Elektrische auto’s veroveren de autosport!

door admin

Elektrische aandrijving is de autosport nog niet echt ingeburgerd. Toch bewijzen diverse bedrijven over de hele wereld dat hier snel verandering in moet komen. In dit artikel vind je alle recente prestaties!

Nieuw wereldrecord: 1,513 seconden

Het Zwitserse Formula student-team heeft een wereldrecord neergezet op de sprint van 0 naar 100 kilometer per uur, in een elektrisch aangedreven scheurmonster! De raceauto van het team wist de snelheid in 1,513 seconden te bereiken. Het vorige record stond op naam van de Duitse Formula Student-team met een tijd van 1,779 seconden. Het strijdwapen, met de bijnaam ‘grimsel’, van de Zwitserse universiteiten ETH Zürich en Hochschule Luzern wordt aangedreven door een 140 kW (200 pk) elektromotor met een koppel van maar liefst 1.700 Nm. Hier kan Tesla nog een puntje aan zuigen. Het gewicht van de auto? … slechts 168 kilogram.

Of het record lang op Zwitserse naam blijft staan, is te betwijfelen. De strijd tussen Formula Student-teams, van universiteiten uit heel Europa, is zeer hevig. Ook Nederland heeft een succesvol Formula-team. Het Formula Zero Team Delft noteerde in 2015 de snelste elektrische ronde ooit op het circuit van Zandvoort. De ronde werd gereden in 2:05:45.

Kwartmijl in 7,6 seconden

Ook het team van Electric Fox hield een feestje. Het team wist het Europese kwartmijl record te verbreken voor elektrische dragsters. Dit werd gedaan op een dragstrip in Zweden. Het racemonster legde een kwartmijl af in slechts 7,6 seconden. De dragster haalde daarbij een snelheid van 275 km/u. De aandrijving bestond uit zes elektromotoren met een systeemvermogen van 1.020 kW (1.368 pk) en 1.160 Nm koppel. De elektromotoren werden gevoed door een 800V lithium-ion batterijpakket. Met dit batterijpakket kwam de dragster op een totaal gewicht van 725 kilogram.

Nu Electric Fox het Europese record heeft behaald, zijn alle doelstellingen nog niet behaald. Het einddoel is om een tijd van onder de zeven seconden te realiseren met een snelheid van meer dan 320 km/u. De dragster van Electric Fox komt ook in actie tijdens de Pikes Peak International Hill Climb.

Honda komt ook in actie

Honda heeft voor de beroemde Pikes Peak International Hill Climb de elektrische NSX EV Concept ontwikkeld. Het doel is het winnen van de Challenge Exhibition klasse. In 2015 won Honda in deze klasse ook met een elektrisch aangedreven auto, het CRZ EV Concept. De NSX-racer heeft dezelfde aandrijflijn, maar is nog verfijnder en krachtiger. Een mooie toevoeging aan de autosport.

De Honda NSX EV Concept maakt gebruik van vier elektromotoren die onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd. Volgens de Japanners is de zogeheten AWD powerunit de eerste ter wereld die de koppel per wiel zeer nauwkeurig kan regelen. De NSX heeft drie keer meer vermogen dan de CRZ EV. Met ongeveer 441 kW (600 pk) best een snelle bak!

Honda stopt veel geld in het Pikes Peak-project om de aandrijftechniek te optimaliseren voor massaproductie. De volledig elektrische Honda NSX die binnen afzienbare tijd op de markt wordt gebracht, krijgt dezelfde SH-AWD aandrijflijn. In deze race zal de auto tot het uiterste worden getest.

De Pikes Peak International Hill Climb is de op twee na oudste race in de Verenigde Staten. De eerste “Race to the Clouds” was in 1916. Het 12,42 mijl lange parcours start onderaan de Pikes Peak-berg in de Rocky Mountains op zo’n 2.860 meter hoogte en telt 156 bochten. De finish is op 4.300 kilometer hoogte. De afstand wordt om de beurt afgelegd. Elektrische auto’s maken de laatste jaren enorme progressie ten aanzien van conventionele raceauto’s, mede doordat elektromotoren geen hinder ondervinden van de ijle lucht.

Autosport agenda: de 2016-editie van de Pikes Peak International Hill Climb (de 94ste) werd op zondag 26 juni 2016 gereden. Honda claimde met de NSX EV Concept een eerste plaats in zijn klasse (Time Attack 2 class) en 20ste overall.

Formula E nadert hoogtepunt

Over de elektrische autosport gesproken: in het weekend van 2 juli vond de beslissende race van het FIA Formula E-kampioenschap plaats in Londen. De titel werd voor het tweede achtereenvolgende jaar uitgereikt aan Renault e.dams! Het Franse team omarmde de uitdaging van de Formule E kampioenschap vanaf het begin.

Een herziening van de technische reglementen in het tweede jaar gaf de teams de vrijheid om hun eigen aandrijflijn te ontwikkelen, en daarbij liet Renault geen enkele gelegenheid onbenut zijn technische expertise te gebruiken. Met behulp van de uitgebreide EV knowhow en faciliteiten, waarmee ook de Twizy en ZOE ontworpen werden, kwam Renault e.dams al snel naar voren als favoriet voor de titel.

Related Posts

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt. Accepteren