Tesla geeft inzicht in de productie van 4680 batterijen

door admin

In de toekomst wil Tesla zijn elektrische auto’s uitrusten met volledig zelf geproduceerde, nieuw ontwikkelde accu’s. De ronde cellen van het type 4680 zijn groter dan de huidige generatie en zouden krachtiger, duurzamer en goedkoper moeten worden. In eerste instantie zullen de nieuwe batterijen op kleine schaal worden geproduceerd, later zal de productie enorm worden opgevoerd – een nieuwe video laat zien hoe de technologie eruit ziet:

Tot nu toe heeft Tesla samen met zijn Japanse technologiepartner Panasonic batterijcellen geproduceerd in “Gigafactory 1” in de Amerikaanse staat Nevada. De pionier op het gebied van elektrische auto’s koopt ook al geruime tijd energieopslagapparaten van Chinese leveranciers. De zelf geproduceerde 4680-batterijen volgen het 2170- formaat dat in 2017 door Panasonic werd geïntroduceerd voor de model 3 middenklasser . De eerste twee in massa geproduceerde auto’s van het merk, de Model S premium sedan en de Model X SUV, blijven 18650- cellen gebruiken die vergelijkbaar zijn met in de handel verkrijgbare ronde cellen batterijen gebruiken die .

Tesla had afgelopen september een eerste blik op de 4680-technologie tijdens “Battery Day” . Bedrijfsleider Elon Musk presenteerde een nieuwe generatie batterijcellen die krachtiger, duurzamer en 50 procent goedkoper zouden moeten zijn dan de eerder gebruikte producten. Concreet zouden de 4680-batterijen vijf keer meer energie en 16 procent meer haalbaar bereik moeten opleveren. Dankzij verbeteringen op het gebied van chemie, productie en integratie van batterijcellen wordt het bereik ondanks dalende kosten met in totaal 54 procent vergroot ten opzichte van nu.

De productie van de 4680-cellen is gepland in sterk geautomatiseerde fabrieken over de hele wereld. Tesla zal ze in eerste instantie produceren op een nieuwe assemblagelijn in de belangrijkste fabriek voor elektrische auto’s in Fremont, Californië. Het eerste grote systeem staat gepland op de site van de Europese Gigafactory, die al bijna een jaar in aanbouw is in Brandenburg bij Berlijn. Musk heeft aangekondigd dat het ‘s werelds grootste batterijproductiefaciliteit zal bouwen op zijn Duitse locatie.

De nieuwe mid-range SUV Model Y die dit jaar in Duitsland wordt verwacht, zal met 4680 cellen uit de fabriek in Brandenburg rijden. Door vooruitgang in batterijtechnologie en productie wil Tesla in 2023 een elektrische auto van $ 25.000 (ongeveer 20.700 euro) vóór belasting met zelfrijdende technologie kunnen leveren. De Model 3 is de meest betaalbare Tesla tot nu toe in de VS voor minimaal rond de 36.490 dollar (30.000 euro), in dit land begint de modellenreeks bij 47.930 euro.

Related Posts

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt. Accepteren