De Chinese start-up voor elektrische auto’s Xpeng publiceerde deze week zijn tweede rapport genaamd Smart Car Operations Report en presenteerde wat informatie over zijn nieuw ontwikkelde innovatieve functies voor autonoom en intelligent rijden in auto’s. He Xiaopeng, voorzitter en CEO van XPeng, gaat ervan uit dat de markt voor slimme e-auto’s tussen 2020 en 2022 ” een flinke vaart zal winnen ” en tegen 2025 zo sterk zal versnellen dat klassieke verbrandingsmotoren steeds meer buitenspel worden gezet.
Voor Tech Day bracht de start-up ook verschillende OTA-firmware-updates uit, waardoor in één klap tot 82 nieuwe functies aan zijn voertuigen werden toegevoegd. XPeng leverde ook wat statistische informatie. Volgens deze gegevens gebruikt 99,74 procent van de XPeng-bestuurders de stemassistent minstens één keer per maand, het gebruik van navigatie in de auto is 92,54 procent.
Als nieuw concept presenteerde XPeng het autonome rijsysteem XPILOT 3.0, dat in het eerste kwartaal van 2021 zal worden uitgebracht. Het vernieuwde systeem biedt een Navigation Guided Pilot (NGP) voor snelwegen en auto-geheugen parkeren voor parkeerplaatsen. Volgens de fabrikant pakken deze nieuwe functies enkele van de grootste uitdagingen aan voor chauffeurs in China.
Het NGP-autosnelwegsysteem dat met XPILOT 3.0 wordt geleverd, moet autonoom rijden van punt A naar punt B mogelijk maken. Het systeem moet bruikbaar zijn op alle belangrijke snelwegen in het land met zeer nauwkeurige digitale kaarten en het meest geavanceerde autonome rijsysteem met navigatiegestuurde besturing zijn voor serievoertuigen in China.
Het NGP-systeem omvat enkele rijscenario’s die specifiek zijn voor China, zoals het detecteren en vermijden van verkeerskegels, het detecteren van grote vrachtwagens, veilige nachtelijke inhaalmanoeuvres, het vermijden van pechvoertuigen en het veilig volgen van voertuigen die stoppen en rijden op drukke wegen. Het systeem kan betrouwbaar omgaan met ongunstige weersomstandigheden, complexe wegen en locaties zonder GPS-signalen.
Lees ook: Android automotive vs Android auto
“ Ons belangrijkste concurrentievoordeel is onze volledig in eigen huis ontwikkelde software voor autonoom rijden. In de afgelopen jaren hebben we een breed scala aan zelf onderzochte en ontwikkelde functies uitgewerkt en deze geavanceerde technologieën geleidelijk in onze modellen geïmplementeerd. Er zijn slechts twee autofabrikanten in de wereld die end-to-end autonoom rijden hebben, en XPeng is daar een van ”, zegt XinZhou Wu, vice-president voor autonoom rijden bij XPeng, waarschijnlijk met het oog op de Amerikaanse fabrikant Tesla, die betrokken is bij autonoom rijden. behoort ook tot de pioniers.
Het eerste volledig spraakgestuurde voertuigsysteem ter wereld
Xpeng presenteerde ook een nieuwe update van zijn Xmart OS-besturingssysteem met ‘s werelds eerste puur spraakgestuurde autosysteem dat de meeste functies in de auto zou moeten ondersteunen. Het bijgewerkte systeem is ‘s werelds eerste voertuigstemsysteem dat reageert op continue dialogen tussen bestuurder en voertuig en dat elke 25 seconden tien spraakopdrachten kan uitvoeren.
Van Xmart OS wordt ook gezegd dat het ‘s werelds eerste open hardwarebesturingssysteem voor voertuigen is waarmee toepassingen van derden toegang hebben tot de voertuigstatus en voertuiggegevens om infotainment op maat mogelijk te maken.
Bron: XPeng
In Groningen kunt u ook particulier een auto leasen. Het belangrijkste waar u op moet letten bij particulier leasen, is het type auto dat u wilt leasen. Lees hier alles over auto leasen Groningen.