Sono Sion: crowdfunding op schema

by admin
Sono sion

Rond de jaarwisseling dreigden Sono Motors en zijn elektrische auto op zonne-energie te eindigen. Nu heeft de start-up een nieuwe 50 miljoen euro opgehaald om verder te gaan. Alle informatie over de innovaties van de Sion en al het drama van zijn ontwikkeling.

Dat had bijna niemand gedacht. Nadat Sono Motors eind 2019 dreigde zonder geld te zitten, kan de start-up in München nu diep ademhalen. Als door een wonder bracht de nieuwe crowdfunding meer op dan de beoogde 50 miljoen euro om door te gaan.

Achtergrond: begin december 2019 heeft Sono Motors afscheid genomen van zijn vorige investeerders. De doelen van de idealistische oprichters en de doelen van de donateurs waren niet langer compatibel. Een nieuwe ronde van crowdfunding begon. En inderdaad: drie dagen voordat het ultimatum afliep, kon Sono Motors de voltooiing aankondigen: “We zijn sprakeloos”, bedankte het team alle supporters.

Nu is het afwachten of de beloften worden nagekomen. Met name de 10 miljoen euro, die van een niet nader genoemde industriële partner zou moeten komen, moet binnenstromen zodat de volgende stappen kunnen worden gezet. Voorlopig lijkt het project tenminste gered. Maar het is ook duidelijk dat er nog grotere investeringssommen zullen moeten volgen. Omdat het geld genoeg zal zijn om de prototypes van de serie te bouwen en de crashtests uit te voeren.

Van prototype tot elektrische auto in serie

Het verhaal was zo goed begonnen. Met veel enthousiasme en onvermoeibaar werk zijn de drie oprichters van Sono Motors onverwacht ver gekomen. De ontwikkeling van de Sion is voltooid. De Sion wordt in Zweden geproduceerd. Namelijk in de voormalige Saab-fabriek in Trollhättan. Er wordt gesproken over 260.000 voertuigen die Sono Motors zou willen produceren. De huidige eigenaar van de faciliteiten is “National Electric Sweden Vehicle” (NEVS). “De productie zou daar met 100 procent hernieuwbare energie kunnen zijn optreden. Dat laat zien hoe consequent Sono Motors vasthoudt aan de visie van klimaatvriendelijke mobiliteit. De productiedatum zal echter aanzienlijk worden vertraagd vanwege het financiële gat in de tussentijd. Begin 2022, zo wordt nu gezegd, de vroegst mogelijke levering van de eerste Sion als serievoertuig. De geautomatiseerde productielijn wordt momenteel niet besteld of gefinancierd.

Zoals gepland, de Duitse leverancier van automotive Elring-Klinger is om bij te dragen aan de batterij . Sono Motors is voornemens de elektrische aandrijflijn over te nemen van leverancier Continental . Ook Bosch als partner aan boord en levert het besturingsapparaat voor alle dataverbindingen met de buitenwereld.

Zelfs het prototype leek tijdens het rijden verbazingwekkend volwassen. Het kraakte, knarste of maalde niets. De remwerking bij het loslaten van het gaspedaal was niet erg sterk, maar de recuperatie (energieterugwinning) was zeer efficiënt, verzekerde een van de ontwikkelaars. De keerkring leek aangenaam klein. De auto voelde gewoon niet bepaald handig aan. Het prototype vertoonde echter ook een flagrante zwakte: de zonnepanelen op de bevestigingspunten waren versplinterd.

Sono Motors Sion: zonnecellen laden de batterij op

Sono Motors verbeterde vervolgens het ontwerp . Mathieu Baudrit, Hoofd Onderzoek en Ontwikkeling, Solar Integration legt uit: “In het serievoertuig zullen volledig geïntegreerde zonnecellen worden gebruikt, die zijn ingebed in een duurzaam en ongevoelig polymeer.” De zonnepanelen moeten een bereik kunnen genereren van 30 tot 35 kilometer per dag. Maar alleen als het zonlicht niet door wolken wordt bedekt, natuurlijk.

Ook de afmetingen van de serieversie zijn in de loop van de ontwikkeling gewijzigd. In de laatste ontwikkelingsfase zou de Sion 18 centimeter langer en vier centimeter breder moeten zijn. Een extra zijruit aan de achterzijde moet zorgen voor een beter zicht rondom. De kofferbak moet tussen de 650 en 1250 liter kunnen (neergeklapt).

Innovatief: mos, zonne-energie en autodelen

De versnellingspookknop en airconditioning van het prototype kwamen uit de onderdelenplank van de BMW i3. Maar nu ziet de cockpit er behoorlijk netjes uit. De focus ligt op een 10 inch touchscreen met vaste knoppen voor de airconditioning en de alarmknipperlichtschakelaar op de basis. Zowel de actieradius als de extra kilometers die de zonnepanelen genereren, worden weergegeven op het 7-inch display achter het stuur. De bijzondere kenmerken van de Sion zijn terug te vinden in veel details. Naast de zonnepanelen wordt de deel-app gezien als een innovatieve feature in de community. Het kan worden gebruikt om te bepalen waar een Sion momenteel ongebruikt staat en of eigenaren deze delen voor gebruik. “Ons doel is dat elke Sion die we kopen voor 90 procent wordt gebruikt en niet voor 90 procent als een auto”, zegt mede-oprichter Jona Christians.

Op de lange termijn wilde Sono Motors niet primair zoveel mogelijk auto’s verkopen, maar juist geld verdienen met de deeldiensten . Dit betekent ook dat eigenaren hun Sion als laadstation aanbieden. Vervolgens kan de laadklep via de app worden geopend en kan de auto met een lege accu opladen. Het oplaadproces zou automatisch moeten werken. De oprichters willen ook vasthouden aan de big business-visie.

Het mos op het dashboard is niet alleen een designelement, het heeft ook klimatologische eigenschappen. En het filtert stof- en fijnstofresten die het papieren filter, dat verplicht is in auto’s, uit de binnenlucht heeft doorgelaten. De klant moet het filter zelf kunnen vervangen en de materiaalkosten moeten binnen de perken worden gehouden.

Als een van de weinige elektrische auto’s zou de Sion een aanhanger mogen trekken met een gewicht tot 750 kilogram . Nog een highlight: naast de type 2-aansluiting en de CCS-stekkeraansluiting zit er achter de laadklep ook een 230 volt stopcontact. Als u een elektrisch apparaat uit het huishouden wilt aansluiten – bijvoorbeeld bij een picknick. De Sion is ook voorbereid voor bidirectioneel opladen zodat het elektriciteitsnet kan worden gestabiliseerd.

De deelgemeenschap heeft een stem

Tijdens het ontwikkelingsproces had de gemeenschap op veel details inspraak. Zo is er overeenstemming bereikt over standaard full-ledkoplampen. Aangezien er geen dealernetwerk is en niemand zijn eigen netwerk kan opzetten, moeten service en reparaties worden uitgevoerd door onafhankelijke werkplaatsen. Eigenaren met handvaardigheid kunnen zelfs een handje helpen, zegt bedrijfsoprichter Laurin Hahn. Sono Motors opent hiervoor de technische handleiding. Reserveonderdelen worden per koerier naar het huis gestuurd.

Het oorspronkelijke plan was om de batterij voor 4.000 euro aan de klant door te geven. De totale prijs voor de Sion zou dan 20.000 euro zijn geweest. Maar de prijs kon niet worden gerealiseerd. Sono Motors heeft de verkoopprijs van de accu moeten verhogen naar € 9500. Met een totaalprijs van 25.500 euro is het aanbod niet zo goed als de concurrentie. Niet alleen krijg je voor minder geld het eGo-leven van de Hogeschool van Aken, maar ook een elektrische auto uit de grootschalige productie van Volkswagen voor ongeveer € 30.000: de ID.3.

Bron: adac.de

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accepteren Lees meer