Zoals bij vrijwel alle dingen in het leven, moet je eens in de zoveel tijd onderhoud plegen. Het eerste probleem waar je tegen aanloopt, is het vinden van een goede monteur die weet wat hij doet. De meeste monteurs zijn namelijk enkel en alleen getraind voor onderhoud aan brandstofmotoren, en kunnen verbaasd overkomen als ze onder de motorkap ontdekken dat deze er geen heeft. Dit betekend dat je – vooral in het begin – voor het meeste onderhoud naar de dealer zult moeten.
Standaard onderhoud
Afhankelijk van de garantie, kan dit iets meer kosten dan bij een vriendelijke monteur bij een lokale garage. In de praktijk zal de dealer het lastig vinden om hoge kosten in rekening te brengen voor het onderhoud aan je nieuwe elektrische bolide. Dit komt omdat een elektromotor relatief simpel is en over weinig bewegende onderdelen beschikt. Dit in vergelijking met een brandstofmotor met enkele honderden onderdelen. Er zijn slechts weinig onderdelen van een elektrische auto die vatbaar zijn voor slijtage. Mocht het toch slijten, dan is het gemakkelijk te vervangen.
De kans is groot, dat tegen de tijd dat je vijf jaar garantie is verstreken, zelfs de monteur van de lokale garage weet hoe hij een elektromotor moet onderhouden of repareren. De kosten hiervan zullen in de praktijk meevallen. Dat wil niet zeggen dat er geen andere slijtage-en-scheur kwaaltjes voor kunnen komen. Enkel het onderhoud aan de motor is vele malen voordeliger. Het onderhoud aan een elektrische auto is hiermee ongeveer een derde van de kosten in vergelijking met een brandstof aangedreven auto.
De accu
De elektrische auto bestaat voor een groot deel uit batterij. Het accupakket van een elektrische auto is groot, zwaar en complex. Het heeft niet veel onderhoud nodig, maar zoals iedereen met een smartphone, laptop of camera je kan vertellen, zal de accu in capaciteit afnemen. Hoe langer je een elektrische auto hebt, hoe korter het bereik zal worden. In het begin zal je het niet tot nauwelijks merken en de accu begeeft het ook niet van de een op de andere dag. De meeste schattingen voorspellen dat een lithium-ion elektrische auto accu goed is voor 160.000 kilometer rijden, met behoud van een goed bereik. Maar het is mogelijk dat je op een dag merkt dat de accu vaker opgeladen moet worden, en besluit deze te laten vervangen bij een dealer of speciale vervangservice.
Een accupakket voor een Nissan Leaf kost ongeveer 15.000 euro. Om de verkoop van de auto te stimuleren, wordt deze op dit moment niet volledig doorberekend in de aanschafprijs van de auto. Het goede nieuws is dat veel autofabrikanten en accuproducenten werken aan massaproductie voor lithium-ion batterijen. Hierdoor zullen de kosten voor een nieuwe accu veel lager zijn dan nu. Ook worden er initiatieven gestart om je oude accu op te kopen. Deze accu is namelijk niet meer geschikt voor in een elektrische auto, maar wel geschikt voor energieopslag in het elektriciteitsnetwerk. Mensen die weinig kilometers maken kunnen eventueel een tweedehandse accu kopen. In de meeste gevallen ben je tegen die tijd alweer aan het kijken voor een nieuwe elektrische auto.