Amazon maakt niet alleen naam in de wereld van e-mobiliteit met zijn Rivian e-transporter. Samen met de start-up Zoox, die ze zonder meer kochten, ontwikkelden ze een elektrisch en zelfrijdend voertuig dat onlangs werd gepresenteerd. Deze heeft een enorm batterijpakket en is ontworpen als een shuttle-achtig voertuig voor autonoom rijden.
Volgens zijn eigen verklaring is de Zoox Stromer ontwikkeld in de VS. Het is het enige voertuig dat bidirectioneel kan rijden en heeft vierwielbesturing waarmee door compacte ruimtes kan worden gemanoeuvreerd en van richting kan veranderen zonder achteruit te rijden. Met een lengte van 3,63 m heeft het voertuig een van de kleinste footprints in de auto-industrie. Het voertuig heeft een symmetrische zitconfiguratie met vier tegenover elkaar geplaatste stoelen, waardoor het stuurwiel en de bank in traditionele voertuigontwerpen overbodig zijn.
De start-up bevestigde dat de rijdende shuttle een enorm accupakket van 133 kWh heeft. Dit is een van de grootste die momenteel beschikbaar is in elektrische voertuigen. Volgens Zoox is het mogelijk om tot wel 16 uur continu te rijden. Aicha Evans, CEO van Zoox, zei bij de onthulling van het elektrische voertuig: “We zijn bezig met het veranderen van de rijervaring om steden een superieure Mobility-as-a-Service te bieden. En met alarmerende statistieken over CO2-uitstoot en verkeersongevallen, is het belangrijker dan ooit dat we een duurzame, veilige oplossing ontwikkelen waarmee chauffeurs van A naar B kunnen komen.”
Amazon Zoox enorm veilig
Hier benadrukt het bedrijf de focus op veiligheid, die belangrijk wordt met de komst van zelfrijdende voertuigen. Het voertuigontwerp bevat meer dan 100 veiligheidsinnovaties die niet in conventionele auto’s voorkomen, waaronder een nieuw airbagsysteem voor bi-directionele voertuigen en autostoelen die de passagiers omhullen, wat neerkomt op vijfsterren-crashbescherming voor alle vier de stoelen. De voertuigen gebruiken een unieke sensorarchitectuur bestaande uit camera’s, radar en LIDAR om een ongeëvenaard gezichtsveld van 270 graden te krijgen in alle vier de hoeken van het voertuig, waardoor de typische blinde hoeken worden geëlimineerd en het voertuig consequent objecten ernaast en erachter kan volgen. inclusief voetgangers, fietsers en andere weggebruikers.
Levinson stelt ook dat het voertuig de belangrijkste FMVSS-crashtests heeft doorstaan en dat er nog steeds wordt gezocht naar nieuwe, innovatieve manieren om onze chauffeurs en andere weggebruikers te beschermen. Het bedrijf heeft niet gezegd wanneer zijn robottaxi live gaat, maar bevestigde wel dat hij momenteel wordt getest in Las Vegas, San Francisco en Foster City.