Inhoudsopgave
Sinds de opmars van elektrische voertuigen in de westerse markten, zoeken zowel bestaande als nieuwe bedrijven naar kansen om te profiteren van deze snelgroeiende sector. Een Silicon Valley startup gooide afgelopen jaar grote ogen met de aankondiging van hun ‘take’. De elektrische auto die zij presenteerden bevat namelijk een heuse game-pc. IndiEV belooft dat ze eind 2022 de eerste auto uit de fabriek zullen laten rollen.
Een ‘supercomputer’ in je auto dit jaar
De belofte van IndiEV klonk voor het perspraatje wel heel mooi. De premiumversie van hun ‘Indi One’ voertuig zou namelijk het “eerste voertuig met een geïntegreerde supercomputer aan boord” hebben. Dankzij deze supercomputer zouden bestuurders en passagiers toegang hebben tot verschillende vormen van gamen en entertainment. In de praktijk bleek deze zogeheten supercomputer wel van een iets minder kaliber dan dat je wellicht zou verwachten, en was het meer een redelijk goede pc die je prima voor games zou kunnen gebruiken maar niet voor grafisch zware spellen als Cyberpunk 2077.
Het goede nieuws is dat de pc daarmee wel geschikt zou zijn voor bijvoorbeeld browser-ondersteunde games en vormen van entertainment, zoals online casinogames. Aanbieders zoals Unibet Nederland vereisen namelijk meestal relatief weinig van de computer qua processor en videokaart. De voornaamste eis van dergelijk online casino-entertainment is dat je beschikt over een stabiele internetverbinding. Dit zou dus prima in de elektrische gameauto van IndiEV kunnen.
Gamificatie van auto’s
Los van de concrete toepassingen die deze specifieke EV aan gebruikers te bieden heeft, wijst de introductie van de Indi One wel op een bredere trend in de auto-industrie. Auto’s worden namelijk steeds meer ontworpen met games in het achterhoofd. Dit wordt ook wel ‘gamificatie’ genoemd, wat in tal van sectoren aan populariteit heeft gewonnen. Autofabrikanten hopen door het implementeren van aspecten van games, zowel in het ontwerp als gebruik van de auto, onder andere op meer engagement van bestuurders, evenals veiliger en meer efficiënt rijgedrag.
Een van de bekendste voorbeelden van gamificatie in auto’s, en specifiek in elektrische voertuigen, is het Nissan Carwings-programma. Dit werd opgezet bij de introductie van de succesvolle Nissan Leaf en werd ontworpen met het idee om klanten te belonen voor goed rijden. Die beloning komt tot stand door het competitieve aspect, waarin je met andere Nissan Leaf-rijders concurreert in verschillende categorieën zoals verbruik en actieradius.
Minder rijden, meer entertainment
De game-pc van IndiEV wijst echter ook op een andere trend, namelijk die waarin je als autobestuurder in de nabije toekomst steeds minder verwacht zal worden om ook daadwerkelijk zelf je auto te besturen. Naarmate de technologie voor autonome auto’s door wordt ontwikkeld, zal de vraag steeds prominenter opduiken wat je de passagiers van een auto als autofabrikant te bieden hebt.
De invulling van deze ruimte in tijd zal naar alle waarschijnlijkheid worden beantwoord door een focus op meer entertainment. Dat kan in de vorm van games zijn, zoals de game-pc van IndiEV belooft. Maar denk ook aan grotere schermen om films of tv-series te bekijken. Verwacht daarom steeds meer de auto als een rijdende bioscoop en speelhal in een, in plaats van de rechttoe-rechtaan auto van nu.