Na de vroege start met de in 2013 geïntroduceerde kleine auto i3, brengt BMW pas dit jaar meer elektrische auto’s op de markt. Enkele dagen na de presentatie van de balans voor 2020 concretiseerden de Beieren hun doel met puur elektrische voertuigen in het nieuwe jaar: de verkoopcijfers worden verdubbeld, aldus verkoopdirecteur Pieter Nota. Hij noemde het specifieke verkoopvolume niet.
De premiumfabrikant had eerder aangekondigd dat het in 2020 wereldwijd ongeveer 2,33 miljoen BMW-, MINI– en Rolls-Royce-voertuigen had afgeleverd, die werd gekenmerkt door de coronaviruspandemie – een afname van 8,4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. 192.646 van de verkochte voertuigen waren gedeeltelijk of volledig elektrisch, een groei van 31,8 procent. De verkoop van plug-in hybride auto’s is met 38,9 procent gestegen ten opzichte van 2019 en die van elektrische auto’s met 13 procent.
Naast de BMW i3 bood de Groep in 2020 ook de elektrische auto MINI Cooper SE aan. Cooper SE behaalde 17.580 verkopen, het i3- resultaat werd niet gepubliceerd. BMW is van plan om de komende jaren zijn e-mobiliteitsaanbod aanzienlijk uit te breiden. Naast de vorige elektrische auto’s en verschillende plug-in hybride varianten van de verbrandingsmodellen, werd onlangs de batterijversie van de SUV X3 aangeboden, en dit jaar de Gran Coupé i4 (op de foto) en het technologieplatform iX met pure Elektrische aandrijving. Bij MINI komen er in de toekomst ook meerdere elektrische auto’s.
BMW wil de totale verkoop van elektrische auto’s en plug-in hybrides dit jaar met meer dan 50 procent verhogen. “Dit onderstreept het belang van elektromobiliteit als een belangrijke motor voor de groei van ons bedrijf”, aldus Nota. Voor verdere groei moet het portfolio tegen 2023 worden uitgebreid tot 25 elektrische voertuigen, waarvan meer dan de helft volledig elektrische modellen. Tot de geplande elektrische auto’s behoren ook overeenkomstige versies van de sedans uit de 5- en 7-serie en de SUV X1.
Voor de volgende fase van zijn e-mobiliteitsstrategie , die in 2019 zal worden versneld, gebruikt BMW gedeelde technologieën en platforms waarmee modelseries kunnen worden geproduceerd op dezelfde lijnen als klassieke verbrandingsmotoren, plug-in hybrides of elektrische auto’s. Met de i3 vertrouwde het bedrijf nog steeds op zijn eigen architectuur en productie. Voor het midden van het decennium werd een nieuw platform aangekondigd dat de focus verlegt van verbranding naar elektrische aandrijvingen. Men wil flexibel zijn met de aandrijftypen en ook met de toekomstige architectuur, benadrukte ontwikkelingsdirecteur Frank Weber in november.