Hoe kies je de juiste laadkabel voor jouw EV?

door admin

Het kiezen van de juiste laadkabel voor je elektrische voertuig (EV) kan een uitdaging zijn, vooral als je nieuw bent in de wereld van elektrisch rijden. In dit artikel leiden we je door dit proces en leggen we de verschillende laadmogelijkheden en stekkertypes uit.

1. Heb ik een laadkabel nodig?

Het korte antwoord is: ja. Zonder een laadkabel kun je je elektrische auto niet opladen bij openbare laadstations. Hoewel sommige wallboxen voor thuis worden geleverd met een ingebouwde laadkabel, worden de meeste zonder kabel geleverd. Bovendien kan het handig zijn om een extra laadkabel in je auto te hebben voor noodgevallen.

2. Wat zijn de laadmogelijkheden?

Er zijn vier hoofdlaadmogelijkheden, elk met een eigen kabel. Deze modi verschillen qua veiligheid, snelheid en mobiliteit van het opladen. Laten we eens kijken naar deze vier laadmogelijkheden:

Mode 2 – Via huishoudelijk stopcontact.

Je kunt je auto opladen via een huishoudelijk stopcontact. Hier heb je een speciale laadkabel voor nodig die jouw EV kan aansluiten op een normaal huishoudelijk stopcontact. Deze laadkabels hebben tevens de voorzorgsmaatregelen om je te beschermen tegen kortsluiting en elektrische schokken. Mode 2 houdt daarnaast in dat de kabel het laadvermogen kan regelen om zo piekmomenten te vermijden.  Hou er rekening mee dat opladen via deze weg veel langzamer is. In bijna ieder geval zal het maximale laadvermogen van je EV, maar ook een plug-in hybrid niet benut worden. Automerken leveren meestal een dergelijk laadkabel mee die maar tot 2,3kW kan opladen. Nu zijn er ook speciale laadkabels beschikbaar die tot 3,7kW (16 Ampère) kunnen opladen. Echter, de meeste elektrische auto’s hebben een standaard AC laadvermogen van 11kW.

Mode 3 – Via normale (thuis)laadpaal

Via deze weg kan er maximaal 22kW via wisselstroom opgeladen worden. Dit kan via een wallbox aan huis zijn of een openbare laadpaal op een parkeerplaats. Dit wordt ook wel ‘mode 3′ genoemd. Mode 3 betekent dat er communicatie tussen laadpaal en auto plaatsvind. Dit maakt slimme functies als load balancing beschikbaar. Hierdoor worden piekmomenten bijvoorbeeld vermeden. Hiervoor gebruik je ook wel de traditionele laadkabel type 2

Via krachtstroom

Opladen via een krachtstroom, of CEE, aansluiting. Dit houdt in dat je mode 2 kunt opladen met vergelijkbare laadsnelheden als een normale laadpaal. Je hebt er echter wel ook een krachtstroom aansluiting voor nodig. In Nederland vind je deze meestal alleen in bedrijfspanden of bijvoorbeeld op de camping. In Duitsland bijvoorbeeld is het dan weer meer gebruikelijk voor een huishouden om te beschikken over een krachtstroom aansluiting. Hier heb je dus een speciale ‘mobiele’ laadkabel voor nodig die jouw auto aan een specifieke CEE (3 pins of 5 pins) stopcontact kan aansluiten. 

Snelladen

Snelladen gebeurt via het Combined Charging System (CCS of CCS2) op gelijkstroom. Hiermee kun je laadsnelheden bereiken tot wel 250kW. Momenteel zijn deze mogelijkheden echter alleen nog te vinden via openbare laadpalen. Met de hoge laadsnelheden kun je je accu vaak van 0 tot 80% opladen in maximaal 20 minuten. Het nadeel van deze technologie is dat de laadsnelheid drastisch omlaag gaat van 80 tot 100%. 

Wat zijn de verschillende soorten stekkers?

Er zijn vier belangrijke stekkertypes voor elektrische auto’s die je moet kennen:

Type 1: Deze 5-pins aansluiting is de standaard in de Verenigde Staten en Japan. Je kunt er dan ook alleen 1-fase wisselstroom mee laden tot een vermogen van 7,4 kW. Sommige oudere modellen (zoals de Mitsubishi Outlander PHEV pré 2019) beschikken in Europa ook nog over een Type 1 aansluiting. Deze auto’s zijn echter via een Type 1 naar Type 2 laadkabel prima op een standaard laadpaal aan te sluiten. 

Type 2: Deze 7-pins aansluiting is de standaard in Nederland en de rest van Europa. Het wordt ook wel de Mennekes-kabel genoemd, naar de ontwikkelaar van deze kabel. Je kunt er zowel 1-fase als 3-fase wisselstroom mee laden tot 22kW.

Type 3: Deze stekker is eigenlijk vergelijkbaar met de type 2 stekker en kan dezelfde laadvermogens aan als de type 2. Deze stekker beschikt echter over een aantal extra veiligheidskleppen. Over het algemeen wordt dit alleen gebruikt in Frankrijk en Italië. Ga je op vakantie naar 1 van deze landen? Dan is het aan te raden om een laadkabel Type 2 naar Type 3 aan te schaffen. 

CHAdeMO: Met deze 4-pins laadkabel kun je bij verschillende stations in Nederland snelladen. Je behaalt er een vermogen tot 100 kW gelijkstroom mee.

CCS2 (Combined Charging System): Deze stekker kan zowel voor gelijk- als wisselstroomladen worden gebruikt. De ‘2-in-1’-stekker wordt vanwege de dubbele functie ook wel de Combo 2-stekker genoemd.

Hoe weet ik welk type laadkabel ik nodig heb?

Bekijk allereerst de aansluiting van je auto. De meeste EV en PHEV hebben een standaard type 2 (Mennekes) aansluiting. Bekijk vervolgens het maximum AC laadvermogen van je auto. Over het algemeen komt dit in 4 categorieën. 

  • 3,7kW: 1 fase tot 16 Ampere- de meeste PHEV
  • 7,4kW: 1 fase tot 32 Ampere – oudere EV of nieuwere PHEV zoals een Range Rover. 
  • 11kW: 3 fase tot 16 Ampere – De meeste standaard EV, bijv. alle Tesla of Kia modellen. 
  • 22kW: 1 fase tot 32 Ampere – Sommige nieuwere EV, bijv. de Renault Zoe. 

Om het maximum laadvermogen te bereiken heb je in ieder geval een laadkabel nodig die dat vermogen aankan. Dus een Tesla Model 3 met een laadvermogen van 11kW heeft in ieder geval een 11kW laadkabel nodig. Echter kan een laadkabel welke een hoger vermogen en Amperate toestaat deze ook prima opladen. Zo ben je ook in de toekomst met eventuele updates aan je auto altijd voorbereid met een 22kW laadkabel. Let naast het vermogen ook op het amperage. Heeft je auto een laadvermogen van 7,4kW? Deze heeft een amperage van 32A nodig. Een 11kW laadkabel zal in dat geval maximaal 3,7kW opladen.  

Bedenk je ook dat een 32A laadkabel dikker en dus zwaarder en stugger is dan een 16A laadkabel. 

Wat is de juiste lengte voor mijn situatie?

De juiste lengte kiezen is belangrijk. Dat behoedt je voor een hoop irritatie tijdens het verdere gebruik van de kabel. Gebruik je de laadkabel vooral thuis of op plaatsen waarvan je weet dat je makkelijk dichtbij het laadpunt kunt komen, dan kies je voor de 4 of de 6 meter kabel. De 6 meter oplaadkabel geeft je wat meer speelruimte bij parkeren en geeft je ook de mogelijkheid om makkelijk bij een laadpunt te komen als dat wat verder weg staat. Sommige webshops, zoals Voldt, bieden zelfs laadkabels tot wel 25 meter aan. 

Hopelijk heb je na het lezen van deze informatie een beter beeld gekregen over welke laadkabel je nodig hebt. Twijfelt je nog, neem dan contact op met onze klantenservice voor advies.

Related Posts

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt. Accepteren