De gloednieuwe BMW 330e iPerformance doet een zeer innovatieve bijdrage aan de BMW 3 Serie reeks. De auto beschikt over een van de meest geavanceerde plugin-hybride systemen op de markt. Het is voor het eerst dat BMW deze technologie integreert in een van zijn meest succesvolle modellen.
BMW TwinPower Turbo technologie
De BMW 330e iPerformance brandstofmotor is gebaseerd op de 4-cilinder benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie, die eerder twee keer de internationale Engine of the Year Award won. Deze motor wordt gekenmerkt door zijn sportieve vermogen van 180 pk (135 kW) en een maximale koppel van 290 Nm. De 88 pk (65 kW) elektrische motor met een koppel van 250 Nm is rechtstreeks afgeleid van de BMW eDrive technologie, die standaard wordt toegepast in de BMW i3 en BMW i8. De motor wordt aangedreven door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 7.6 kWh (bruto) en 5.7 kWh (netto). De speciaal ontwikkelde hoogspaningsaccu, inclusief batterij management systeem en zeer efficiënte temperatuur regeling zijn afkomstig van BMW i.
De batterij kan worden opgeladen met elk huishoudelijk stopcontact en is geplaatst in een ongeluk veilige positie onder de laadruimte. De vermogenselektronica vormt een geïntegreerd systeem dat de elektrische motor via een vloeistof gekoelde omvormer aanstuurt, het beheert de energiestroom uit de hoogspaningsaccu en biedt gecentraliseerde controle over hybride-specifieke functies.c
BMW 330e iPerformance systeemvermogen
De BMW 330e iPerformance heeft een standaard systeemvermogen van 248 pk en heeft een maximale koppel van 420 Nm. De auto sprint van 0 naar 100 in 5.9 seconden en heeft een topsnelheid van 225 km per uur. Volledig elektrisch rijden is mogelijk tot een snelheid van 75 kilometer per uur, met een bereik van ongeveer 22 kilometer. De elektrische boost functie is permanent ingeschakeld. De elektromotor ondersteunt de brandstofmotor en geeft – afhankelijk van de positie van het gaspedaal – extra koppel. De kracht van beide motoren wordt doorgestuurd naar de achterste wielen via een 8-traps Steptronic automaat met shift paddles.
De elektromotor is in de aandrijflijn vóór de transmissie geplaatst, zodat ook in de volledig elektrische modus de transmissie meedoet.
De koppelomvormer (de hydraulische koppeling van een automaatbak) is overbodig geworden, wat gedeeltelijk het extra gewicht van de elektromotor compenseert. Net als conventioneel aangedreven BMW-modellen, heeft de Steptronic automaat een laag wrijvingsverlies dat bijdraagt aan het hoge rendement van de aandrijving.
BMW iPerformance en eDrive
Met de Driving Experience Control schakelaar – met de opties SPORT, COMFORT en ECO PRO – kan de bestuurder ook met een tuimelschakelaar in de middenconsole de instellingen van BMW eDrive aanpassen. Dit biedt de keuze uit drie programma’s: AUTO eDrive, MAX eDrive en SAVE BATTERY – via de knop eDrive in het middenconsole. Met deze instellingen kan het aandrijfsysteem van de plug-in hybride op elk moment worden aangepast.
AUTO eDrive: deze instelling zorgt voor een optimale samenwerking tussen de verbrandingsmotor en elektromotor, volledig elektrisch rijden kan tot een maximale snelheid van 80 km per uur. Deze modus is de standaarinstelling als de auto wordt gestart.
BMW iPerformance en eDrive
MAX eDrive: in deze modus wordt de BMW 330e volledig elektrisch aangedreven. Het volledige elektrische vermogen is beschikbaar tot een topsnelheid van 120 km per uur. De actieradius van 40 kilometer in de volledig elektrische modus maakt de auto ideaal voor stads- en woon-werkverkeer. De verbrandingsmotor kan te alle tijden bijspringen zodra het gaspedaal volledig wordt ingedrukt en extra vermogen nodig is, bijvoorbeeld bij het inhalen.
SAVE BATTERY: deze modus heeft twee verschillende instellingen. Als de lading van de hoogspaningsaccu lager is dan 50 procent, wordt de batterij door de brandstofmotor opladen tot 50 procent. Als de batterij een lading heeft van boven de 50%, wordt het laadniveau bevroren, zodat de lading gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld een route door de stad.
BMW Efficient Dynamics
De Driving Dynamics Control schakelaar op het middenconsole kan gebruikt worden om de overige instellingen aan te passen. De rijder kan kiezen uit ECO PRO, Comfort, Sport en de beschikbare SPORT + modi instelling. Elke functie maakt een aparte wijziging aan de hybride aandrijving.
De Comfort modus biedt een goede balans tussen comfort en efficiëntie. De elektromotor wordt zodanig gebruikt dat er ontspannen en zuinig kan worden gereden. Indien nodig kan de elektromotor samenwerken met de verbrandingsmotor om extra vermogen te maximaliseren.
De SPORT en SPORT + modi bieden top-end prestaties met volledige output van beide motoren gecombineerd. In deze instelling zijn de verbrandingsmotor en de elektromotor permanent actief. Hierdoor kan het aandrijfsysteem onmiddellijk reageren op elke beweging van het gaspedaal.
In de ECO PRO modus wordt het efficiëntie potentieel van de elektromotor optimaal gebruikt. De intelligente hybride functie zorgt voor een optimale samenwerking met het grootst mogelijke rendement. Deze modus regelt ook het vermogen van de elektrisch bedienbare gemak functies, zoals de klimaatregeling, stoelverwarming en buitenspiegelsverwarming. Dit helpt om het bereik van de auto te optimaliseren.
Intelligent Energy Management
De BMW 330e iPerformance komt met een geïntegreerd, hybride specifiek Proactive Driving Assistant die samenwerkt met het BMW navigatie systeem. Deze functie geeft de wisselwerking tussen BMW Efficient Dynamics en BMW ConnectedDrive technologie. Wanneer de routegeleiding actief is verzamelt het navigatie systeem informatie over de route en rijstijl en gebruikt deze om de twee motoren te beheren. Het systeem geeft toegang tot zowel de statische gegevens van de interactieve kaart, zoals snelheidsbeperkingen en helling informatie als real-time informatie over de actuele verkeerssituaties. Dit energiebeheer systeem gebruikt de informatie als basis om bepaalde delen van de route elektrisch aan te drijven. Dit zorgt voor minder uitstoot in woonwijken en steden. Bergopwaarts wordt de elektromotor ingeschakeld en bergafwaarts zorgt het systeem voor het benutten van het volledige recuperatie potentieel. De auto is dankzij de elektrische aandrijving lokaal uitstootvrij en efficient over lange afstanden.
Zoals alle versies van de BMW 3 Serie, is ook de BMW 330e iPerformance uitgerust met een comfortabel en stijlvol interieur, met vijf zitplaatsen, praktische details en een ergonomische zitpositie. De auto is voorzien van extra verwarming en koeling (vermogen: 5 kW). Deze functies zijn te bedienen met een knop op de autosleutel, via een timer, het eDrive-systeem of met de standaard BMW ConnectedDrive smartphone-app.
BMW 360° ELECTRIC solutions en thuisladen
De BMW 330e iPerformance plug-in hybride kan zowel thuis als onderweg gemakkelijk en snel geladen worden. De lege lithium-ion hoogspaningsaccu kan met een BMW i Wallbox (Level 2, 3.5 kW 240V) in slechts 2 uur en 30 minuten worden geladen. Als alternatief kan de BMW 330e iPerformance plug-in hybride ook worden geladen middels een conventioneel huishoudelijk stopcontact (Level 1, 120V) met behulp van de standaard meegeleverde oplaadkabel. Het opladen middels standaard huishoudstroom duurt tussen de 6 a 7 uur. BMW i brengt met 360° ELECTRIC een groot aantal innovatieve producten en diensten samen, die elektrisch rijden tot een comfortabele belevenis en dagelijks genoegen maakt. Dit varieert van eenvoudig en gemakkelijk thuis laden, gebruik van een snel groeiende infrastructuur van laadpunten onderweg, tot geïntegreerde navigatie en de mogelijkheid met BMW Add-on Mobility conventioneel aangedreven auto’s te gebruiken voor bijvoorbeeld vakantieritten. De mobiliteitsdienst ChargeNow opent de toegang tot het grootste netwerk van openbare oplaadpunten in de wereld (met meer dan 30.000 oplaadpunten in 22 landen). BMW ConnectedDrive, de BMW ConntectedDrive app en the ChargeNow app maken het vinden van een oplaadpunt snel en eenvoudig. De ChargeNow oplaadpas maakt betalen gemakkelijk en zonder gedoe.
De auto kan middels een contact worden gekoppeld aan een laadpaal. Het contact is te vinden in de voorvleugel aan de kant van de bestuurder, tussen de voorste wielkast en de deur. Een klep met integraal afdichtsysteem beschermt tegen het binnendringen van vocht en stof. Het contact beschikt over een lichtgevende ring, die een kleurschema gebruikt om aan te geven welke fase van het opladen is bereikt. Een knipperende blauwe ring geeft aan dat hij geladen wordt. De ring kleurt groen wanneer de batterij volledig is geladen, een blauwe ring betekend een pauze en de ring kleurt geel als er een systeem check wordt uitgevoerd. Een knipperende rode ring betekend dat het oplaadsysteem niet actief is. De BMW 330e komt met zijn eigen standaard oplaadkabel – opgeborgen in een speciale zak in de kofferbak – die aangesloten kan worden op een oplaadpunt. Indien er geen oplaadpunt beschikbaar is, kan de lege batterij onderweg tot ten minste 50% worden geladen door het activeren van de SAVE BATTERY eDrive modus.
Highlights BMW 330e iPerformance: verfijnde sportiviteit en voortreffelijke efficiency.
- De BMW 330e is de nieuwe plug-in hybride variant van de 3 Serie, die voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van dynamiek en efficiency.
- BMW’s eDrive elektromotor en viercilinder verbrandingsmotor werken samen voor maximale prestaties en bieden het rijplezier waar BMW om bekendstaat.
- De volledig elektrische modus maakt emissievrij rijden mogelijk en is daarom bij uitstek geschikt voor stads- en woon-werkverkeer.
- De viercilinder verbrandingsmotor met BMW TwinPower Turbo-techniek levert 135 kW (184 pk), de elektromotor levert 65 kW (88 pk). Gezamenlijk vermogen 185 kW (252 pk), maximumkoppel 420 Nm. Brandstofverbruik gecombineerd: 1,9-2,1 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 44-49 g/km)*.
- BMW eDrive biedt continu minimaal 100 Nm extra koppel en kan kortstondig tot 250 Nm extra trekkracht leveren.
- Acceleratie van 0 naar 100 km/u: 6,1 seconden; topsnelheid: 225 km/u.
- Topsnelheid in volledig elektrische modus: 120 km/u.
- Actieradius in volledig elektrische modus: maximaal 40 kilometer.
- Actieradius in de praktijk: tot 600 kilometer.
- Capaciteit van de hoogspanningsbatterij: 7,6 kWh.
- De hoogspanningsbatterij kan – wanneer die geheel leeg is – in ongeveer drie uur en een kwartier volledig worden opgeladen via een standaard stopcontact en de meegeleverde standaard laadkabel. Sneller (2:15 uur) en gemakkelijk opladen is mogelijk met BMW 360 ° ELECTRIC (inclusief BMW i Wallbox). De mobiliteitsdienst ChargeNow vindt zeer snel en eenvoudig beschikbare openbare oplaadpunten.
- De achterwielaandrijving en de uitgebalanceerde gewichtsverdeling staan garant voor BMW’s kenmerkende rijdynamiek gecombineerd met efficiënte mobiliteit en een grote actieradius.
- De elektromotor is geplaatst vóór de standaard achttraps Steptronic automaat, zodat de versnellingen ook beschikbaar zijn met de volledig elektrische aandrijving.
- De bagageruimte heeft een inhoud van 370 liter, met de mogelijkheid bagage door te laden naar de passagiersruimte, ondanks de aanwezigheid van het elektrische aandrijfsysteem.