Inhoudsopgave
Als je voor de allereerste keer met het onderwerp elektrische auto’s te maken hebt, zullen er veel termen verschijnen die je waarschijnlijk meer in verwarring brengen dan dat ze bijdragen aan een beter begrip. Daarom leggen we je graag het een en ander uit. We beginnen met de verschillende soorten soorten termen van een elektrische auto.
BEV
Battery Electric Vehicle (BEV) duidt het type voertuig aan dat in de volksmond bij ons bekend staat als een elektrische auto . Deze kunnen worden opgeladen aan stopcontacten thuis of aan het openbare elektriciteitsnet, maar ook aan speciale oplaadpunten. Het voertuig haalt zijn energie uitsluitend uit de batterij, die wordt gebruikt om de elektromotor aan te drijven. Daarnaast gebruiken elektrische auto’s remenergie via recuperatie om deze in de batterij te voeden. In tegenstelling tot auto’s met verbrandingsmotoren, hebben elektrische voertuigen op batterijen geen versnellingsbak nodig en hebben ze geen keuzehendel voor verschillende versnellingen vooruit.
Lokaal gezien is de elektrische auto emissievrij en is het rendement van de elektromotor veel hoger dan dat van verbrandingsmotoren. Elektrische auto’s zijn stiller en het volledige koppel is beschikbaar zodra u wegrijdt. Wat tegen puur elektrische auto’s spreekt, is hun beperkte actieradius, wat te wijten is aan het feit dat lithium-ionbatterijen nog steeds erg duur en zwaar zijn. Ook de redelijk beheersbare uitbreiding van de laadinfrastructuur is een beperkende factor. Dit zijn echter beide punten die voortdurend worden geoptimaliseerd.
E-REV
Een elektrische auto met uitgebreide actieradius is wanneer een conventionele elektrische auto naast de elektrische componenten een kleine verbrandingsmotor heeft. Dit is de beslissende factor voor het uitgebreide bereik (range extender). Deze extra motor drijft echter niet het voertuig zelf aan, maar een generator, die op zijn beurt de accu van de elektrische auto oplaadt.
Dit maakt het mogelijk om de werkelijke actieradius te vergroten, de verbrandingsmotor loopt met het meest efficiënte rendement, omdat er geen directe interventie in de aandrijving nodig is. Het feit dat de benzinemotor en de benzinetank het voertuiggewicht verhogen, kan als een nadeel worden gezien. Het grotere bereik in de vorm van de range extender brengt ook extra kosten met zich mee vanwege de benodigde componenten. Verder is de elektrische auto met range extender niet meer emissievrij.
HEV
De Hybrid Electric Vehicle (HEV) verwijst naar de hybride auto , die wordt aangedreven door een conventionele verbrandingsmotor in combinatie met een extra elektromotor. De extra elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor in bepaalde belastingsituaties (starten, accelereren enz.) en maakt een verhoogde werking van de verbrandingsmotor in het optimale vermogensbereik mogelijk.
De combinatie van elektromotor en verbrandingsmotor helpt het brandstofverbruik te verminderen, vooral in stadsverkeer en in stop-and-go-modus in files. Micro- en mild hybride voertuigen kunnen niet puur elektrisch rijden, maar een full hybride kan dit wel, althans over korte afstanden. De drie typen hybride auto’s verschillen in de sterkte van de afzonderlijke componenten. Door de ingebouwde verbrandingsmotor is de hybride elektrische auto niet emissievrij.
PHEV
De zogenaamde Plug-In Hybrid Electric Vehicle (PHEV) worden beschouwd als een uitbreiding van hybride technologie. Hier wordt het brandstofverbruik verder verlaagd, omdat de accu’s niet meer uitsluitend door de verbrandingsmotor kunnen worden opgeladen, maar ook via het elektriciteitsnet kunnen worden opgeladen. Het concept van de plug-in hybride hecht meer waarde aan het vergroten van de batterijcapaciteit om langere afstanden emissievrij te kunnen afleggen.
Vooral in het dagelijkse stadsverkeer is het puur elektrische rijbereik van zo’n 60 tot 80 kilometer perfect voldoende om korte afstanden en alledaagse ritten af te leggen. Naast puur elektrische auto’s zijn plug-in hybrides een alternatief voor de klassieke verbrandingsmotor, althans op korte tot middellange termijn, aangezien meer dan 80% van alle ritten in het dagelijks leven binnen het batterijbereik vallen. In tegenstelling tot pure hybride voertuigen behoren PHEV’s tot de klasse van elektrische auto’s en genieten ze van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting.
FCEV
De zogenaamde brandstofcelvoertuigen – Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) – zijn een speciale klasse van elektrische auto’s. De gelijknamige brandstofcel zet brandstof om in elektrische energie. De elektriciteit die bij deze reactie wordt opgewekt, kan worden gebruikt om een elektromotor aan te drijven. De energie wordt in de brandstofcel opgewekt door een reactie van zuurstof met waterstof. Als alternatief kunnen op deze manier ook organische verbindingen (bijvoorbeeld methaan en methanol) worden omgezet.
Brandstofcelvoertuigen zijn absoluut klimaatneutraal en emissievrij – het enige afvalproduct (emissie) van de chemische reactie is water. De mogelijkheden om waterstof te tanken zijn echter zeer beperkt. Het ontbreken van een laadinfrastructuur staat het succes van de brandstofcelauto, die in directe vergelijking met de elektrische auto nog slechter is ontwikkeld, in de weg. De dure prijs van brandstofcellen zelf beperkt ook de interesse in FCEV’s.