINI Cooper SE .
De elektrische prestatieversie van de Cooper SE zal de weg op gaan als de MINI Electric GP, aldus de veelal goed geïnformeerde BMW-blog. Daarnaast heeft het project al groen licht gekregen, prestatiegegevens zijn nog niet gecommuniceerd. Op basis van informatie van een “uiterst betrouwbare bron” en foto’s van MINI Stromer bedekt met camouflagefilm, kan echter worden gezien dat “het nieuwe” de invloed overneemt van de John Cooper Works-modellen met verbrandingsmotoren. Dit suggereren een grotere luchtinlaat onder het gesloten radiatorrooster en een John Cooper Works-achtige achterkant.
Het komt wel eens voor dat de Cooper SE vertrouwt op de elektromotor uit de BMW i3s en daarmee 135 kW aan vermogen aan de start brengt. In tegenstelling tot de i3s vertrouwt de MINI Stromer echter op voorwielaandrijving. Door een gewijzigde accu-inbouwsituatie in de MINI moest de bijbehorende accucapaciteit achterwege blijven en kon de 42,2 kWh-batterij van de BMW i3 niet worden geïnstalleerd, maar alleen een 32,6 kWh-batterij.
Lees ook: Android automotive vs Android auto
Het is duidelijk dat de inbouwruimte ook in de MINI Electric GP beperkt is. Dienovereenkomstig kan men met dit model ook niet van een bereikwonder uitgaan. Het is zelfs nog waarschijnlijker dat de batterij van de Cooper SE behouden blijft. In plaats daarvan is het al zeker dat de Electric GP het sportchassis van de John Cooper Works-modellen zou kunnen krijgen en “iets meer vermogen” zou kunnen krijgen . Officiële informatie is nog in behandeling.
Bron: BMWBlog – RAPPORT