10 laadproblemen – en wat je eraan kunt doen

door admin

Iedereen die niet tot de bevoorrechte kring van Tesla-rijders behoort, krijgt vroeg of laat met deze problemen bij het opladen te maken. Laten we eerlijk zijn – het opladen van een elektrische auto is nog steeds een beetje een avontuur – vooral voor EV-beginners. Een klein overzicht over wat u kunt doen om toegang te krijgen tot de hedendaagse kostbare elektriciteit.

Probleem 1: Waar is een laadstation?

De eerste vraag die opkomt is de vraag naar het volgende oplaadpunt. Hoewel de meeste elektrische auto’s een navigatiesysteem hebben waarin sommige oplaadpunten zijn opgeslagen, zijn deze meestal verouderd en laten daarom lang niet alle oplaadmogelijkheden zien. Apps zoals EVMap (voor Android), chargEV  (iOS) of ChargeMap (Android en iOS) kunnen hierbij helpen. EVMaap of chargeEV hebben wordt onderhouden door de e-car community. Deze biedt veel interessante informatie over het laadpunt, zoals openingstijden, foutmeldingen en foto’s, die je helpen bij het kiezen van de laadoptie. 

Probleem 2: Werkt het laadstation?

Laadstations met een foutmelding zijn dienovereenkomstig gemarkeerd. Er moet echter worden opgemerkt dat deze meldingen meestal afkomstig zijn van de gebruikers en slechts in uitzonderlijke gevallen rechtstreeks van de exploitant. Daarom moet de foutmelding op juistheid worden gecontroleerd. Is de vermelding al enkele weken oud en zijn er ondertussen andere voertuigen hier ingeladen? Was de foutmelding mogelijk een voertuigspecifiek probleem? Een blik op de opmerkingen bij de foutmelding helpt ook hier om snel de aannemelijkheid te kunnen controleren.

Probleem 3: Het laadstation is bezet

De meeste apps die rechtstreeks door de providers worden aangeboden, kunnen ook de bezettingsstatus oproepen, d.w.z. controleren hoeveel laadpunten van het laadstation een voertuig al aan het opladen is. Dit zijn bijvoorbeeld apps als mobility+ van EnBW, Plugsurfing, Shell Recharge (voorheen NewMotion) of eCharge van innogy van Maingau Energie.

Sommige elektrische autorijders plaatsen tijdens het laadproces een oplaadtimer, ook wel oplaadschijf genoemd, achter de voorruit, die op dezelfde manier werkt als een parkeerschijf. Dit laat zien hoe lang de bestuurder van plan is om op te laden. Met een beetje geluk hoeft u maar kort te wachten.

Probleem 4: Het oplaadpunt voor elektrische auto’s is bezet door een gewone auto

Een van de meest voorkomende en vervelende problemen van een bestuurder van een elektrische auto zijn geblokkeerde laadpalen, aangezien dit probleem niet preventief kan worden opgelost.

Dit is waar je een beetje creatief moet zijn. Ik had al het geluk dat ik in het interieur van de geparkeerde persoon een telefoonnummer kon ontdekken. Een snel telefoontje en de chauffeur parkeerde prompt zijn auto met veel excuses. Vaak is men zich er niet van bewust dat het opladen van parkeerplaatsen voor verbrandingsmotoren veelal taboe is.

Bij laadmogelijkheden bij supermarkten of meubelzaken kan het de moeite waard zijn om de laadpaalblokker te laten afroepen. Dit kost natuurlijk tijd, maar blijven liggen is het slechtere alternatief.

In sommige steden worden fout parkeerders gewoon weggesleept – een telefoontje naar de politie of de openbare orde is voldoende. Een ingrijpende ingreep, maar met een hoog educatief effect.

Probleem 5: Het laadstation kan niet worden ontgrendeld

Niet elk laadstation kan door elke laaddienstverlener worden geactiveerd. Het loont daarom de moeite om oplaadkaarten of sleutelhangers van meerdere aanbieders bij u te hebben. Laadstations kunnen vaak worden geactiveerd via RFID (d.w.z. laadpas of sleutelhanger) en app. Als het app- en laadpasportfolio zonder succes is opgebruikt, zijn de volgende opties beschikbaar: Als er een servicenummer is, kunt u proberen dit te activeren, wat vaak mogelijk is als een gebaar van goede wil. Als alternatief kan de telefoonjoker helpen: Misschien heeft een vriend die bestuurder is van een elektrische auto en een passend contract voor deze vervoerder en kan hij het laadpunt op afstand activeren via een app.

Probleem 6: De auto wil niet laden

Als het laadproces niet start terwijl aan alle eisen is voldaan, is er meestal een defect aan het laadstation. Ook hier helpt de hotline eerst. Soms kan de fout op afstand of met een herstart worden verholpen. Als dit niet helpt, moet je lukraak op zoek naar een ander oplaadpunt.

Als het laadproces niet start, hoewel andere voertuigen zonder problemen kunnen opladen aan het laadpunt, is het probleem waarschijnlijk uw eigen auto. Een blik op relevante online forums kan helpen om de oorzaak van de storing in het voertuig te vinden.

Probleem 7: Opladen elektrische auto gaat langzaam

Hier kunnen meerdere oorzaken zijn. De accu van de elektrische auto is mogelijk te warm of te koud om op vol vermogen te worden opgeladen. Het voertuig begrenst dan automatisch het laadvermogen.

Soms heeft het laadpunt door technische beperkingen (nog) niet de opgegeven laadcapaciteit.

Als er meerdere laadpunten op één plek zijn, is het ook mogelijk om load management te installeren, dat de aangesloten last verdeelt over de verschillende laadpunten om zo het lokale netwerk niet te overbelasten.

Probleem 8: opladen van elektrische auto wordt afgebroken

Als het laadproces wordt afgebroken, moet u gewoon proberen het laadproces opnieuw te starten. Als er extra laadkosten zijn (bijvoorbeeld de zogenaamde “sessiekosten”), kunt u deze meestal laten terugbetalen.

Zeker bij gratis laadpalen kan het ook zo zijn dat het laadproces beperkt is in de tijd, bijvoorbeeld tot de duur van een aankoop. Het laadproces wordt dan na een bepaalde tijd automatisch beëindigd.

Probleem 9: De oplaadkabel kan niet worden losgekoppeld

Soms komt het voor dat het laadstation of het voertuig de laadkabel absoluut niet wil losmaken. Het eerste dat u moet doen, is ervoor zorgen dat het voertuig en de connector zijn ontgrendeld met de juiste knoppen en dat het laadproces daadwerkelijk is beëindigd.

Bij de Type 2-stekker helpt het vaak om deze stevig in het stopcontact te drukken en er vervolgens uit te trekken. Als de kabel aan het laadstation hangt, helpt de servicehotline opnieuw, indien beschikbaar.

Sommige voertuigen hebben ook een noodontgrendeling waarmee de laadkabel aan de voertuigzijde kan worden ontgrendeld. Informatie hierover vindt u in de handleiding van het voertuig.

Een andere meedogenloze methode, die niet altijd helpt, is door op de noodstopknop te drukken. Deze stap zou echter de laatste moeten zijn, aangezien het laadstation daarna misschien niets meer doet.

Probleem 10: Ik kan het geplande laadstation niet bereiken

Vooral nieuwkomers in elektrische auto’s kunnen deze angst hebben en worden vroeg of laat met deze situatie geconfronteerd, bijvoorbeeld als ze nog niet in alle situaties de actieradius van het voertuig weten in te schatten. Het enige dat hierbij helpt is: blijf kalm en wees creatief. Want elektriciteit is overal. In geval van nood kun je bij tankstations, fastfoodrestaurants of autodealers gewoon vragen of je even aan het stopcontact mag opladen voor een kleine fooi om de laatste meters naar het laadstation te overbruggen.

Heb je nou zelf ook een probleem met je elektrische auto gehad en staat deze er niet tussen? Laat dan een berichtje achter om deze kenbaar te maken, het liefst ook met een oplossing!

Related Posts

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt. Accepteren