Tesla-jager XPeng P7: rijdt verder, kost minder

door admin

Hoe Chinees kan de naam van een autofabrikant zijn? “XPeng” klinkt als iets uit een stripverhaal. Daarachter schuilt echter een zeer reële, zes jaar oude Chinese startende elektrische auto die nu zijn tweede model lanceert na de G3 SUV. De XPeng P7 sedan zou optreden als een Tesla-moordenaar tegen een concurrerende prijs. Het is onduidelijk of de P7 naar Europa komt. Duitse kopers zouden niet alles aan hem leuk moeten vinden. En er is al een geschil met Tesla.

Als de XPeng P7 in de zomer over de Chinese wegen rolt, zal het onder omstandigheden zijn die niet zo gemakkelijk zijn, die voorzitter en CEO He Xiaopeng onmiddellijk gebruikt voor zijn eigen propaganda. Het vermogen om de P7 onder de moeilijke omstandigheden van de Covid 19-crisis op de markt te brengen, bewijst de kracht van zijn jonge bedrijf, zegt de 42-jarige Xiaopeng in een persbericht.

Enorm bereik Xpeng

De elegante, bijna vijf meter lange elektrische sedan, waarvan het chassis samen met Porsche Engineering is ontwikkeld, concurreert rechtstreeks met Tesla en de Model S.Als je de informatie van de fabrikant gelooft, verslaat de P7 letterlijk zijn Californische concurrent met lengtes. De actieradius zou afhankelijk van de modelvariant tot 706 kilometer moeten zijn, waarbij moet worden opgemerkt dat deze waarde is bepaald volgens de oude NEDC-procedure en niet de nieuwere en meer realistische WLTP-procedure volgt. Het bereikvoordeel ten opzichte van de Model S (WLTP 610 km) moet in perspectief worden geplaatst.

Een weelderige 80,9 kWh-batterij zorgt voor de energievoorziening, deze moet in iets minder dan een half uur van 30 naar 80 procent laadniveau kunnen worden gebracht en binnen tien minuten nog eens 120 kilometer stroom trekken. De sprint van 0 naar 100 km / u duurt 4,3 seconden met het vierwielaangedreven high-performance model met vierwielaandrijving, het heeft een elektromotor voor en een achteras, het tweemotorige concept genereert 316 kW / 430 pk gratis. Als alternatief kunnen klanten kiezen uit twee eenmotorige en achterwielaangedreven varianten die 196 kW / 266 pk leveren.

Geschil over de automatische piloot Xpeng

Analoog aan de stuurautomaat van Tesla ontwikkelt de “X-Pilot” in de P7 autonome rijfuncties op niveau 3. Daarom is er ook een geschil tussen Tesla en Xpeng, Tesla beschuldigt een voormalige medewerker ervan de broncode voor de automatische piloot te hebben gekopieerd en gekaapt naar XPeng.

Qua prijs overtreft de P7 duidelijk Tesla’s Model S. In China kost het na aftrek van subsidies het equivalent van ongeveer 35.000 euro, zelfs het volledig uitgeruste topmodel kost de koper slechts ongeveer 50.000 euro. Zelfs als de vergelijking achterblijft: in Duitsland kost een Model S minstens 86.800 euro.

P7 starten in Europa? Het is niet bekend of en zo ja, wanneer. En zeker niet of lokale kopers de dataverzamelingswaanzin van de elektrische sedan leuk vinden, die overeenkomt met alle gangbare beoordelingen van de Chinese douane. Tot de financiers van Xpeng behoren de smartphonefabrikant Xiaomi en de Chinese e-commercegigant Alibaba, die wordt beschouwd als de grootste concurrent van Amazon. En dus is de zogenaamde “in-car” -oplossing van Alibaba in de P7 geïnstalleerd, die het mogelijk maakt om alle voertuigfuncties te bedienen met Xiaomi-smartphones en smartwatches.

Data stofzuiger op wielen

Bovenal is Alibaba met een verscheidenheid aan apps aan boord geslopen. Dit leidt er vervolgens toe dat veel gegevens van de locatie van het voertuig tot het bewegingsprofiel en de gemoedstoestand van de bestuurder worden geëxtraheerd en bijvoorbeeld worden gekoppeld aan hun aankoop- of mobiliteitsvoorkeuren. De kunstmatige intelligentie stuurt vervolgens gepersonaliseerde advertenties rechtstreeks de auto in. Bovendien, schrijft auto-motor-und-sport.de, worden dagelijks bijgewerkte portretten van de bestuurder opgeslagen, de P7 ontgrendelt immers niet alleen door vingerafdruk, maar ook door gezichtsherkenning.

Bron: kicker.de

Related Posts

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt. Accepteren