Inhoudsopgave
In 2024 genieten eigenaars van elektrische auto’s nog altijd van een volledige vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting, maar vanaf 2025 zullen ook zij deze belasting moeten betalen. Hoewel er vanaf dat jaar een aanzienlijke korting wordt toegekend, roept dit toch vragen op. De discussie draait vooral om de zware accu’s van elektrische voertuigen en hoe deze het belastingtarief beïnvloeden. In dit artikel kijken we naar de geplande veranderingen en hoe de overheid tot minstens 2030 belastingvoordelen voor elektrische voertuigen probeert te waarborgen. Hierdoor blijft de aanschaf van een elektrische auto nog altijd erg interessant. Ook na 2030 zal dit wellicht het geval blijven.
Geen wegenbelasting in 2024, vanaf 2025 wel
De motorrijtuigenbelasting is een wegenbelasting die je moet betalen als je een auto of een ander voertuig op je naam hebt staan. Het tarief hiervan is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de CO2-uitstoot en de gebruikte brandstof. Eigenaars van een elektrische auto hoeven momenteel geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Vanaf 2025 zullen eigenaars van een elektrische auto wel motorrijtuigenbelasting dienen te betalen, maar krijgen zij een korting. Deze korting bedraagt in 2025 maar liefst 75%. Daarom spreekt men ook wel van een kwarttarief voor elektrische voertuigen.
Problematiek van de zware accu
In het oorspronkelijke plan zouden eigenaars van elektrische voertuigen vanaf 2026 wel gewoon wegenbelasting moeten betalen, maar daarop ontstond kritiek. Een probleem is dat men bij het berekenen van de wegenbelasting ook rekening houdt met het gewicht van de auto. Een zwaardere auto zorgt over het algemeen voor meer uitstoot en meer slijtage aan het wegdek. Een elektrische auto weegt echter zwaarder dan een vergelijkbare benzineauto. Dit komt onder meer door het gewicht van de zware accu die in een elektrische auto zit. Hierdoor zouden eigenaars van elektrische personenauto’s meer wegenbelasting moeten betalen dan eigenaars van een vergelijkbare benzineauto, terwijl de milieukost van een benzineauto toch een stuk hoger ligt. Dit kan volgens experts niet de bedoeling zijn. Dit zou namelijk kunnen resulteren in de stagnatie van de ingroei van emissievrije personenauto’s, terwijl het kabinet dit net wil stimuleren.
Motie van Holterhues (ChristenUnie)
Hierover werd reeds op 2 april 2024 een motie ingediend. Met deze motie werd verzocht om een oplossing uit te werken om het onevenredig hoog belasten van elektrische auto’s te voorkomen. De Eerste Kamermotie Holterhues c.s. (36.410 XII, G) verzocht de regering om nog dit jaar te onderzoeken of er een oplossing kan komen waardoor eigenaren van elektrische auto’s maximaal hetzelfde betalen als eigenaren van benzineauto’s. Uiteindelijk heeft de regering gekozen voor een uitbreiding van de kortingsregeling, waardoor eigenaren van elektrische auto’s ook na 2025 nog altijd een korting zullen krijgen. Deze korting zal wel worden afgebouwd en elk jaar afnemen.
Tot minstens 2030 korting op wegenbelasting
In de Voorjaarsnota 2024 is het plan opgenomen om na 2025 een korting toe te kennen die elk jaar zal worden afgebouwd. Dit voorstel kiest voor een korting van 40% voor de jaren 2026 tot en met 2028, van 35% voor het jaar 2029 en van 30% voor het jaar 2030. Nadien zal men geen korting meer krijgen. Het is wel nog wachten op het definitieve Belastingplan 2025 waarin deze korting formeel is opgenomen.Het Belastingplan 2025 is op het moment van schrijven reeds aangenomen door de ministerraad, maar is nu naar de Afdeling advisering van de Raad van State voor spoedadvies. De Afdeling advisering van de Raad van State is een adviesorgaan dat zowel de regering als het parlement adviseert over wetgeving en bestuur. De Afdeling advisering kan opmerkingen en bezwaren geven en zal die vervolgens publiceren op de website van de Raad van State. In sommige gevallen is het kabinet verplicht om het een en ander opnieuw te bespreken.