Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu. Het bespaart je brandstofkosten, en je kunt ook profiteren van belastingvoordelen en subsidie. Hiermee wil de overheid bedrijven en consumenten prikkelen om een elektrische auto aan te schaffen. In dit artikel gaan we in op de verschillende financiële voordelen en de veranderingen voor het jaar 2017.
BPM elektrische auto
BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Dit wordt betaald bij de aankoop van een nieuwe auto in Nederland of wanneer deze naar Nederland wordt geïmporteerd. De CO2 uitstoot in gram/kg bepaalt het bpm percentage voor personenauto’s. Elektrische auto’s stoten niet tot nauwelijks C02 uit en zijn tot en met 2017 vrijgesteld van BPM.
Belastingvoordeel elektrische auto
Bedrijven kunnen gebruik maken van fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken. De MIA (Milieu Investeringsaftrek) levert een fiscaal voordeel op voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen. Op deze manier kunnen bedrijven voordelig investeren in elektrische en hybride auto’s of een oplaadpunt voor de deur.
Motorrijtuigenbelasting elektrische auto
Bezitters van een auto in Nederland dienen motorrijtuigenbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd, te betalen. Volledig elektrische rijders zijn in 2016 vrijgesteld van deze belasting. Auto’s met een uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer betalen de helft van de normaal verschuldigde MRB. Het betreft in de praktijk (semi-) elektrische auto’s met bijvoorbeeld een range extender of plug-in hybride.
Subsidie elektrische auto
Naast belastingvoordelen zijn er soms ook lokaal of regionaal subsidie beschikbaar voor de aanschaf van elektrische auto’s en of oplaadpunten. Hieronder een lijst met voor ons bekende subsidie.
Rotterdam (juli 2016)
Rotterdammers met oude, vervuilende personen- of bestelauto’s kunnen in aanmerking komen voor de subsidie sloop personen- en bestelauto’s. De sloopregeling is, in verband met het verder verbeteren van de luchtkwaliteit in Rotterdam, verlengd tot 30 juni 2017. Als men in aanmerking komt voor de sloopregeling, dan levert de oude auto tenminste 1.000 euro op en dit kan oplopen tot 2.500 euro. Koopt men een 100 procent elektrische auto terug kan men daar een extra premie voor ontvangen
Den Haag (juli 2016)
Inwoners en bedrijven in Den Haag kunnen een 100 procentelektrische auto kopen met subsidie. Dat mag een tweedehands of nieuwe auto zijn. Bij aankoop van een tweedehands auto geeft de gemeente 3.000 euro subsidie, bij aankoop van een nieuwe auto is het bedrag 5.000 euro. Via de regeling kunnen 100 procent elektrische personenauto’s, bestelauto’s of taxi’s met subsidie worden aangeschaft. De subsidie kan vanaf 1 juli 2016 worden aangevraagd. De subsidie is nooit hoger dan 50 procent van de aanschafprijs. Het totale beschikbare subsidiebedrag voor personenauto’s is 200.000 euro. Voor bestelauto’s en taxi’s gezamenlijk is er 400.000 euro. De regeling loopt tot eind 2017 of zoveel eerder als de subsidiepot is uitgeput.
Belastingvoordeel en subsidie veranderingen voor het jaar 2017
Via een aangenomen motie van PvdA-kamerlid Ed Groot heeft de Tweede Kamer het kabinet gevraagd om een plan voor het stimuleren van elektrisch rijden door particulieren. De kamer heeft hiermee het Rijk opdracht gegeven om samen met branche- en consumentenorganisaties een plan te maken.
De Kamer liet weten het een gezamenlijk belang te vinden van Rijksoverheid, auto(lease)branche en consumenten- en milieuorganisaties om de doorstroming van (semi-)elektrische auto’s van de zakelijke naar de particuliere markt zo soepel mogelijk te laten verlopen. We volgen de ontwikkelingen op de voet, hieronder alle gerelateerde artikelen.
– Subsidieregeling elektrische auto’s 2017 (juni 2016)