De nieuwe brandstofcelgenerator van Toyota Mirai kan nu worden besteld

by admin
Toyota Logo

De nieuwe Toyota Mirai is nu te bestellen: in de tweede modelgeneratie is hij dynamischer, krachtiger en veiliger dan zijn voorganger, aldus de fabrikant in een recent persbericht. Zoals Toyota benadrukt, combineert de nieuwe editie een sportief, elegant design met veiligheid en comfort: het interieur heeft nu vijf in plaats van vier zitplaatsen, wat de vierdeurs auto geschikter maakt voor alledaags gebruik en gezinnen. Naast de apparatuurafhankelijke automatische airconditioning met drie zones, profiteren de inzittenden ook van een luchtzuiveringssysteem dat zelfs microscopisch kleine fijne stofdeeltjes met een deeltjesgrootte PM 2,5 uit de lucht filtert. Vanwege hun grootte worden ze als bijzonder gevaarlijk beschouwd.

Klanten kunnen kiezen uit drie uitrustingslijnen en zeven verschillende lakken. Reeds de prijzen vanaf 63.900 euro (inclusief 19 procent BTW) beschikbare basisversie biedt vele voorzieningen, vooral de nieuwste generatie Toyota Safety Sense. De verder uitgebreide combinatie van verschillende assistentiesystemen ondersteunt de bestuurder in het dagelijks leven en creëert zo een hecht veiligheidsnet voor Toyota. Het pre-collision noodremsysteem omvat nu ook bijvoorbeeld stuurhulp en een kruispuntassistent die beschermt tegen aanrijdingen met voetgangers en tegenliggers bij het afslaan.

De Lane Guidance Assistant waarschuwt als de Mirai dreigt af te wijken van de rijstrook – visueel, akoestisch en ook haptisch door middel van een trillend stuur. Reageert de bestuurder niet, bijvoorbeeld vanwege een medisch noodgeval, dan parkeert de ‘Driver Emergency’-assistent het voertuig veilig langs de weg. De op radar gebaseerde cruisecontrol houdt niet alleen uw afstand en snelheid bij, maar verlaagt ook uw eigen snelheid voordat u bochten inrijdt en verhoogt deze automatisch weer bij het verlaten van bochten. Andere functies zijn onder meer een grootlichtassistent en verkeersbordherkenning. In hogere uitrustingslijnen zijn een achteruitrijassistent (RCTA-B), een dodehoekassistent (BSM) en een parkeerassistent (ICS) toegevoegd om te helpen bij het parkeren.

Geoptimaliseerde brandstofcelaandrijving

Het hart van de nieuwe Mirai is echter een nieuw ontwikkeld aandrijfsysteem: dankzij een derde waterstoftank en een krachtigere, maar compactere brandstofcel loopt de actieradius nu op tot 650 kilometer. Dit betekent dat zelfs langere afstanden vrijwel geruisloos kunnen worden afgelegd zonder CO2- en vervuilende emissies . De opgeslagen waterstof wordt in het voertuig omgezet in elektrische energie, die de elektromotor aandrijft, die wordt opgevoerd tot 130 kW (182 pk).

Terwijl de brandstofcel vooraan onder de motorkap werd geplaatst, zitten de elektromotor en de aandrijfaccu aan de achterkant. Hierdoor realiseert Toyota een optimale gewichtsverdeling van 50:50 over de voor- en achteras. In combinatie met het GA-L-platform van Toyota Global New Architecture (TNGA) is rijplezier gegarandeerd: de basis, vanaf het begin ontworpen voor voertuigen met achterwielaandrijving en verschillende aandrijvingen, verlaagt het zwaartepunt en verhoogt de stijfheid van de carrosserie. De meer directe en gelijkmatige respons zorgt voor extra comfort en meer wendbaarheid.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt. Accepteren