Inhoudsopgave
Elektrisch rijden heeft de toekomst, zoals ook Audi ondervonden heeft. De autofabrikant richt zich qua elektrische voertuigen niet meer alleen op het hogere marktsegment, maar wil voor elk segment een passend model hebben. Dat is natuurlijk een mooi streven en het zal zeker bijdragen aan het verduurzamen van het wagenpark in Nederland.
Overstap van fossiel naar hybride en elektrisch
In 2010 kwamen zij op de markt met hun kleinste model – de Audi A1 – maar na aanscherping van de CO2-emissie eisen, bleek dat model – dat op fossiele brandstof reed – niet meer rendabel. Meerdere grote autofabrikanten zijn daardoor gestopt met de productie van hun kleinste fossiele modellen en ook Audi maakt geen A1’s die niet duurzaam zijn meer.
Gelukkig bleef Audi niet bij de pakken neerzitten, maar kwam er ook voor het segment van de kleine auto’s een elektrisch model op de markt: de Audi A1 e-tron is sinds 2018 verkrijgbaar. Met deze auto rijd je volledig elektrisch en hij is in twee varianten verkrijgbaar, die verschillen in (theoretisch) rijbereik.
Hoe ver kom je ermee?
De Audi e-tron 50 Quattro beschikt over een maximale batterijcapaciteit van 71 kWh, waarmee 336 kilometer aaneengesloten kan worden afgelegd. De Audi e-tron 55 Quattro heeft een maximaal vermogen van 95 kWh en dat levert een actieradius van maximaal 436 kilometer op.
Er zit weliswaar een range extender ingebouwd die nog wel op fossiele brandstof draait, maar die dient alleen om de elektrische accu onderweg bij te laden en is niet met de wielen verbonden. Deze nieuwe Audi A1 is bij uitstek geschikt voor gebruik op kortere afstanden (stadsritjes), maar door de range extender kun je er ook prima langere ritten mee maken.
Hoe werkt het opladen?
Of je nu een kortere of langere rit met je Audi e-tron maakt, op enig moment moet hij opgeladen worden. De langzaamste manier is via een gewoon stopcontact, de snelste manier via een snellader die je vaak bij tankstations langs de snelweg aantreft. Daarmee zijn beide modellen binnen 30 minuten tot 80% van hun batterijcapaciteit opgeladen, dus terwijl je zelf een korte rijpauze neemt en een kop koffie haalt, is je wagen al snel weer klaar voor de volgende paar honderd kilometer. Thuis kun je het beste een laadpaal laten installeren. Veel gemeenten hebben daar tegemoetkomingen voor om elektrisch rijden te stimuleren, dus vraag dat zeker goed na.
Financiële voordelen
Met de Audi A1 e-tron haal je dus een volledig elektrisch voertuig in huis, dat slechts 45 g CO2 per kilometer uitstoot en met een verbruik van ongeveer 1,9 liter brandstof per 100 kilometer heel zuinig genoemd mag worden. Daardoor hoef je voor deze auto geen wegenbelasting te betalen en krijg je vrijstelling van de BPM.
Alle reden dus om serieus te overwegen om zo’n wagen aan te schaffen. Liefst een nieuwe, elektrische, maar door deze vernieuwing zijn er nu ook veel ‘fossiele Audi A1’s’ op de markt, die nog lang niet versleten zijn. Een tweedehands Audi A1 kopen is ook een duurzame keuze als een eigen elektron op dit moment nog niet haalbaar is.