VW e-Up een absoluut koopje

by admin
Volkswagen e up

Dankzij de milieubonus is de vernieuwde VW e-Up een absoluut koopje voor elektrische auto’s geworden – maar vanwege de grote vraag is deze momenteel niet te bestellen. ADAC-test, stroomverbruik, gegevens, afbeeldingen.

De VW Up is altijd een praktische stadsauto geweest met een lengte van slechts 3,60 meter. Vooral de elektrische versie werd echter lange tijd als onaantrekkelijk beschouwd: de Stromer was ongeveer tweeënhalf keer zo duur als de vergelijkbare benzinemotor – en na maximaal 160 kilometer had de 18,7 kWh-accu zijn stroom verbruikt. In de winter en bij sneller rijden, ook beduidend eerder.

VW e-Up goed bereik in de stad

De onbevredigende prijs-prestatieverhouding is voorbij. De basisprijs werd met bijna 5.000 euro verlaagd tot 21.421 euro en dankzij nieuwe e- autofinanciering is de e-Up nu een absoluut koopje. Als je het kunt krijgen – wegens overmatige vraag heeft VW “de kleine Stromer tijdelijk uit het bestelprogramma gehaald”. De levertijd was nu 16 maanden. De bestelde voertuigen worden momenteel verwerkt (vanaf oktober 2020). Als de configurator weer open gaat, wordt dat in Wolfsburg opengelaten.

De run op de kleinste VW is begrijpelijk. Want de accu van de e-Up heeft een capaciteit van 32,3 kWh en maakt een actieradius van 260 kilometer mogelijk volgens de realistische WLTP-norm. In de ADAC-test legde de huidige elektrische auto 220 kilometer af – ongeveer hetzelfde als een identieke Seat Mii electric , die 215 kilometer aflegde met een gemengde rit. Een deel van de snelweg is ook inbegrepen. Voor een voertuig dat voornamelijk als stadsauto wordt gebruikt, is dat oké

Dankzij het maximumkoppel van 212 Nm dat al vanaf de eerste bocht werd toegepast, duwt de kleine elektrische auto vrijwel zonder vertraging door wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt en zorgt zo voor meer dan voldoende acceleratie. In de ADAC-test had de elektrische VW Up slechts 7,1 seconden nodig voor de tussensprint van 60 naar 100 km / u. Bijna geen enkel ander voertuig in de klasse van kleine auto’s kan zo krachtig scoren. Zelfs boven de 100 km / u gaat het niet traag. De gereguleerde topsnelheid van 130 km / u wordt vlot gehaald.

Testverbruik: slechts 16,7 kWh / 100 km

De kleine Stromer houdt zich in als het om verbruik gaat – op voorwaarde dat het gaspedaal correct wordt gebruikt. Het gemiddelde verbruik in de ADAC Ecotest : 16,7 kWh / km 100, inclusief laadverliezen. Om de lege accu volledig op te laden is 36,7 kWh nodig. Van de 16,7 kWh / 100 km wordt een CO₂-saldo van 92 g / km berekend op basis van de huidige Duitse elektriciteitsmix. In de bebouwde kom is de motor tevreden met een zeer lage 11,4 kWh / 100 km.

Over het algemeen doet de VW het goed: met in totaal 97 punten is het een van de weinige auto’s die, net als zijn identieke tegenhanger, de Seat Mii electric, de volle vijf sterren krijgt in de ADAC Ecotest.

VW e-Up Laadtijd

De wegligging is onberispelijk en ook het minder synthetische remgevoel dan voorheen draagt ​​bij aan de goede indruk. De recuperatie (energieterugwinning) kan in vier fasen worden ingesteld, maar de e-Up kan niet worden vertraagd met alleen het pedaal, zoals de Nissan Leaf. De remmen zijn nog steeds nodig.
Wie rustig rijdt, heeft meestal alleen het laadstation op kantoor of thuis nodig, maar ook aan boord is een snellaadfunctie optioneel. De kleine Volkswagen kan via een CCS-stekker bij snellaadstations tot 40 kW opnemen. Volgens VW zou dan 80 procent opgeladen zijn in ongeveer een uur. Het haalbare laadvermogen is sterk afhankelijk van het huidige laadniveau.

De uitrusting is ook toegenomen. Een radio met bluetooth interface en een solide docking station voor de smartphone zijn af fabriek aan boord. Dit fungeert als een centraal infotainmentsysteem in de Up. Met de standaard “maps + more” app en de optionele “We Connect” app kan het laden zelfs gestart, gestopt en geprogrammeerd worden. Heel praktisch: de verwarming en airconditioning zijn ook op afstand te bedienen via een app. Dit is handig als de e-Up aan de oplaadkabel hangt en het interieur voor het opstijgen moet worden geconditioneerd.

Doordat de accu nog volledig in de bodemplaat zit, zijn er geen beperkingen qua ruimte. Met een lengte van slechts 3,60 meter is de e-Up behoorlijk ruim, afgezien van de bescheiden kofferbak (251 tot 941 liter). Voorin vinden chauffeurs tot een hoogte van net geen 1,90 meter voldoende beenruimte, de breedte is wat beperkt. Achterin heb je te maken met beduidend minder ruimte. Met 1,85 meter lange inzittenden voorin is de beenruimte achter slechts voldoende voor circa 1,65 meter mensen, dan zitten de knieën op de rugleuningen van de voorstoelen.

De City Emergency Brake Assist is verwijderd

Wat de Up echter niet kan bieden, is de armada van radar- en sensorgebaseerde assistentiesystemen , zoals die worden aangeboden door de VW Polo , die een klasse groter en waardevoller is. Omdat de kleinste Volkswagen nog op een oud platform staat dat het gebruik van afstandscontrollers en dergelijke niet toestaat. VW geeft de e-Up nu immers een actief waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook. Slecht: de noodremfunctie in de stad moest wijken omdat de camera niet beide kan bieden. Alleen de opvolger van de Up zal hier beter uitgerust zijn. Er is alleen graad 4 in de ADAC-test.

Teleurstellend cijfer in de crashtest

De VW Up behaalde slechts 3 sterren vanwege de ontbrekende noodremfunctie. De beveiligingsapparatuur voldoet niet aan de huidige verwachtingen. Zo is de hoogte van de veiligheidsgordels voorin niet verstelbaar, zijn er alleen gecombineerde
zij- / hoofdairbags voor en achter en zijn er geen gordelspanners of gordelkrachtbegrenzers achter.

De bescherming van de inzittenden is immers goed, de kans op letsel voor volwassenen en kinderen is gemiddeld tot zeer laag. De e-Up is standaard uitgerust met een actief waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook. De hoogspanningstechniek wordt bij een ongeval automatisch uitgeschakeld, de aandrijfaccu blijft onbeschadigd.

Related Posts

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accepteren Lees meer